  • 1. Data: 2009-01-29 21:39:45
    Temat: automatyka do bramy - czy mozna z montazem na 7% vat dla wspólnoty?
    Od: "Michał" <n...@...pl>

    Witam,
    klient wymyślił, że mam mu sprzedać automatyke ( wraz z montażem ) na 7%
    vat, o ile materiały budowlane itp to rozumiem, ale automatyka to raczej
    dodatek do tego ( do bramy ) i mam wątpliwości czy tak można...
    Druga sprawa, że klientem jest wspólnota - czy wspólnotę traktuje się jak
    osobę fizyczną?
    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2009-01-29 23:14:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Jan 2009, Michał wrote:

    > Witam,
    > klient wymyślił, że mam mu sprzedać automatyke ( wraz z montażem ) na 7%

    Nie wtykam się.

    > Druga sprawa, że klientem jest wspólnota - czy wspólnotę traktuje się jak
    > osobę fizyczną?

    A *w jakim kontekście*?
    Wspólnota jest takim tworem, jak *kiedyś* była spółka cywilna, czyli
    "ułomną osobą prawną".
    Nie ma osobowości prawnej, ale może pozywać i być pozywana, z tym
    zastrzeżeniem, że przy małej wspólnocie (do 7 lokali) dla spraw
    cywilnoprawnych działają przepisy o współwłasności, czyli współwłaściciele
    mają wystąpić *łącznie* - jako kupującego wypisuje się listę
    współwłaścicieli, najlepiej zaznaczając że to wspólnota - i wtedy
    oni odpowiadają solidarnie (co jest bardzo wygodne jak nie chcą
    płacić :>).
    Dla spraw podatkowych stanowią "inną jednostkę organizacyjną",
    ustawa o VAT - acz *nie* odnosi się do kupującego - używa określenia
    "jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej".

    Wspólnota *może* mieć REGON lub[1] NIP - zależnie od tego, czy występuje
    w określonych kontekstach, jak ma to można podać na f-rze, ale mieć
    nie musi i powodu podawnia nie widzę (jak *oni* mają w tym interes
    to sami podadzą).

    [1] oczywiście w rozumieniu "ścisłego lub", czyli jak to niektórzy
    mawiają "i/lub".

    pozdrowienia, Gotfryd
    (mała wspólnota)

  • 3. Data: 2009-01-30 06:55:06
    Od: "Michał" <n...@...pl>

    > A *w jakim kontekście*?

    W kontekscie tego, że właśnie ( o ile się nie mylę:) )to osoby fizyczne mogą
    skorzystać z zamiennika ulgi mieszkaniowej, czy jak to zwać poprawnie -
    czyli mogą dostać 7% vat na materiał jeśli jest z montażem - czyli ja kupuję
    okna dla Kowalskiego na 22% vatu, sprzedaję je z montażem na 7%, pytanie
    jakie jest powiązanie okien, drzwi itp do automatyki do bramy:)
    Gdzie o to zapytać - w skarbowym?
    Jeśli wspólnoty się nie traktuje w ten spsób - czyli nie jako osoba
    fizyczna, to problem odpada bo wcale im nie można takiej wystawić, jeśli
    tak, to problem kwalifikacji automatyki do bramy:)
    Pozdrawiam
    Michał

  • 4. Data: 2009-01-30 11:26:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jan 2009, Michał wrote:

    > W kontekscie tego, że właśnie ( o ile się nie mylę:) )to osoby fizyczne mogą
    > skorzystać z zamiennika ulgi mieszkaniowej, czy jak to zwać poprawnie

    Do "sprawy 7%" jak rzekłem się nie wtykam :)

    > Jeśli wspólnoty się nie traktuje w ten spsób - czyli nie jako osoba
    > fizyczna, to problem odpada bo wcale im nie można takiej wystawić

    Jak mała wspólnota to jak pisałem traktuje się "wprost", jak przy
    dużej... hm... o ile wiem "pośrednie" rozliczenia (w rodzaju
    wydatków na fundusz remontowy) bywały przyczyną prawa do ulg,
    ale tu się nie wetknę.
    Podejrzewam że piszesz o "małej" wspólnocie.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-01-31 09:31:31
    Od: <s...@a...pl>

    > W kontekscie tego, że właśnie ( o ile się nie mylę:) )to osoby fizyczne mogą
    > skorzystać z zamiennika ulgi mieszkaniowej, czy jak to zwać poprawnie - czyli
    > mogą dostać 7% vat na materiał

    Nie mogą! Strawka VAT na materialy jest 22%. Jak sprzedaz okna na 7% to narobisz
    sobie kłopotu.

    > jeśli jest z montażem - czyli ja kupuję okna dla Kowalskiego na 22% vatu,
    > sprzedaję je z montażem na 7%,

    Sprzedajesz usługę! W przypadku przytoczonych wyżej okien sprzedajesz "montaż
    okien".

