  • 1. Data: 2005-08-05 17:14:05
    Temat: Zakup pierwszego samochodu
    Od: "Manius" <k...@t...poczta.onet.pl>

    Witam
    Do tej pory miałem swój prywatny samochód osobowy, którego używałem w
    wykonywaniu działalności gosp. Prowadziłem ewidencję przebiegu pojazdu
    wpisując wszystki wyjazdy i miesięcznie rozliczałem to w odniesieniu do
    faktur na paliwo.
    W tej chwili rozpocząłem procedurę zakupu pierwszego saomochodu
    przeznaczonego tylko i wylacznie na użytek firmy. Jest to 5-miejscowy
    Renault Kangoo zarejestrowany do tej pory jako ciężarowy uniwersalny - za
    drugim rzędem siedzeń posiada kratkę.
    Otrzymam fakturę VAT na ten samochód na kwotę 15tys brutto.
    Pogubiłem się w tych wszystkich zmianach odnośnie zasad odliczania podatku
    od zakupu i od paliw...
    Prosiłbym o informacje w nawiasie moje podejrzenia:
    1. Czy będę mógł odliczyć VAT od faktury zakupu pojazdu (3300zł) (TAK)?
    2. Czy będę mógł odliczać VAT od paliwa (NIE)?
    3. Czy koszt paliwa będę mógł nadal rozliczać przynajmniej w taki sposób jak
    rozliczałęm posiadając prywatny samochód (przynajmniej odliczenie paliwa od
    dochodu + ewidencja przebiegu)?
    4. Czy i jak mogę wpisać ten samochód do ewidencji środków trwałych i jak
    obliczyć miesięczne odpisy?

    --
    Mariusz
    KPiR, VAT, Memoriał

  • 2. Data: 2005-08-05 18:07:35
    Temat: Re: Zakup pierwszego samochodu
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Manius napisał(a):
> [...]
    > od zakupu i od paliw...
    > Prosiłbym o informacje w nawiasie moje podejrzenia:
    AFAIR
    > 1. Czy będę mógł odliczyć VAT od faktury zakupu pojazdu (3300zł) (TAK)?
    nie, tylko 50% czyli 1650 zł z VAT reszta w KUP
    > 2. Czy będę mógł odliczać VAT od paliwa (NIE)?
    masz racje
    > 3. Czy koszt paliwa będę mógł nadal rozliczać przynajmniej w taki sposób jak
    > rozliczałęm posiadając prywatny samochód (przynajmniej odliczenie paliwa od
    > dochodu + ewidencja przebiegu)?
    ale juz bez ewidencji pojazdu :)
    > 4. Czy i jak mogę wpisać ten samochód do ewidencji środków trwałych i jak
    > obliczyć miesięczne odpisy?
    tego nie wiem, jestem najmniej pewny
    ale wprowadzasz do ewidencji ŚT i amortyzujesz chyba w 30 ratach
    ale głowy nie dam

    --
    pozdros
    icek

  • 3. Data: 2005-08-05 19:13:21
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Manius <k...@t...poczta.onet.pl>
    w wiadomości <news:dd06pr$o6v$1@nemesis.news.tpi.pl> wstukał:

> [...]
    > przeznaczonego tylko i wylacznie na użytek firmy. Jest to 5-miejscowy
    > Renault Kangoo zarejestrowany do tej pory jako ciężarowy uniwersalny - za

    To nie ma znaczenia -- do 21 sierpnia działa wzór "lisaka", po będą mierzyć
    długość...

    > Otrzymam fakturę VAT na ten samochód na kwotę 15tys brutto.
    > Pogubiłem się w tych wszystkich zmianach odnośnie zasad odliczania podatku
    > od zakupu i od paliw...

    Zmiany były "dawno" temu... A te najświeższe to od 22 sierpnia

    > Prosiłbym o informacje w nawiasie moje podejrzenia:
    > 1. Czy będę mógł odliczyć VAT od faktury zakupu pojazdu (3300zł) (TAK)?

    Zależy kiedy kupisz i czy przed[spełnia "lisaka"]/po wejściu
    zmian[długości]). Jeśli sie nie łapie na "ciężarowy" to 50%/60%

    > 2. Czy będę mógł odliczać VAT od paliwa (NIE)?

    Raczej nie -- nie złapie sie na wymiary

    > 3. Czy koszt paliwa będę mógł nadal rozliczać przynajmniej w taki sposób jak
    > rozliczałęm posiadając prywatny samochód (przynajmniej odliczenie paliwa od
    > dochodu + ewidencja przebiegu)?

    Jeśli nie wprowadzisz do ewidencji... to albo się za 12 miesięcy będziesz
    grzebał w korektach, albo Cię kontrola z US naprostuje ;)

    > 4. Czy i jak mogę wpisać ten samochód do ewidencji środków trwałych i jak
    > obliczyć miesięczne odpisy?

    Długopisem?
    Nie mów, że nie masz odpowiednich ewidencji (nawet pustych). Ustawa PDOF,
    rozporządzenia..., tam jest napisane co ma być i gdzie i jak ustalić
    miesięczną ratę odpisu (dla "używanych" *można* *2).

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]