  • 1. Data: 2004-01-05 20:31:01
    Temat: czegos nie rozumiem - czl.spoldzielni platnikiem CIT ?
    Od: "news" <color@{wytnijto}.gazeta.pl>

    Witam,
    Mam spoldzielcze wlasnosciowe prawo do lokalu mieszkalnego i wraz z nowymi
    podwyzkami (o zgrozo) czynszu, spoldzielnia zamiescila ulotke z roznymi
    wyjasnieniami w kwestii podwyzek, uzasadnienia i takie tam... oraz taka oto
    informacje:
    "W planie nie ujeto decyzji Sejmu uznajacej Spoldzielcow jako zrodlo
    dochodow Skarbu Panstwa objetych od 1 stycznia 2004 podatkiem CIT w
    wysokosci 19%. Podatek dochodowy dotyczy wszelkich dochodow spoldzielni
    mieszkaniowych" i dalej cos w kwesti "...wszystkie te zmiany spowoduja
    dodatkowy wzrost kosztow dzialalnosci spoldzielni a co za tym idzie wzrost
    odpowiednich stawek w oplatach za uzywanie lokali".

    I tu mam problem ze zrozumieniem - czy znaczy to ze ja jako spoldzielca
    (czlonek tej spoldzielni) bede opodatkowany z tytulu dochodow spoldzielni ?
    Przeciez ja ponosze same koszty (czyt. oplaty za mieszkanie) wiec niby z
    jakiego powodu mam byc dodatkowo obciazony podatkiem ? Przeciez nawet jesli
    spoldzielnia generuje zyski (dochody) to przeciez w zaden sposob nie
    przeklada sie to na zmniejszenie oplat jakie wnosze na rzecz spoldzielni..
    Czy ktos moglby mi przyblizyc o co tu chodzi ?

    Pzdr.

  • 2. Data: 2004-01-05 22:14:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Jan 2004, news wrote:
    [...]
    >+ I tu mam problem ze zrozumieniem - czy znaczy to ze ja jako spoldzielca
    >+ (czlonek tej spoldzielni) bede opodatkowany z tytulu dochodow spoldzielni ?
    >+ Przeciez ja ponosze same koszty (czyt. oplaty za mieszkanie)

    Prawdopodobnie spółdzielnia ma "jakieś" źródła dochodu: lokal
    na sklep wynajmuje, ciepło jeszcze komuś z własnej ciepłowni
    dostarcza 'albo cóś podobnego' :)
    No i jak źródło się przerzedzi - to i "kasy" ubędzie, ktoś musi
    dołożyć.
    To iż podatek jest jakoby dopiero od 2004 r mnie zaskakuje - przy
    okazji dyskusji "VAT a wspólnota" zapodawałem omówienie w GP
    z którego wynikało że spółdzielnie "od zawsze" (no, bez przesady :))
    muszą rozliczać CIT !!

> [...]
    >+ przeklada sie to na zmniejszenie oplat jakie wnosze na rzecz spoldzielni..

    Jak to nie ?? A co spółdzielnia z nimi robi, jak nie przeznacza
    na pokrycie kosztów spółdzielni właśnie ?? (owszem, w tym wypłat
    dla zarządu :)).

    >+ Czy ktos moglby mi przyblizyc o co tu chodzi ?

    Ty mi wyjaśnij co twoim zdaniem sp-nia robi z dochodami, to będziemy
    mądrzejsi :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (mała wspólnota)

  • 3. Data: 2004-01-05 22:41:56
    Od: "news" <color@{wytnijto}.gazeta.pl>

    ezjan.zabrze.pl...
    > On Mon, 5 Jan 2004, news wrote:
    > Ty mi wyjaśnij co twoim zdaniem sp-nia robi z dochodami, to będziemy
    > mądrzejsi :)

    no nie wiem co robi spoldzielnia. ja oceniam sprawe z punktu widzenia
    mieszkanca (nie jestem w zarzadzie czy cóś). nie bylo jeszcze sytuacji zeby
    obnizono oplaty z tytulu wypracowanych zyskow przez spoldzielnie - zawsze sa
    podwyzki a tymczasem zapowiadaja sie dodatkowe podwyzki z tytulu podatku -
    dziwie sie po prostu ze podatek maja pokryc mieszkancy. w takim razie w
    interesie mieszkancow byloby aby spoldzielnia wszystkie "zarobione"
    pieniazki lokowala w inwestycjach aby zyski rownaly sie kosztom i
    spoldzielnia wychodzila co najwyzej na zero, wtedy i podatek bedzie zero.
    dziwi mnie wlasnie fakt, ze wprowadzajac podwyzki spoldzielnia tlumaczy sie
    "kosztami przewyzszajacymi wplywy z oplat".

  • 4. Data: 2004-01-06 07:43:59
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

    Użytkownik "news" <color@{wytnijto}.gazeta.pl> napisał w wiadomości . w
> [...]
    sie
    > "kosztami przewyzszajacymi wplywy z oplat".

    Z tego co zawsze woiedzialem to SM sa organizacjami non-profit czyl ma
    wychodzic na zero.

  • 5. Data: 2004-01-06 09:17:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Jan 2004, news wrote:
    [...]
    >+ no nie wiem co robi spoldzielnia. ja oceniam sprawe z punktu widzenia
    >+ mieszkanca (nie jestem w zarzadzie czy cóś).

