  • 1. Data: 2002-04-06 10:11:14
    Temat: firma + ( prywatny samochód lub prywatne mieszkanie ) - kto pomoże?
    Od: hubert depesz lubaczewski <d...@d...pl>

    na wstępnie przepraszam, ze crossposta bez followup'a, ale nie wiem
    która z grup jest najwłaściwsza, a zależy mi na pilnej odpowiedzi.
    proszę więc odpowiadających by ustawili najodpowiedniejszy w/g nich.

    pytanie 1:
    mam samochód kupiony na raty w czerwcu 2001 (raty na 5 lat). samochód
    osobowy, bez kratki.
    teraz założyłem firmę. chciałbym koszty utrzymania oraz najchętniej raty
    wrzucać w koszty, amortyzację czy cokolwiek innego pozwalającego
    odzyskać kasę.
    co zrobić? gdzie iść? co napisać? ile mi się uda?
    wartość samochodu w momencie zakupu 57000 pln. rata miesięczna w euro,
    malejąca ostatnio około 1500 pln.

    pytanie 2:
    osoba z którą jestem w bliski, acz nieformalnym, związku kupiła
    mieszkanie (tzn. płacimy razem, ale mieszkanie jest na nią).
    mieszkanie jest też na raty i wymaga remontu.
    co mogę zrobić by koszty remontu i/lub rat wrzucić w firmę?
    nie jestem tam zameldowany (jeszcze), firma ma też inne miejsce
    prowadzenia działalności.
    co zrobić? gdzie iść? co napisać? ile mi się uda?

    depesz

    --
    hubert depesz lubaczewski http://www.depesz.pl/
    ... vows are spoken to be broken ... [enjoy the silence]

  • 2. Data: 2002-04-06 21:05:19
    Od: "Kangoo" <k...@...pl>

> [...]
    > co zrobić? gdzie iść? co napisać? ile mi się uda?
    > wartość samochodu w momencie zakupu 57000 pln. rata miesięczna w euro,

    mozesz sobie pakowac w koszty paliwo - odliczac VAT jesli ON, przy etylinie
    nie ma mozliwosci odliczania VATu.
    Rowniez wszelkie naprawy i zakupy mozesz pakowac w koszty. Jeden problem -
    trzeba zaprowadzic ewidencje na samochod, wpisywac wszystkie wydatki, ale na
    koniec miesiaca mozesz odliczyc to, co jest mniej - czyli np kupiles paliwa
    za 200zl, a zakupy do samochodu - np amortyzatory, klocki hamulcowe
    kosztowaly Cie 600zl - odliczysz w takim przypadku 200zl. I jeszcze jedno -
    musisz miec wpis - napisac odrecznie i wsadzic do ewidencji ze uzywasz
    samochodu dla firmy od dnia tego i tego.

> [...]
    > prowadzenia działalności.
    > co zrobić? gdzie iść? co napisać? ile mi się uda?

    nie ma takiej mozliwosci. jesli firma miala by siedzibe w domu twojej
    przyjaciolki, to wtedy moglbys odliczac czesc telefonow, pradu gazu itd -
    jesli mieszkanie przepisalbys na firme, wtedy odliczasz calosc. jesli
    siedziba jfirmy jest gdzie indziej, a mieszkanie przyjaciolki gdzie indziej,
    nie masz prawa odliczyc ani centa - niestety.

    Jeszcze mozesz zapytac w Urzedzie Skarbowym - powinni Ci dokladnie
    powiedziec co i jak.

    Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2002-04-06 23:27:18
    Od: Kiciek <m...@d...pl>

    Uzytkownik Kangoo <k...@...pl> napisal w wiadomosci
    <a8npa3$t1n$1@news.zetosa.com.pl>

    >mozesz sobie pakowac w koszty paliwo - odliczac VAT jesli ON, przy etylinie
    >nie ma mozliwosci odliczania VATu.
    [...]

    Przy zakupie oleju napedowego tez nie ma mozliwosci odliczenia VAT
    jezeli samochod jest osobowy lub jest to inny samochod o ladownosci
    ponizej 500 kg.

    Art 25 Ust 1 pkt 3a

    Kiciek

  • 4. Data: 2002-04-07 07:30:54
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Kangoo wrote:

> [...]
    > - musisz miec wpis - napisac odrecznie i wsadzic do ewidencji ze uzywasz
    > samochodu dla firmy od dnia tego i tego.

    Ałaa... bzdury aż boil! Mieszasz używanie samochodu prywatnego do celów
    służbowych z uzywanie środka trwałego, a na dodatek nie masz najmniejszego
    pojęcia o rozliczaniu kosztów samochodu prywatnego.

    Powtarzam, i nie odwołam - *NAJMNIEJSZEGO*.

    VATu od paliwa do samochodu osobowego nie mozna odliczać ani od etyliny, ani
    od oleju, ani od gazu, generalnie od *żadnego* paliwa silnikowego - zmiana
    weszła w życie 26 marca 2002, czas najwyższy sie obudzić.

    Wydatki na samochód prywatny odlicza się w ten sposób, że mnoży się liczbę
    przejechanych kilometrów wynikającą z ewidencji (w tym własnie celu
    prowadzi sie ewidencją przebiegu pojazdu, zapisując w niej wszystkie kursy
    -skąd - dokąd, data, ile kilometrów) w miesiącu przez stawkę za kilometr
    przebiegu okreslaną rozporzadzeniem, w tej chwili nie pamietam którego
    ministra, bo sie własne pozmieniało (chyba tego od infrastruktury?).
    Kwota którą otrzymujesz stanowi *limit* do jakiego wolno ci uznawac wydatki
    na samochód za KUP w danym miesiącu. Jeżeli wydałes więcej - to co nie
    wchodzi w limit przechodzi na nastepny miesiąc. Jeżeli wydałes mniej
    to limit w nastpnym miesiącu jest powiększany o to co zostało z limitu
    poprzedniego miesiąca - cos jak darmowe miuty w komórce.
    I tak przez cały rok. Niestety, jeżeli na koniec roku zostaną ci wydatki w
    nadmiarze, o przepadają - pod. dochodowy ma to do siebie że jest rozliczany
    w okresach rocznych i ganaralnie nic "na drugi rok" nie przechodzi.

    Natomiast, żeby uniknąć tego wpisywania, liczenia, przerzucania na nastepne
    miesiące itp. możesz wprowadzić samochód do ewiencji środków trwałych.
    Jeżeli masz jeszcze dokument zakupu, to wartośc początkową okreslasz zgodnie
    z cena na dokumencie zakupu. Jeżeli go nie masz, lub jest przedpotopowy (na
    to samo wyjdzie) to okreslasz wartość początkową pi razy drzwi wg. cen
    rynkowych na dany model i rocznik samochodu. Piszesz oświadczenie że z
    dniem... przekazujesz na cele działalności gospodarczej samochód marki...
    numery silnika... pojemność... i wpisujesz go do ewidencji. I od tej chwili
    wszystki koszty samochodu są KUP bez limitu kilometrówki.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl