  • 1. Data: 2008-07-01 20:59:22
    Temat: Zaliczki
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Otrzymałem przelewem zaliczkę (przedpłatę) na zakup sprzętu dla klienta.
    Sprzęt dostarczę w ciągu 2 tygodni. Powinienem więc chyba wystawić mu
    fakturę zaliczkową i rozliczyć VAT (wpłata nastąpiła pod koniec
    miesiąca). Po otrzymaniu zaliczki zamówiłem sprzęt u mojego dostawcy,
    również dokonałem przedpłaty i również muszę poczekać na sprzęt. Żadnej
    faktury zaliczkowej nie dostałem i nie wiem, czy mam się o nią upominać,
    czy tak na prawdę nie trzeba jej wystawiać i dlatego dostawca mi jej nie
    wystawił?
    Maciek

  • 2. Data: 2008-07-01 21:49:09
    Temat: Re: Zaliczki
    Od: <s...@a...pl>

    > Otrzymałem przelewem zaliczkę (przedpłatę) na zakup sprzętu dla klienta.
    > Sprzęt dostarczę w ciągu 2 tygodni. Powinienem więc chyba wystawić mu fakturę
    > zaliczkową

    Jeśli jest taki obowiązek lub było żądanie jej wystawienia.

    > i rozliczyć VAT (wpłata nastąpiła pod koniec miesiąca).

    To tak.

    > Po otrzymaniu zaliczki zamówiłem sprzęt u mojego dostawcy, również dokonałem
    > przedpłaty i również muszę poczekać na sprzęt. Żadnej faktury zaliczkowej nie
    > dostałem i nie wiem, czy mam się o nią upominać,

    Możesz. Ale pamiętaj, że nikt Ci faktury nie musi wysyłać. Oni majajedynei
    obowiazek wystawić. Często jednak nadal wiele firm ignoruje ten obowiązek.

    > czy tak na prawdę nie trzeba jej wystawiać i dlatego dostawca mi jej nie
    > wystawił?

    Trzeba. W przypadku handlu miedzy firmami faktury wystawia się z mocy prawa. A
    tak wogóle skąd wiesz, ze nie wystawił? Napisałeś wyżej, że jej nie dostałeś. A
    to nie jest równoznaczne.

  • 3. Data: 2008-07-01 22:40:25
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    s...@a...pl pisze:
    > Jeśli jest taki obowiązek lub było żądanie jej wystawienia.
    Coś mi się kojarzy, że jest obowiązek wystawienia takiej faktury jeśli
    sprzedaż nie nastąpiła w ciągu 7 dni od wpłaty. Jeśli nastąpiła, to
    wtedy tylko "zwykła" faktura sprzedaży. Dobrze mi się kojarzy?

    > Trzeba. W przypadku handlu miedzy firmami faktury wystawia się z mocy prawa. A
    > tak wogóle skąd wiesz, ze nie wystawił? Napisałeś wyżej, że jej nie dostałeś. A
    > to nie jest równoznaczne.
    Zakładam, że jakoś by mnie o tym poinformowali - np. żebym sobie po nią
    przyjechał te 400km ;-)

    Maciek

  • 4. Data: 2008-07-01 22:50:23
    Od: <s...@a...pl>

    > Coś mi się kojarzy, że jest obowiązek wystawienia takiej faktury jeśli
    > sprzedaż nie nastąpiła w ciągu 7 dni od wpłaty. Jeśli nastąpiła, to wtedy
    > tylko "zwykła" faktura sprzedaży. Dobrze mi się kojarzy?

    Była dyskusja tutaj i zdania były podzielone.
    W necie są interpretacje US'ów które mówią, że to, co Ci się kojarzy, jest
    nieprawidłowe.

  • 5. Data: 2008-07-01 22:51:59
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    s...@a...pl pisze:
    > Była dyskusja tutaj i zdania były podzielone.
    > W necie są interpretacje US'ów które mówią, że to, co Ci się kojarzy, jest
    > nieprawidłowe.
    A jak to wygląda statystycznie, czyli jak to robi tak zwana "większość"?
    Fakturę zaliczkową wystawiają bezpośrednio po wpłacie, przed, zamiast?
    Czy może lepiej wystąpić do swojego US po interpretację? ;-)

    Maciek

  • 6. Data: 2008-07-02 07:32:59
    Od: <s...@a...pl>

    > A jak to wygląda statystycznie, czyli jak to robi tak zwana "większość"?

    To już trzeba pogooglać, ale chyba wprost odpowiedzi nie znajdziesz.

    > Fakturę zaliczkową wystawiają bezpośrednio po wpłacie, przed, zamiast?

    po wpłacie - tak
    przed - nigdy
    zamist - ??

  • 7. Data: 2008-07-02 10:33:28
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    s...@a...pl pisze:
    > To już trzeba pogooglać, ale chyba wprost odpowiedzi nie znajdziesz.
    No właśnie się nie udało, dlatego zapytałem :-)

    > po wpłacie - tak
    Ok.

    > przed - nigdy
    Tu się można przynajmniej proformą obronić, bo nie każdy chce wpłacać
    zaliczkę "w ciemno".

    > zamist - ??
    A to już tylko taki żarcik ;-)

    Dzięki za pomoc.

    Maciek

  • 8. Data: 2008-07-02 12:17:12
    Od: <s...@a...pl>

    Użytkownik ">> przed - nigdy
    > Tu się można przynajmniej proformą obronić, bo nie każdy chce wpłacać zaliczkę
    > "w ciemno".

    A czym jest proforma? Specyfikacją zamówienia jedynie :) Nic więcej

  • 9. Data: 2008-07-02 12:38:00
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    s...@a...pl pisze:
    > A czym jest proforma? Specyfikacją zamówienia jedynie :) Nic więcej
    Ale lepsze to niż ustalenia w telefonicznej rozmowie ;-)

    Maciek

  • 10. Data: 2008-07-02 17:10:53
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    s...@a...pl pisze:
    > po wpłacie - tak
    > przed - nigdy
    > zamist - ??
    No i się dziś dowiedziałem. Mój dostawca faktur zaliczkowych nie
    wystawia. Jak już będzie miał towar, to mi go sprzeda i wtedy wystawi
    fakturę sprzedaży, a na razie pieniądze sobie leżą na jego koncie ot tak :-)

    Maciek