    No toż widzisz. Nieporozumienie.
    Spółdzielnia jest TWOJA ! Że co, że masz tam 1/40000 udziału ?
    Ano, możliwe :)
    Ale z punktu widzenia formalnoprawnego podział *mieszkańców*
    jest taki:
    - właściciele wydzielonych mieszkań
    - właściciele spółdzielczego prawa do lokalu (z tobą na czele :))
    - spółdzielcy
    - najemcy nie będący spółdzielcami.

    Trzy pierwsze kategorie "mieszkańców" mają prawo "coś mieć" z majątku
    spółdzielni ! Zarząd ("czy cóś", dajmy na to Rada Nadzorcza) jest
    ogranem wykonawczym któremu (spółdzielcy) za to płacą, żeby "coś mieli" !

    >+ nie bylo jeszcze sytuacji zeby
    >+ obnizono oplaty z tytulu wypracowanych zyskow przez spoldzielnie - zawsze sa
    >+ podwyzki

    Cóż. Jak myślisz ze ktoś wymyśli inny koncept niż to, żebyś
    osobiście przejrzał wszystkie dokumenty do których przeglądania
    masz prawo - to się pewnie mylisz :]

    >+ a tymczasem zapowiadaja sie dodatkowe podwyzki z tytulu podatku
    >+ - dziwie sie po prostu ze podatek maja pokryc mieszkancy.

    A kto ma pokryć i z czego ?
    Jak myślisz, jeśli do 2003r włącznie przedsiębiorca chciał
    kupić nową maszynę - to kto płacił 40% podatku na *najpierw
    zarobione* (to celowo w odniesieniu do uwagi niżej :)) pieniądze,
    jak nie pracownicy tegoż przedsiębiorstwa ?

    >+ w takim razie w
    >+ interesie mieszkancow byloby aby spoldzielnia wszystkie "zarobione"
    >+ pieniazki lokowala w inwestycjach

    Tia...
    Po prostu nie wiesz jak działa "inwestycja" :>
    Jakbyś mógł a by cię interesowało - to odszukaj w archiwum taką
    długaśną dyskusję, w której Karol wyciskał ze mnie jak z cytryny
    zeznania na czym opieram "skrót myślowy" pt. "inwestycji dokonuje
    się z JUŻ OPODATKOWANYCH pieniędzy" :)
    Nie ma tak dobrze: zaczynając inwestować trzeba NAJPIERW zarobić
    pieniądze które zostaną OPODATKOWANE. Z tego co ci zostanie po
    opodatkowaniu możesz zainwestować :> - natomiast prawdą jest,
    że *później* możesz utrzymywać stałe tempo inwestowania, w ten
    sposób że zaliczając wartość amortyzacji (czyli w każdym roku
    *ułamek* poniesionych wydatków zaliczając do kosztów !) możesz
    z kolejnych dochodów (warunek: że je nadal masz !) "zużywać"
    na nowe inwestycje.
    Hasło "amortyzacja" pewnikiem słyszałeś - próbowałeś dojść na
    czym polega ? :)

    >+ aby zyski rownaly sie kosztom

    J.w. - nie ma tak dobrze.

    Koszt pt. "pensja prezesa" to jest "koszt" i już (spółdzielnia
    zarobiła, spółdzielnia wydała - podatku nie ma).
    Wydatek na remont to też koszt j.w.

    Ale jeśli w ramach tzw. "remontu" zostanie zrobione coś czego
    NIE BYŁO - jakaś nowa instalacja (a nie wymiana starej), bądź
    to "nowe" ma jakieś dodatkowe właściwości których "stare" nie
    miało - to to NIE JEST "remont" tylko "ulepszenie".
    No i "inwestycje" oraz "ulepszenia" to NIE JEST KOSZT !
    Dopiero z przyszłych zysków można sobie potrącić amortyzację...

    >+ spoldzielnia wychodzila co najwyzej na zero, wtedy i podatek bedzie zero.

    Optymista :]
    Jak się uprzesz, to zastosują pierwszy z podanych wariantów: jak
    się podniesie pensje zarządowi to rzeczywiście będzie koszt :]
    Tyle, że konieczność opłat nie zniknie od tego podwyższenia
    pensji ;)

    >+ dziwi mnie wlasnie fakt, ze wprowadzajac podwyzki spoldzielnia tlumaczy sie
    >+ "kosztami przewyzszajacymi wplywy z oplat".

    Może teraz już mniej :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-01-06 09:32:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Jan 2004, Jano wrote:
    [...]
    >+ Z tego co zawsze woiedzialem to SM sa organizacjami non-profit czyl ma
    >+ wychodzic na zero.

    Znaczy NIE WOLNO jej powiększyć swojego majątku (co oczywiście musi
    odbyć się kosztem "bieżących zysków" spółdzielców) np. przez
    wybudowanie nowego budynku/lokalu/parkingu ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-01-06 13:03:52
    Od: "/slawek" <w...@W...pl>

    wiadomości
> [...]
    > okazji dyskusji "VAT a wspólnota" zapodawałem omówienie w GP
    > z którego wynikało że spółdzielnie "od zawsze" (no, bez przesady :))

    Do końca 2003 było zwolnienie przedmiotowe art. 17 ust 1 pkt 4f ale CIT'a
    należało składać.

  • 8. Data: 2004-01-06 23:16:56
    Od: "news" <color@{wytnijto}.gazeta.pl>

    jan.zabrze.pl...
    > Może teraz już mniej :)

    Fakt, teraz troche mniej... dzieki za opinie
    Pzdr.