  • 1. Data: 2013-05-25 00:06:37
    Temat: faktura ?
    Od: pilocik <p...@n...pl>

    Witam grupę :)

    Mam takie pytanko:
    kupując materiały do remontu mieszkania do wystawienia WZ podałem nip
    firmy, dzisiaj bylem w tej hurtowni i chcąc się rozliczyć za zabrany
    towar chciałem na wzięte materiały paragon bo remont był prywatny a nie
    firmowy.
    Okazało się niestety że system tej firmy nie przewiduje tego by z WZ
    zrobić paragon, fakturę imienną a tylko fakturę VAT na wcześniej podane
    do WZ dane firmy.
    Czy biorąc tę fakturę na firmę i nie księgując jej ( powtarzam - remont
    był prywatny ) nie popełniam żadnego błędu czy też wykroczenia ?

  • 2. Data: 2013-05-25 13:01:27
    Temat: Re: faktura ?
    Od: adam <a...@w...pl>

> [...]
    > Czy biorąc tę fakturę na firmę i nie księgując jej ( powtarzam - remont
    > był prywatny ) nie popełniam żadnego błędu czy też wykroczenia ?

    A musisz wziąć tę fakturę? Weź towar na podstawie WZtki, zapłać im, a to
    ich broszka co zrobią sobie z dokumentami. Czuję że Twój NIP firmowy
    jest jednocześnie Twoim NIPem prywatnym, więc możesz się nim posłużyć
    również kupując prywatnie.

    Jeśli potrzebny Ci jakiś dokument na to to niech wystawią fakturę tylko
    na imię i nazwisko. Piszesz wprawdzie że ich system nie wystawia faktur
    imiennych, ale to chyba niemożliwe, że tak jest. W miejsce nazwy firmy
    mogą przecież wpisać imię i nazwisko.

    Adam

  • 3. Data: 2013-05-25 14:50:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 May 2013, pilocik wrote:

> [...]
    > dzisiaj bylem w tej hurtowni i chcąc się rozliczyć za zabrany towar chciałem
    > na wzięte materiały paragon bo remont był prywatny a nie firmowy.

    Firma jak rozumiem państwowa? ;)
    (skoro "prywatne" jest przeciwieństwem "firmowego" to nie
    może być inaczej)

    > Czy biorąc tę fakturę na firmę i nie księgując jej ( powtarzam - remont był
    > prywatny ) nie popełniam żadnego błędu czy też wykroczenia ?

    Z zastrzeżeniem, iż w żadnym razie nie narusza to niczego co napisał
    Adam, oraz z zastrzeżeniem iż nie rodzi podejrzenia iż zakup był
    towarem handlowym "w firmie", IMO nie.
    Lata temu ten temat był dogłębnie wałkowany z wnioskiem, że
    najbezpieczniej zostawić tę fakturę tak, aby dała się znaleźć
    w razie kontroli krzyżowej, opisaną stosownie do faktów.

    Co do przepisów:
    - nie ma obowiązku uznania za koszt, bo nie wygląda to ani
    na towar, ani materiał, a już zupełnie nie na "robociznę" :)
    - nie widać "przeznaczenia na cele opodatkowane" dla VAT

    IMO:
    - na 99,5% nikt nie zauważy
    - w pozostałym 0,5% na 99% się nie przyczepi
    - w pozostałych 0,005% w 90% poprzestanie na uwadze
    - w pozostałych 0,0005%, mimo że nie miałby racji, nie opłaci się
    szarpać i sądzić, bo ewentualna decyzja o obowiązku doliczenia
    VAT od "wyjętej z firmy na cele osobiste" kwoty poskutkuje
    prawem do odliczenia tego VAT ("korekta w obie strony").
    Krótko mówiac, IMO wyłącznie w "przypadku Optimusa" (ktoś bardzo
    CHCE się przyczepić) mogą powstać komplikacje.
    Ale jak wiemy, takie komplikacje mogą powstać z miliona innych
    "niesłusznych" powodów, był np. podatnik który wpisał 0 zł
    wartości początkowej programu freeware i US zaczął "domniemywać" :>
    (dzięki czemu mamy na takie przypadki bardzo przydatną wykładnię
    "wartości rynkowej" zapodaną przez NSA) :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2013-05-25 20:59:20
    Od: pilocik <p...@n...pl>

> [...]
    > na imię i nazwisko. Piszesz wprawdzie że ich system nie wystawia faktur
    > imiennych, ale to chyba niemożliwe, że tak jest. W miejsce nazwy firmy

    celem uściślenia :
    system oczywiście pozwala na paragony i f.imienne
    ale skoro do WZ podana była firma to z WZ mogą zrobić fakturę TYLKO na
    tą firmę, nie ma możliwości zmiany nabywcy ani tez formy dokumentu.
    Ponoć to celowa właściwość systemy, że z WZ jest tylko FV i tylko na
    pierwotnie wskazanego nabywcę. Jest to dla mnie nieco dziwne, pracuję na
    GT i z WZ mogę zrobić praktycznie to co zechcę.

    Dokument zakupu jak najbardziej jest istotny - kwestie ew. gwarancji i
    reklamacji na towar.

    Fakturę już wziąłem ale zastanawiam się nad jeszcze jednym rozwiązaniem:
    korekta na 100% zakupów i ponowna sprzedaż tego samego na paragon - ma
    to sens ? Pomijam kwestię "chcenia" zrobienia tego przez sprzedawcę.

    Jeśli chodzi o podział prywatna/firmowa/państwowa :)
    to jest to spółka cywilna i na nią jest wystawiona faktura a NIPy sc i
    NIPy wspólników się różnią.

  • 5. Data: 2013-05-25 22:51:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 25 May 2013, pilocik wrote:

    > Jeśli chodzi o podział prywatna/firmowa/państwowa :)

    Jak przyuważę stawianie "firmowego" w roli przeciwieństwa
    do "prywatnego" to nieraz lekko kopię w kostkę tą metodą,
    wnoszę o wybaczanie :), ale "firmowe" w "naszym" kontekście
    *jest* prywatne, wychodzi sofizmat albo coś w tym stylu :)

    pzdr, Gotfryd