  • 1. Data: 2005-01-06 14:46:49
    Temat: data otwarcia likwidacji spółki
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Mam taka głupia zagwozdkę.
    W dniu 31 grudnia podjęto uchwale (notarialnie) o postawieniu spółki z
    o.o. w stan likwidacji.

    Pytanie - czy zamykac księgi na 31 grudnia i nowy rok mamy od 1 stycznia
    - wtedy bilans robimy normalnie za rok 2004 czy tez zamykac ksiegi na 30
    grudnia, potem 31 grudnia pierwszy rok likwidacji i od 1 sycznia drugi
    rok likwidacji i mamy o jeden bilans (i opłaty sądowe z tym związane)
    więcej.
    Notariusz mi strasznie zamieszał, sam w końcu zwątpił w to co mówił.
    Podpytywałam się znajomego który likwidowal spółke rok temu - uchwale
    miał na 30 wrzesnia, zamknięci ksiąg na 30 wrzesnia, nowy rok obrotowy
    zaczynał sie 1 października. Nikt nie wnosił zastrzezen, sąd ani US
    (akurat ten sam sąd i US w ktorym jest "moja" spółka) nie miał żadnych
    uwag, likwidacja przebiegła bez zakłóceń.

    W ustawie o rachunkowości jest ze księgi zamyka się "na dzień
    poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub upadłości".
    Wiec wychodzi mi ze jak postawiono w stan likwidacji 31 grudnia to
    księgi zamykam na 30 grudnia. Niestety, zaden notariusz nie chciał się z
    nami umówic na 1 stycznia, już 31 grudnia był problemem.

    Ale ustawa o PDOD mówi

    "6. Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg
    rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez
    podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od
    pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku
    podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za
    następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg
    rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego."

    Wyglada na to że nie przewidziano zamknięcia roku podatkowego na dzień
    przypadający w srodku miesiąca. A rok obrotowy wg. ustawy o
    rachunkowości i wg. przepisow podatkowych nie moze się przecież różnić!

    Na jaki więc dzien mam zamknąc ksiegi - kiedy mi sie kończy rok obrotowy?
    Idealem była by oczywiście możliwość zamknięcia ksiąg na 31 grudnia i
    otwarcia na 1 sycznia.
    Tylko czy mi się nikt nie przyczepi?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 2. Data: 2005-01-06 16:27:38
    Temat: Re: data otwarcia likwidacji spółki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2005, Maddy wrote:
    [...]
    > + grudnia, potem 31 grudnia pierwszy rok likwidacji i od 1 sycznia drugi rok
    > + likwidacji i mamy o jeden bilans (i opłaty sądowe z tym związane) więcej.

    Maddy, ja się nie znam jak wiesz...
    Ale nie ma tam jakiegoś patentu w stylu występującego przy otwieraniu,
    że "zaczęty niepełny rok" można "przykleić" aż do zakończenia pełnego
    roku (obrachunkowego) ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-06 17:57:50
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

> [...]
    > grudnia, potem 31 grudnia pierwszy rok likwidacji i od 1 sycznia drugi
    > rok likwidacji i mamy o jeden bilans (i opłaty sądowe z tym związane)

    Niestety, jest dokładnie jak piszesz - masz ten jednodniowy rok bilansowy.
    :(((

> [...]
    > (akurat ten sam sąd i US w ktorym jest "moja" spółka) nie miał żadnych
    > uwag, likwidacja przebiegła bez zakłóceń.

    Owszem jest to właśnie wina notariuszy, którzy mają tylko swój ogródek, a
    ustawa o rachunkowości to nie ich problem. Niestety obecnie jest już za
    późno na poprawkę, a rozwiązanie jest proste - walne zgromadzenie podejmuje
    uchwałę w dniu X o rozpoczęciu likwidacji w dniu Y. Takie rozwiązanie jest
    zgodne z kodeksem spółek, a rozwiązuje nasz problem, tylko że trzeba
    pamiętać o tym szczególe przed spisaniem uchwały.

  • 4. Data: 2005-01-06 18:06:20
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Maddy napisał(a):

    > Na jaki więc dzien mam zamknąc ksiegi - kiedy mi sie kończy rok obrotowy?
    > Idealem była by oczywiście możliwość zamknięcia ksiąg na 31 grudnia i
> [...]

    Artykuł z Gazety Podatkowej z 30.12.2004r
    Autor: Regina Żarejko
    *

    Likwidacja spółki z o.o. - czy trzeba sporządzać dwa bilanse?

