  • 1. Data: 2004-10-18 19:33:01
    Temat: faktura z maja
    Od: "masuro" <m...@t...pl>

    Witam!
    Wystawiłam fakturę w maju i zaksięgowałam.
    Dziś przychodzi do mnie kontrachent i mówi, że nie
    zaksięgował sobie w maju tej faktury i że teraz by chciał to
    zrobić, bo szuka kosztów i chce ode mnie jakiś dokument
    (duplikat faktury lub fakturę korygującą), dzięki któremu
    będzie mógł wpisać w kup.
    Co mam zrobić?
    Ja jestem na PKPiR, on Sp. z o.o.

  • 2. Data: 2004-10-18 19:39:39
    Temat: Re: faktura z maja
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    <m...@t...pl> napisal(a):
> [...]
    > zrobić, bo szuka kosztów i chce ode mnie jakiś dokument
    > (duplikat faktury lub fakturę korygującą), dzięki któremu

    Masz obowiązek wystawić duplikat.
    --
    Samotnik
    "Mnie takie zabawy nie bardzo interesują. Nie gustuje w penisach,

  • 3. Data: 2004-10-19 06:34:25
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Samotnik napisał:

    > Masz obowiązek wystawić duplikat.

    Poniewaz widać że zielonizna więc dodam.
    Duplika ma dwie daty. Date wystawienia oryginału i datę wystawienia
    duplikatu.

    Bardziej obrazowo - czasami wysatwia sie duplika tak że drukuje się
    oryginalną fakturę jeszcze raz (a nawet czasem kseruje) i dopisuje
    ręcznie "duplikat z dn.". Oczywiście na obu egzemplarzach.
    Jak masz program do wystawiania faktur to powinien miec opcję wyruku
    duplikatu i to załatwi sprawę.

    Nasza kopię duplikatu trzymamy w aktach ale nigdzie nie księgujemy!

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2004-10-19 07:18:30
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    > Nasza kopię duplikatu trzymamy w aktach ale nigdzie nie księgujemy!

    Sorki, ze sie przylaczam, ale zainteresowala mnie ta kwestia.
    Wiec jesli pani "masuro" wystawila mi poprawna fakture w maju
    i ja jej nie zaliczylem wtedy w koszty (bo np. i tak miałem wysokie)
    to teraz po otrzymaniu duplikatu (w pazdzierniku) moge ją zaliczyc
    w KUP za miesiąc pazdziernik? Zakladamy oczywiscie, ze duplikat
    ma 2 daty - date wystawienia oryginału (maj) i datę wystawienia
    duplikatu (pazdziernik). Nie, zebym sie znal ale jakos malo mi sie
    to wydaje prawdopodobne....

    PawelZ
    -----------

  • 5. Data: 2004-10-19 07:40:35
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Bozoo napisał:

> [...]
    > ma 2 daty - date wystawienia oryginału (maj) i datę wystawienia
    > duplikatu (pazdziernik). Nie, zebym sie znal ale jakos malo mi sie

    Po pierwsze - koszt nieujęty wczesniej można ZAWSZE zaliczyć w koszty w
    dowolnym momencie tego samego roku podatkowego i żaden duplikat nie jest
    do tego potrzebny (chyba że rzeczywiście nie mamy faktury pierwotnej -
    wtedy duplikat jest dokumentem także dla uznania kosztów). To chyba
    oczywiste, to jest abecadło podatku dochodowego.

    Duplikat tak naprawdę jest nabywcy potrzebny po to, do żeby mógł
    odliczyć VAT i funkcjonuje wyłącznie w przepisach VATowskich.
    Przede wszystkim teoretycznie duplikat wystawia się tylko gdy pierwotna
    faktura NIE ZNAJDUJE SIĘ w posiadaniu kupjującego (nie dotarła, zaginęła
    przed kięgowaniem, pies zjadł itp itd) - taka rolę duplikatu przewidział
    ustawodawca.
    Żądanie duplikatu posiadanej faktury "bo zapomniałem zaksiegować" jest
    nieprawidłowe.
    Ale wystawcy to nie intresuje - nabywca prosi więc ma obowiązek wystawić
    duplikat bez wnikania w przyczynę. To czy nabywca wykorzysta ten
    duplikat niezgodnie z przepisami to nie jego sprawa.

    Każdy odpowiada za siebie, jak mawia Gotfryd ;-)
    I mnie osobiscie często nie chce się łapać za ręke kontahentów (nie
    klientów) którzy chcą sobie zrobic kuku.
    Nie chce mi sie, od czasu gdy moja delikatna sugestia, że sprzedaż za
    100tys. usług budowlanych w roku i bycie ciągle poza VATem nie ida w
    parze spotkała się z oburzeniem "mam od tego własną księgową, nie
    potrzebuję Pani porad".

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2004-10-19 08:44:26
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    > Po pierwsze (...)
    Dzięki za naprowadzenie, jak juz wspomnialem - przesadnie sie nie znam.