    > Jeśli wspólnoty się nie traktuje w ten spsób - czyli nie jako osoba fizyczna,
    > to problem odpada bo wcale im nie można takiej wystawić, jeśli tak, to problem
    > kwalifikacji automatyki do bramy:)

    Stawka VAT nie jest uzalezniona od rodzaju nabywcy, a od nijako miejsca
    wykonywania usługi. Pgólnie: w budownictwie mieszkaniowym 7%. Sprawdź w ustawie
    i rozporządzeniach.

  • 6. Data: 2009-02-02 15:39:46
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Jak można "udowodnić niewinność" czyli wykazać np. urzędnikowi w banku, że wspólnota
    (ale inna niż tzw. mała) nie_musi miec Regonu lub NIPu ?
    JaC

    -----

  • 7. Data: 2009-02-02 19:29:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Feb 2009, 666 wrote:

    > Jak można "udowodnić niewinność" czyli wykazać np. urzędnikowi w banku,
    > że wspólnota (ale inna niż tzw. mała) nie_musi miec Regonu lub NIPu ?

    Czy po 666 sugestii, że czytanie od dołu do góry NIE jest "naturalnym
    porządkiem rzeczy" przyjmiesz to do wiadomości? :P

    IMHO:
    - jak chodzi o NIP, podstawą uzyskania jest bycie *podatnikiem*.
    Dopóki jednostka organizacyjna nie uzyskuje przychodów (nie zarabia),
    to nie ma podstaw oNIPowania.
    Chodzi o *zarabianie*, nie o zbieranie pieniędzy na pokrycie *własnych*
    wydatków wspólnoty (czyli np. opłat eksploatacyjnych od współwłaścicieli,
    zwanych niesłusznie "czynszem").
    Pobieranie *przez wspólnotę* opłat od osób trzecich, np. czynszu z tytułu
    wynajmu jakiejś części wspólnej, będzie powodowało obowiązek uzyskania NIP
    (oraz prowadzenia pełnej księgowosci uproszczonej, nie mylić z KPiR)

    IMHO oświadczenie "nie mamy NIP bo nie uzyskując przychodów nie jesteśmy
    podatnikiem więc nie przysługuje na *prawo* do uzyskania NIP" powinno
    wystarczyć.
    Podstawa prawna: art.2 ustawy o NIP:

    - jak chodzi o REGON to jest gorzej, IMVHO z okazji samego "bycia
    podmiotem" może wynikać taki obowiązek, art.30 ustawy o statystyce:
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/1995/0439.htm
    (nieaktualna, ale IMHO w meritum starczy).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-02-02 20:36:19
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Wiesz co, akurat parę dni temu byłem coś poświadczać u notariusza.

    Kancelaria to sama krynica prawa, prawda?

    "Niestety fakturę na wspólnotę możemy wystawić tylko, jeżeli poda Pan NIP.
    Bez NIP klienta żadnych faktur nie możemy wystawiać."

    Do widzenia.
    JaC

    -----

  • 9. Data: 2009-02-03 13:43:22
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Przy okazji:

    Jak na dziś wygląda stawka VAT za administrowanie we wspólnocie mieszkaniowej?

    Umowa o administrowanie pomiędzy s.j. (nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego), a
    wspólnotą mieszkaniową.

    Jest zwolnienie przedmiotowe?

    Czy w powyzszej sytuacji s.j. powinna wystawiać wspólnocie comiesieczne faktury za
    administrowanie, czy wystarczy umowa jako podstawa do comiesięcznych wypłat
    (przelewów) z tytułu administrowania?

    Czy jesli będzie to umowa o zarządzanie (zarządca w mysl UOWL, a nie administrator),
    to z punktu widzenia podatkowego cokolwiek się zmieni?

  • 10. Data: 2009-02-03 22:10:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Feb 2009, 666 wrote:

> [...]
    > faktury za administrowanie, czy wystarczy umowa jako podstawa do
    > comiesięcznych wypłat (przelewów) z tytułu administrowania?

    - ustawa dopuszcza niewystawianie f-r jedynie osobom fizycznym
    nie prowadzącym oraz rolnikom ryczałtowym
    - występowanie "jako osoby fizyczne" przysługuje jedynie członkom
    małych wspólnot (w oparciu o art.19 UoWL)

    Wniosek: wielkiej (dużej?[1]) wspólnocie należy wystawić f-rę.
    I pamiętam że zaraz usłyszę o notariuszu ;) - jakby kto chciał
    iść na noże, IMO może wezwać do wystawienia f-ry.
    Najpierw oczywiście biorąc od US oświadczenie, że skoro nie
    uzyskuje przychodów i nie jest podatnikiem z żadnego tytułu
    to nie ma powodu do otrzymania NIP (IMO US powinien takie
    coś poświadczyć).

    [1] problem językowy, na szczęście jednoznacznie duża musi być
    wielka, a jak nie jest duża nie może być wielka :)

    pzdr, Gotfryd