    *

    *Kiedy następuje otwarcie likwidacji spółki z o.o.?*

    Otwarcie likwidacji następuje z dniem uprawomocnienia się orzeczenia
    o rozwiązaniu spółki przez sąd, powzięcia przez wspólników uchwały
    o rozwiązaniu spółki lub zaistnienia innej przyczyny jej rozwiązania
    (art. 274 K.s.h.). Decydujące więc znaczenie, w przypadku gdy wspólnicy
    podejmują uchwałę o likwidacji spółki z o.o., dla momentu rozpoczęcia
    likwidacji ma uchwała wspólników, a nie dzień wpisu otwarcia likwidacji
    do rejestru.

    *Przykład *

    /W dniu 18 listopada zgromadzenie wspólników spółki z o.o. podjęło
    uchwałę o likwidacji spółki. Dniem otwarcia likwidacji będzie w tym
    przypadku 18 listopada./

    *Bilans likwidacyjny a sprawozdanie finansowe*

    Bilans likwidacyjny jest pojęciem z Kodeksu spółek handlowych. Według
    przepisów art. 281 K.s.h., likwidatorzy sporządzają bilans otwarcia
    likwidacji, który następnie składają zgromadzeniu wspólników
    do zatwierdzenia. Do bilansu likwidacyjnego należy przyjąć wszystkie
    składniki aktywów według ich wartości zbywczej (w tym właśnie przepisie
    pojawia się pojęcie bilans likwidacyjny). Likwidatorzy powinni
    po upływie każdego roku obrotowego składać zgromadzeniu wspólników
    sprawozdanie ze swej działalności oraz sprawozdanie finansowe.

    Zwróćmy uwagę, że w tym samym art. 281 raz mówi się o bilansie
    likwidacyjnym, który należy sporządzić na dzień otwarcia likwidacji,
    a w innym miejscu mówi się o sprawozdaniu finansowym, którego elementem
    składowym jest bilans. To niekoniecznie musi oznaczać, że chodzi o różne
    bilanse. Po prostu na dzień otwarcia likwidacji sporządzamy tylko
    bilans, a na dzień kończący rok obrotowy sporządzamy sprawozdanie
    finansowe, czyli oprócz bilansu także rachunek zysków i strat oraz
    informację dodatkową (zestawienia zmian w kapitale własnym nie musimy
    sporządzać, bo oczywiście spółka taka nie jest kontynuującą
    działalność). Natomiast zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości,
    sprawozdanie finansowe, a więc także bilans, sporządza się na dzień
    zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz na inny dzień bilansowy. Ustawa
    o rachunkowości w art. 12 ust. 2 określa na jaki dzień zamykamy księgi
    rachunkowe, będzie to jednocześnie dzień, na który musimy sporządzić
    sprawozdanie finansowe, a więc będzie to m.in.:

    1) dzień kończący rok obrotowy,

    2) dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej
    sprzedaży i zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego,

    3) dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan
    likwidacji lub upadłości,

    4) inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami

    - nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.

    Pamiętajmy, że zamknięcie ksiąg rachunkowych polega na nieodwracalnym
    wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów księgowych w zbiorach
    tworzących zamknięte księgi rachunkowe.

    Z kolei na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o rachunkowości należy
    na dzień rozpoczęcia likwidacji otworzyć księgi rachunkowe - ale już nie
    sporządzamy na ten dzień sprawozdania finansowego.

    Z powyższego wynika, że:

    * według przepisów K.s.h. bilans likwidacyjny sporządza się na dzień
    otwarcia likwidacji,
    * sprawozdanie finansowe, w tym m.in. bilans, sporządza się na dzień
    poprzedzający dzień postawienia w stan likwidacji, a na dzień
    rozpoczęcia likwidacji otwiera się księgi rachunkowe - i w świetle
    przepisów ustawy o rachunkowości nie sporządza się na ten dzień
    żadnych sprawozdań,
    * ponieważ bilans zamknięcia jest jednocześnie bilansem otwarcia
    zatem bilans likwidacyjny będzie zawierał te same dane co bilans
    dla celów rachunkowości, różne będą tylko daty bilansu, gdyż dla
    celów rachunkowości będzie to data poprzedzająca postawienie
    w stan likwidacji, a dla celów kodeksowych data rozpoczęcia
    likwidacji. A ponadto bilans likwidacyjny podpisuje likwidator.