    > Każdy odpowiada za siebie, jak mawia Gotfryd ;-)
    Fakt.

    > I mnie osobiscie często nie chce się łapać za ręke kontahentów
    Tez fakt - bo i po co? Ja z czystej ciekawosci chcialem odwrocic sytuacje
    i dowiedziec sie po co gosciowi taki duplikat moze byc potrzebny.

    > "mam od tego własną księgową, nie potrzebuję Pani porad".
    Niech bije na drzewo, jego sprawa.
    Kto pyta - nie błądzi. Ja np. cenie sobie Twoje rady.

    PawelZ
    -----------

  • 7. Data: 2004-10-19 20:56:24
    Od: "masuro" <m...@t...pl>

> [...]
    >
    > Duplikat tak naprawdę jest nabywcy potrzebny po to, do
    żeby mógł
    > odliczyć VAT i funkcjonuje wyłącznie w przepisach

    Zaraz, zaraz... ale VAT z faktury majowej to można sobie
    odliczyć od VAT-u należnego najdalej w rozliczeniu za
    miesiąc.........?

    A jeśli do tego czasu nie odliczyliśmy sobie VAT?
    to czy można w takim wypadku całą kwotę netto+VAT wrzucić w
    koszta? (oczywiście w danym roku podatkowym)

    Ten gość, który zażądał duplikatu faktury, właśnie tak ma
    zamiar zrobić - wrzucić całość w koszta za wrzesień.
    Niech sobie robi z tym duplikatem co chce, mnie to przecież
    nie powinno interesować,
    ale pytam, bo mogę sama kiedyś znaleźć się w takiej sytuacji

    :-)
    Zielona Masuro

    Ps. dziękuję za odpowiedzi

  • 8. Data: 2004-10-19 22:02:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Oct 2004, masuro wrote:
    [...Maddy...]
> [...]
    >+ Zaraz, zaraz... ale VAT z faktury majowej to można sobie
    >+ odliczyć od VAT-u należnego najdalej w rozliczeniu za

    ....następny od otrzymania :>
    A co, skąd my mamy wiedzieć że na poczcie nie utknął ?? ;)

    A *OD DUPLIKATU* wydanego w sierpniu można odliczyć takoż...
    już nie stresując się potencjalną koniecznością tłumaczenia
    jak to się stało że wcięło fakturę na trzy miesiące :)
    Wcięło i już.
    No to odliczamy duplikat...

    >+ A jeśli do tego czasu nie odliczyliśmy sobie VAT?

    ...toż chyba dyskusja o duplikatach, nie ?? ;)

    >+ to czy można w takim wypadku całą kwotę netto+VAT wrzucić
    >+ w koszta? (oczywiście w danym roku podatkowym)

    A to w jaki deseń ??
    Yhm... to FAQ jest ! :) (nie *w* FAQ, a *FAQ* :))
    Podatnik MOŻE odliczyć VAT (na ogół).
    VAT *nie jest* KUP - *chyba* że podatnik *nie mógł* tegoż
    VATu odliczyć. Jak mógł a nie chciał... to może się
    wypchać ;) !
    Są rzadkie wyjątki - np. bilet ponad 100 (50 ??) km
    *można* potraktować jak f-rę (acz "pod warunkiem"),
    ale NIE TRZEBA.

> [...]
    >+ nie powinno interesować,
    >+ ale pytam, bo mogę sama kiedyś znaleźć się w takiej sytuacji

    ....no... zgubił oryginał.
    I co mu zrobić, nie wolno mu zgubić ?? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-10-21 19:47:37
    Od: "masuro" <m...@t...pl>

    sobie

    > ....następny od otrzymania :>
    > A co, skąd my mamy wiedzieć że na poczcie nie utknął ??
    ;)

> [...]
    > VAT *nie jest* KUP - *chyba* że podatnik *nie mógł* tegoż
    > VATu odliczyć. Jak mógł a nie chciał... to może się

    No właśnie!
    Mógł. Nie odliczył, bo nie chciał za maj odliczać.
    Powiedział mi, że teraz ten duplikat to on sobie w koszta
    wrzuci w całości netto + VAT.
    Zdziwiło mnie to, ale ponieważ nie jestem biegła w te
    klocki, więc zapytałam szanownych grupowiczów czy takie coś
    jest możliwe:-)

    Bardzo dziękuję za odpowiedzi
    Masuro

  • 10. Data: 2004-10-21 21:18:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Oct 2004, masuro wrote:
    [...]
    >+ No właśnie!
    >+ Mógł. Nie odliczył, bo nie chciał za maj odliczać.

    A. Ale to Maddy wyłożyła: jak chce mieć kłopoty to owszem,
    mógł ale nie odliczył :]
    Jakby nie chciał kłopotów to by się okazało że nie mógł
    bo zgubił fakturę (no a bez faktury przecież odliczyć
    nie wolno, prawdaż ? :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)