eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkifirma + ( prywatny samochód lub prywatne mieszkanie ) - kto pomoże? › Re: firma + ( prywatny samochód lub prywatne mieszkanie ) - kto pomoże?
    From: "Kangoo" <k...@...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: firma + ( prywatny samochód lub prywatne mieszkanie ) - kto pomoże?
    Date: Sat, 6 Apr 2002 23:05:19 +0200

    > pytanie 1:
    > mam samochód kupiony na raty w czerwcu 2001 (raty na 5 lat). samochód
    > osobowy, bez kratki.
    > teraz założyłem firmę. chciałbym koszty utrzymania oraz najchętniej raty
    > wrzucać w koszty, amortyzację czy cokolwiek innego pozwalającego
    > odzyskać kasę.
    > co zrobić? gdzie iść? co napisać? ile mi się uda?
    > wartość samochodu w momencie zakupu 57000 pln. rata miesięczna w euro,
    > malejąca ostatnio około 1500 pln.

    mozesz sobie pakowac w koszty paliwo - odliczac VAT jesli ON, przy etylinie
    nie ma mozliwosci odliczania VATu.
    Rowniez wszelkie naprawy i zakupy mozesz pakowac w koszty. Jeden problem -
    trzeba zaprowadzic ewidencje na samochod, wpisywac wszystkie wydatki, ale na
    koniec miesiaca mozesz odliczyc to, co jest mniej - czyli np kupiles paliwa
    za 200zl, a zakupy do samochodu - np amortyzatory, klocki hamulcowe
    kosztowaly Cie 600zl - odliczysz w takim przypadku 200zl. I jeszcze jedno -
    musisz miec wpis - napisac odrecznie i wsadzic do ewidencji ze uzywasz
    samochodu dla firmy od dnia tego i tego.

    > pytanie 2:
    > osoba z którą jestem w bliski, acz nieformalnym, związku kupiła
    > mieszkanie (tzn. płacimy razem, ale mieszkanie jest na nią).
    > mieszkanie jest też na raty i wymaga remontu.
    > co mogę zrobić by koszty remontu i/lub rat wrzucić w firmę?
    > nie jestem tam zameldowany (jeszcze), firma ma też inne miejsce
    > prowadzenia działalności.
    > co zrobić? gdzie iść? co napisać? ile mi się uda?

    nie ma takiej mozliwosci. jesli firma miala by siedzibe w domu twojej
    przyjaciolki, to wtedy moglbys odliczac czesc telefonow, pradu gazu itd -
    jesli mieszkanie przepisalbys na firme, wtedy odliczasz calosc. jesli
    siedziba jfirmy jest gdzie indziej, a mieszkanie przyjaciolki gdzie indziej,
    nie masz prawa odliczyc ani centa - niestety.

    Jeszcze mozesz zapytac w Urzedzie Skarbowym - powinni Ci dokladnie
    powiedziec co i jak.

    Pozdrawiam.