  • 1. Data: 2004-11-29 20:53:51
    Temat: faktura a rachunek
    Od: "magda" <a...@U...grafik.3d.pl>

    witam!
    mam nastepujacy problem: jestem sobie w delegacji i nocuje w hotelu. zebym
    mogla dostac z firmy zwrot kosztow pobytu w kotelu, ksiagowa chce dostac
    rachunek wystawiony przez hotel za moj nocleg. jednak hotel wystawia tylko
    faktury. co teraz? faktura jest ok, czy mam sie domagac rachunku? jezeli
    faktura ok, to na kogo powinna byc wystawiona? na mnie czy na firme?
    i drugi problem: jak to jest z taksowkami? czy bon z kasy fiskalnej powinien
    jej wystarczyc? czy tez ma byc rachunek lub faktura? poprzednim razem jak
    przynioslam bon z kasy fiskalnej taksowkarza, to nie przyjela tego tlumaczac
    ze liczy sie tylko rachunek.
    a tak btw. czym rozni sie rachunek od faktury?

    dzieki z gory za pomoc i pozdrawiam, a jezeli ntg, to prosze skierowac mnie
    na wlasciwa droge :-)
    pozdrawiam jeszcze raz,
    ola

  • 2. Data: 2004-11-29 23:15:12
    Temat: Re: faktura a rachunek
    Od: "gosc" <s...@w...pl>

> [...]
    > faktury. co teraz? faktura jest ok, czy mam sie domagac rachunku? jezeli
    > faktura ok, to na kogo powinna byc wystawiona? na mnie czy na firme?

    faktura czy rachunek, to nie zalezy od ciebie co chcesz, tylko od tego co
    hotel moze wystawic zgodnie z przepisami - jesli moze wystawiac tylko
    rachunki, to niestety faktury nie dostaniesz chocbys zrobil niewiadomo jaka
    awanture (a nawet gdybys dostal fakture w momencie kiedy hotel nie ma prawa
    jej wystawic, to twoja firma pozniej mialaby niezle klopoty zwiazane z
    nieuprawnionym odliczeniem vat)

    co do wystawienia na kogo - nie wiem dokladnie - w wiekszosc znanych mi
    sytuacji wystawia sie na firme (choc czasem ksiegowe za to bija, bo wowczas
    powinienes miec upowaznienie do odebrania rachunku/faktury inaczej robi im
    sie balagan), ale znam przypadek (dosc dziwny i skomplikowany wiec nie bede
    go dokladnie opisywal) gdy rachunek byl wystawiany na dana osobe, lepiej
    zadzwon jutro rano do firmy i zapytaj by nie bylo watpliwosci, mozesz
    podpytac tez panie w recepcji jak zwykle ludzie biora, jesli nie uda ci sie
    wyjasnic - ja bym wzial na firme (ale specem nie jestem)

> [...]
    > jej wystarczyc? czy tez ma byc rachunek lub faktura? poprzednim razem jak
    > przynioslam bon z kasy fiskalnej taksowkarza, to nie przyjela tego

    kazdy taksiarz ma obowiazek wystawic ci rachunek (taki bardzo prosty ale
    wystawiaja)

    jednie znow pojawia sie pytanie, jedne ksiegowe wola jak jest wpisane "jazda
    po miescie", inne jak dokladna trasa

    swoja droga troche malo przyjazna ta twoja ksiegowa, skoro nie powiedziala
    ci dokladnie czego oczekuje by nie bylo watpliwosci

  • 3. Data: 2004-12-21 10:04:05
    Od: sławko <s...@s...com>

    gosc wrote:

> [...]
    > jej wystawic, to twoja firma pozniej mialaby niezle klopoty zwiazane z

    Trochę skoryguję Twój tok myślenia. Na 90% firma magdy od usług
    hotelowych i gastronomicznych nie może odliczyć VAT więc to nie jest
    problem.

> [...]
    > podpytac tez panie w recepcji jak zwykle ludzie biora, jesli nie uda ci sie
    > wyjasnic - ja bym wzial na firme (ale specem nie jestem)

    Rachunek bądź fakturę powinna wziąć na firmę, bowiem to firma wysyła ją
    na delegację. Rachunek najzwyczajniej rozliczy rozliczając delegację
    jako koszty noclegu.

    > kazdy taksiarz ma obowiazek wystawic ci rachunek (taki bardzo prosty ale
    > wystawiaja)

    To prawda, paragonu z kasy fiskalnej nie można zaliczyć do KUP. Każdy
    taksiarz ma obowiązek na życzenie wystawić fakturę VAT, od której te 3%
    VAT firma może odliczyć.

    > jednie znow pojawia sie pytanie, jedne ksiegowe wola jak jest wpisane "jazda
    > po miescie", inne jak dokladna trasa

    Oczywiście, że najbardziej prawidłowo jest napisać trasę na rachunku,
    wtedy nie ma niejasności i "ściemnianych" rachunków za taksówki.

    pozdrawiam
    sławko