  • 1. Data: 2006-05-19 10:12:25
    Temat: help uslug budowlane za w unii
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Nie mogę sie doczytać jak maja obyć ovatowane usługi budowlane
    świadczone w innym państwie Unii przez polską firmę na rzecz osoby
    fizycznej - obywatel innego państwa unii - nie będącej podatnikiem VAT
    ani przedsiębiorcą.
    A konkretnie nie mogę sie doczytać gdzie jest miejsce świadczenia uslug
    budowlanych.
    Obywatel Niemiec chce żeby polska firma (która ma siedzibę w Polsce)
    zrobiła mu remont domu położonego w Niemczech. Dom mieszkalny, jego
    prywatny, gość nie jest przedsiębiorcą, w tym domu chce potem mieszkać.

    Na ile sie doczytałam powinniśmy wystawić mu fakturę z polskim VATem
    tak, jakby usługi były świadczone w Polsce.
    Nie bardzo wyobrażam sobie sytuacje gdy to on miał rozliczać VAT u siebie.

    Dobrze myślę?

    Mam mętlik w głowie bo 20 za pasem a mi tu dzwonią, że klient chce
    dostać kosztorys i umowę podpisywać a oni nie wiedzą jaka będzie cena
    brutto (a tylko taka gościa interesuje).
    Swoja droga mogli mi powiedzieć dwa tygodnie temu jak sie cała spraw
    zaczęła a nie jak juz papiery trzeba podpisywać. Wrrrr...

    Maddy znękana

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 2. Data: 2006-05-19 12:46:34
    Temat: Re: help uslug budowlane za w unii
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Fri, 19 May 2006 12:12:25 +0200, Maddy napisał(a):

> [...]
    > tak, jakby usługi były świadczone w Polsce.
    > Nie bardzo wyobrażam sobie sytuacje gdy to on miał rozliczać VAT u siebie.

    Jak zwykle diabeł tkwi w szcegółach ( chociaż nie jestem pewny czy dlatego
    pominięto sprawę usług budowlanych ).

    Żeby świadczyć usługi budowlane w RFN trzeba uzyskać koncesję z naszego (
    dawnego ) Ministerstwa Gospodarki i Pracy.
    Do uzyskania tej koncesji jest potrzebna wstępna umowa z niemieckim
    *przedsiębiorcą budowlanym* . Wnioski w tej sprawie składa się do końca
    sierpnia roku poprzedzającego na rok następny.

    Z tego by wynikało że nie można świdczyć usług budowlanych osobom fizycznym
    w RFN - i nie mam problemu z VAT-em

    Nie wiem czy pomogłem ( chyba nie ) ale tylko na tyle starcza mojej wiedzy.

    --
    Mieczysław
    -----------

  • 3. Data: 2006-05-19 12:52:34
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Fri, 19 May 2006 12:12:25 +0200, Maddy napisał(a):

    > Dobrze myślę?

    Zapomniełem dodać -można świdczyć taką usługę osobom fizycznym mając
    zarejestrowany na terenie RFN oddział firmy. Jednak wtedy jest on podmiotem
    niemieckiego prawa podatkowego ( w tym i VAT ).
    Ale i tak nie zwalnia to z obowiązku uzyskania koncesji na zatrudnienie
    Polaków w RFN.
    Chyba że zatrudni się tych co mają podwójne obywatelstwo.
    Ale uwaga - wtedy zmieniają się warunki - trzeba płacićniemiecki ZUS od
    tych pracowników is stosować się do niemieckich przepisów płacowych - co
    znacznie może zawyżyć koszty pracy

    --
    Mieczysław
    -----------

  • 4. Data: 2006-05-19 13:07:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 May 2006, Maddy wrote:

    > Na ile sie doczytałam powinniśmy wystawić mu fakturę z polskim VATem tak,
    > jakby usługi były świadczone w Polsce.
    > Nie bardzo wyobrażam sobie sytuacje gdy to on miał rozliczać VAT u siebie.

    Ale jest jeszcze możliwość że zgłoszą się jako podatnik niemieckiego
    VATu i będą naliczać wszystkim klientom w Niemczech 16% VAT.
    Tak czy nie?

    > Dobrze myślę?

    A ja? :)
    Widzę problem - "czy zdążą".

> [...]
    > Swoja droga mogli mi powiedzieć dwa tygodnie temu jak sie cała spraw zaczęła
    > a nie jak juz papiery trzeba podpisywać. Wrrrr...

    Wrrr... ja to skądś znam, choć księgowym to nie jestem :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-05-19 14:13:02
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Ale jest jeszcze możliwość że zgłoszą się jako podatnik niemieckiego
    > VATu i będą naliczać wszystkim klientom w Niemczech 16% VAT.
    > Tak czy nie?

    Raczej nie bo to jednorazowa sprawa - znajomy szefa.

    > A ja? :)
    > Widzę problem - "czy zdążą".

    Mogą nie zdążyć znając tempo podejmowania decyzji w tej firmie. ;(

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2006-05-19 15:40:08
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Mieczysław napisał(a):

> [...]
    > Ale uwaga - wtedy zmieniają się warunki - trzeba płacićniemiecki ZUS od
    > tych pracowników is stosować się do niemieckich przepisów płacowych - co

    No pięknie. Na tym to ja się już zupełnie nie znam. To nie moja działka
    z tymi koncesjami itp.
    No nic, nie moje nogi, nie moje żylaki. Szef siedzi w budownictwie 30
    lat to powinien wiedzieć takie różne rzeczy.
    Albo się chociaż zainteresować.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2006-05-19 20:06:40
    Od: "Paulus" <p...@t...pl>

    W wiadomosci: e4k5q3$lfc$...@n...news.tpi.pl,
    Maddy <m...@e...com.pl> napisal:
> [...]
    > tak, jakby usługi były świadczone w Polsce.
    > Nie bardzo wyobrażam sobie sytuacje gdy to on miał rozliczać VAT u

    Wg poradnika MF:

    Miejscem swiadczenia w przypadku uslug zwiazanych z nieruchmosciami jest
    miejsce polozenia nieruchomosci. Polski podatnik ma obowiazek rozliczenia
    podatku VAT w Niemczech. Wiaze sie to z obowiazkiem rejestracji dla celow
    podatku VAT w Niemczech.