    *Przykład*

    /Zgromadzenie wspólników spółki z o.o. podjęło uchwałę 18 listopada
    o likwidacji spółki z o.o. Na dzień 17 listopada spółka musi zamknąć
    księgi rachunkowe i sporządzić sprawozdanie finansowe, a na dzień 18
    listopada spółka musi otworzyć księgi rachunkowe, sporządzić bilans
    likwidacyjny celem przedstawienia do zatwierdzenia zgromadzeniu
    wspólników. Wszelkie koszty i przychody, których nie dało się przypisać
    do poszczególnych okresów zostały podzielone proporcjonalnie odpowiednio
    na okres przed likwidacją i na okres w trakcie likwidacji. Na dzień 31
    grudnia spółka (jeśli wcześniej nie zostanie zakończona likwidacja) musi
    - ponieważ jest to koniec roku - zamknąć księgi rachunkowe i sporządzić
    sprawozdanie finansowe. /

    *Czy zasady wyceny aktywów są identyczne w bilansie likwidacyjnym
    i w bilansie rocznym?*

    Według K.s.h. aktywa w bilansie likwidacyjnym muszą być wycenione
    w wartości zbywczej. Z kolei według art. 29 ustawy o rachunkowości
    w przeddzień postawienia jednostki w stan likwidacji (także na koniec
    roku obrotowego w trakcie trwania postępowania likwidacyjnego) wycena
    aktywów jednostki następuje po cenach sprzedaży netto możliwych
    do uzyskania, nie wyższych od cen ich nabycia albo kosztów wytworzenia,
    pomniejszonych o dotychczasowe odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe,
    a także odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. W takim przypadku
    jednostka jest również obowiązana utworzyć rezerwę na przewidywane
    dodatkowe koszty i straty spowodowane zaniechaniem lub utratą zdolności
    do kontynuowania działalności.

    Różnica powstała w wyniku wyceny oraz utworzenia rezerwy, wpływa
    na kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny.

    Ponadto należy uwzględnić przepis art. 36 ust. 3 ustawy o rachunkowości,
    zgodnie z którym składniki kapitału własnego jednostek postawionych
    w stan likwidacji, należy na dzień rozpoczęcia likwidacji połączyć
    w jeden kapitał podstawowy, zmniejszając go o udziały własne
    (w przypadku spółek z o.o.).

    Uważam, że żadnej rozbieżności nie ma jeśli chodzi o wycenę aktywów.
    Wprawdzie K.s.h. mówi o wartości zbywczej, a ustawa o rachunkowości
    o cenie sprzedaży netto możliwej do uzyskania - lecz są to pojęcia
    jednakowe. Można by sądzić, że wartość zbywcza jest łącznie z VAT, ale
    przecież VAT należny nie może być aktywem jednostki, skoro jest
    zobowiązaniem wobec urzędu skarbowego.

    *Księgowania związane z postawieniem spółki z o.o. w stan likwidacji *

    *Ewidencja księgowa przed zamknięciem ksiąg i sporządzeniem sprawozdania
    finansowego, na dzień poprzedzający dzień otwarcia likwidacji spółki*

    1) Aktualizacja wartości aktywów

    * *Wn konto 81-3 *"Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny",
    * *Ma konto zespołu 0, 1, 2, 3, 5, 6*.

    2) Utworzenie rezerwy na przewidywane dodatkowe koszty i straty
    spowodowane likwidacją jednostki

    * *Wn konto 81-3 *"Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny",
    * *Ma konto 83* "Rezerwy" (w analityce: Rezerwy na przewidywane
    dodatkowe koszty i straty spowodowane likwidacją jednostki).

    *Ewidencja w księgach spółki "w likwidacji"*

    1) Połączenie składników kapitału własnego w jeden kapitał
    podstawowy - zapis na dzień rozpoczęcia likwidacji

    * *Wn konto 80-1 *"Kapitał (fundusz) zakładowy",
    * *Wn konto 81-2* "Kapitał (fundusz) zapasowy",
    * *Wn konto 81-3* "Kapitał (fundusz) rezerwowy",
    * *Wn konto 81-4* "Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny",
    * *Ma konto 80-0* "Kapitał (fundusz) podstawowy".

    2) Zmniejszenie kapitału podstawowego na dzień rozpoczęcia
    likwidacji spółki z o.o. o udziały własne

    * *Wn konto 80-0 *"Kapitał (fundusz) podstawowy",
    * *Ma konto 24* "Pozostałe rozrachunki"

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl