  • 1. Data: 2002-04-08 12:02:56
    Temat: czy trzeba amortyzowac ST ?
    Od: "biedronek" <t...@p...com>

    Czesc
    Pytanie z pozoru glupie ale pytalem znajoma ksiegowa i nie potrafila mi
    odpowiedziec.
    Czy jezeli wprowadze prywatny samochód do ewidencji ST, to MUSZE go
    amortyzowac ?
    Planuje w ciagu ~roku sprzedac auto, wiec zysk z amortyzowania bylby dla
    mnie niewielki, natomiast chcialbym uniknac dalszego prowadzenia ewidencji
    przebiegu.

    Pozdrawiam

    b.

  • 2. Data: 2002-04-08 12:26:36
    Temat: Re: czy trzeba amortyzowac ST ?
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

> [...]
    > mnie niewielki, natomiast chcialbym uniknac dalszego prowadzenia ewidencji

    Pytanie wcale nie jest głupie. Teoretycznie, gdy się nie amortyzuje, samemu
    się traci - a więc U.S. nie powinien się czepiać. Ale nie jest tak do końca.
    W chwili, gdy nie amortyzujesz, można domniemywać, że nie używasz
    samochodu... A w takim przypadku nie można np. odliczyć żadnych bierzących
    kosztów (paliwo, części, itp). Każdy kij ma dwa końce...
    Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2002-04-08 12:41:48
    Od: Cirkas <m...@p...gazeta.pl>

    In article <a8s0nr$4ne$1@news.tpi.pl>, t...@p...com says...

> [...]
    > mnie niewielki, natomiast chcialbym uniknac dalszego prowadzenia ewidencji
    jesli w ciagu roku sie go pozbedziesz , to proponuje jednorazowo w koszty

    --
    pzdr
    Maciek

  • 4. Data: 2002-04-08 12:57:21
    Od: "biedronek" <t...@p...com>

    > jesli w ciagu roku sie go pozbedziesz , to proponuje jednorazowo w koszty

    wartość ma >>>3,5tys.

    b.

  • 5. Data: 2002-04-08 13:13:34
    Od: Cirkas <m...@p...gazeta.pl>

    In article <a8s3ts$84a$1@news.tpi.pl>, t...@p...com says...

    > ewidencji
    >
    > wartość ma >>>3,5tys.
    to nie ma znaczenia
    --
    maciek

  • 6. Data: 2002-04-08 14:04:38
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Apr 2002, biedronek wrote:
    [...Maciek...]
> [...]
    [...]
    >+ > jesli w ciagu roku sie go pozbedziesz , to proponuje jednorazowo w koszty

    Z definicji ŚT: "przeznaczony do używania ponad 12 miesięcy".
    Nigdzie nie napisali że po tym okresie musi się rozpaść :) !
    Był tu uczestnik, który twierdził że komputerów nie wpisuje
    na ŚT: kupuje, uzywa 10..11 miesięcy i sprzedaje...
    TYLKO - trzeba się pilnować: przekroczenie okresu ponad 11
    miesiac ma skutki szczegółowo opisane w Ustawie ! (odsetki
    wstecz do zmniejszenia sumy do poziomu amortyzacji).

    Wracając do oryginalnego pytania: nie dalej jak wczoraj
    widziałem czyjś post przypominający, że takie "nienaliczanie"
    może przy odrobinie chęci ze strony kontrolera być potraktowane
    jako umyślne zaniżanie kosztów (!) - i podstawę do podważenia
    rzetelności ksiąg.
    Prawdę mówiąc jakby ktoś ZNAŁ taki przypadek (lub wyrok)
    to ciekaw jestem... *Jakaś* logika w tym, IMHO czysto
    czepialska :] (bo Skarb zarabia a podejrzenia o "wyciaganie
    z czarnego rynku" - skoro "papiery" są - nie widać !)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-04-08 18:41:19
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...
> [...]
    > może przy odrobinie chęci ze strony kontrolera być potraktowane
    > jako umyślne zaniżanie kosztów (!) - i podstawę do podważenia

    Moze sie myle, ale taki kontroler to skonczony...;->

    Jezeli zaliczysz w koszty poniewaz planujesz sprzedaz w ciagu roku, to w
    momencie sprzedazy masz przychod z tytulu tejze sprzedazy, na dodatek nie
    pomniejszony o umorzenie, do opodatkowania... Wprawdzie np. zakup i potem
    sprzedaz komputera w ciagu roku to masochizm (po pol roku komputer jest wart
    duzo mniej niz ewentualna naliczona amortyzacja), ale przepisy w tej materii
    sa raczej jasne, a i generowanie kosztow w ten sposob nie jest raczej
    oplacalne???:-) To juz chyba jednak nie problem urzedu...
    Oczywiscie pomyslowosc ludzi nie zna granic. Jakkolwiek nie potrafie sobie
    wyobrazic sytuacji, kiedy moglbym na takim dzialaniu skorzystac (pomijam
    oczywiste dzialanie zmniejszajace rozmiar strat, chodzi mi o zysk z takiej
    operacji).

    Natomiast jezeli sie zapomnisz i stuknie 12 miesiecy... Czysty zysk,
    wprawdzie naliczasz amortyzacje, ale odsetki... Bez komentarza.

    Pozdrawiam
    Łukasz

  • 8. Data: 2002-04-08 21:07:15
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Apr 2002, Łukasz Góralczyk wrote:
    [...]
> [...]
    >+ momencie sprzedazy masz przychod z tytulu tejze sprzedazy, na dodatek nie
    >+ pomniejszony o umorzenie, do opodatkowania...

    Może nie dość jasno się wyraziłem: w oryginalnym pytaniu chodziło
    o kwestię "czy mogę NIE naliczać amortyzacji" !
    Czyli wciągnąc na ŚT i "umyślnie" nie amortyzować.
    -:)
    Ktoś pisał że grozi to zarzutem (właśnie) celowego zaniżania
    kosztów; no i ciekaw jestem czy taki przypadek jest znany.
    Bo z jednej strony państwo NIE traci, z drugiej podejrzenia
    o wprowadzenie towaru z "czarnego rynku" nie ma (są "papiery")
    - co innego jak jest towar BEZ dokumentów.
    A z trzeciej... jest problem: czy rzeczywiście MOŻNA na tej
    podstawie podważyć rzetelność ksiąg ?
    Inaczej mówiąc: czy istnieje PRZYMUS księgowania KUP ?!
    O ile dobrze wiem - dla VATu przymusu NIE MA.... :>

    Pozdrowienia, Gotfryd