    Podstawa prawna: art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy

    --
    Pozdrawiam, Paulus
    Join US... Find THEM... http://tiny.pl/zfc

  • 8. Data: 2006-05-20 06:08:37
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Paulus napisał(a):
> [...]
    > podatku VAT w Niemczech.
    >
    > Podstawa prawna: art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy

    To teraz zajrzyj do PKWiU i zobacz co to są "usługi związane z
    nieruchomościami". Łatwo znajdziesz bo to osobny dział. I to nie są
    usługi budowlane.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2006-05-20 07:32:41
    Od: "Paulus" <p...@t...pl>

    W wiadomosci: e4mbpt$mgu$...@a...news.tpi.pl,
    Maddy <m...@e...com.pl> napisal:

    > To teraz zajrzyj do PKWiU i zobacz co to są "usługi związane z
    > nieruchomościami". Łatwo znajdziesz bo to osobny dział. I to nie są
    > usługi budowlane.

    Tyle ze wg interpretacji MF i US uslugi remontowe podpadaja pod "uslugi
    zwiazane z nieruchomosciami" i miejscem swiadczenia jest miejsce polozenia
    nieruchomosci.

    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=50574&i_smpp_s_strona=1
    Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od
    towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), w przypadku świadczenia usług
    związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców
    majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług
    przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi
    architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce
    położenia nieruchomości. Zatem w przypadku wszelkiego rodzaju usług
    związanych z nieruchomościami o miejscu świadczenia, a także o miejscu
    opodatkowania decyduje miejsce położenia nieruchomości.

    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=49187&i_smpp_s_strona=1
    Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
    towarów i usług, w przypadku świadczenia usług związanych z
[...]
    nieruchomości. W przypadku położenia nieruchomości za granicą, zasady
    opodatkowania usług jej dotyczących określone są w przepisach państwa
    położenia tej nieruchomości.
    Jeżeli więc usługi budowlane świadczone przez Spółkę będącą głównym
    wykonawcą robót, o których mowa, jak i roboty wykonywane przez jej
    podwykonawców a więc również przez Pana, związane są z nieruchomościami
    położonymi w Czechach, to miejscem świadczenia usług będą Czechy.
    Rozliczenie nastąpi w oparciu o prawo czeskie, regulujące między innymi
    obowiązek rejestracji podatkowej, składania deklaracjji podatku VAT,
    ustalające stawki tegoż podatku. Regułą w takich przypadkach jest, że z
    tytułu świadczonej usługi, polski podatnik nie wykaże obrotu w Polsce,
    bowiem będzie to usługa pozostająca poza zakresem opodatkowania polskim
    podatkiem VAT.

  • 10. Data: 2006-05-20 08:07:04
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Paulus napisał(a):
> [...]
    > związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców
    > majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług
    [...]
    Ciach, wszytko pięknie ale w ustawie nie ma definicji "usług związanych
    z nieruchomościami" a skoro nie ma to obowiązuje definicja z PKWiU. A
    tutaj owe usługi nie mają nic wspólnego z usługami budowlanymi.

    Usługi związane z nieruchomościami to sekcja K dział 70 a usługi i
    roboty budowlane (a takie byłyby wykonywane, nie nadzór, nie
    projektowanie, nic z tych rzeczy, czyste wykonawstwo) to sekcja F dział
    45 - jedno z drugim zupełni nie powiązane.

    Usługi związane z nieruchomościami to wyłącznie:
    (a) usługi związane z zagospodarowaniem i sprzedażą nieruchomości
    mieszkalnych własnych lub dzierżawionych (podział na działki, parcele),
    (b) usługi związane z zagospodarowaniem i sprzedażą nieruchomości
    niemieszkalnych,
    (c) kupno i sprzedaż posiadanych na własność lub dzierżawionych terenów,
    budynków mieszkalnych, budynków niemieszkalnych i innych nieruchomości,
    (d) wynajem lub dzierżawę własnej nieruchomości,
    (e) usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i
    niemieszkalnych włącznie z gruntem, terenów pod zabudowę mieszkalną i
    niemieszkalną,
    (f) usługi zarządzania (administrowania) nieruchomościami mieszkalnymi i
    niemieszkalnymi (włącznie z usługami w zakresie wyceny).

    Tak więc ten przepis w ogóle nie dotyczy robót budowlanych. Chyba że
    przyjmiemy że ustawodawca używa określenia "usługi związane z
    nieruchomościami" w innym znaczeniu niż jest to zapisane w PKWiU. Tyle
    że wtedy powinna być w ustawie definicja. Ja jej nie znalazłam.
    Albo właśnie odkryliśmy olbrzymia lukę w ustawie o PTU albo ta druga
    interpretacja kupy sie nie trzyma. Zauważ, że w pierwszej nie ma słowa o
    usługach budowlanych.

    I ciągle jestem w kropce.
    A przepis ogólny mówi, że miejscem świadczenia usługi miejsc gdzie
    świadczący usługę posiada siedzibę chyba że podpada po niżej wymienione
    wyjątki.
    A niżej nie ma usług budowlanych.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk