  • 11. Data: 2004-12-22 10:19:32
    Temat: Re: jak zmienic metodę kasową na memori ałową
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Dec 2004, ewa29 wrote:
    [...Maddy...]
    >+ > A o kasowej powiadamiałaś?
    >+
    >+ Nie, nie powiadamiałam, ale jest "gdzieś" napisane, że jeśli już się
    >+ obierze którąś z metod, to należy ją stosować w sposób ciągły. Być
    >+ może to dotyczyło ciągłości w roku podatkowym. :-)

    Dla porządku: był co najmniej raz głos na liście usiłujący
    wnioskować z zapisu:
    ++++
    6. Zasada określona w ust. 5 ma zastosowanie również do podatników
    prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem
    że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób
    umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko
    do tego roku podatkowego.
    ---

    ...że literalnie "stale w każdym roku" miało uniemożliwiać "przejście"
    z jednej metody liczenia na drugą. Trzeba przyznać że ustawodawca
    mógł się wyrazić innymi słowy :[ - ale m.in. ja :) nie zgadzam się
    z takim podejściem: IMHO zapis wymaga *tylko* aby *księgi były tak
    prowadzone* że da się "wyodrębnić koszty...odnoszące się...do tego
    roku" !

    Tam nie ma wymogu *rozliczania* "w każdym roku wg zasady ust. 5"
    - a *tylko* "prowadzenia ksiąg", IMO to zasadnicza różnica.

    W roku X podatnik rozliczał się kasowo - to muszą być wszystkie
    informacje pozwalające rozliczyć kasowo ten rok.
    W roku X+1 rozliczał się memoriałowo - to ujęcie musi być memoriałowe.
    A jak w roku x+2 znowu będzie rozliczał się kasowo, to ujęcie musi
    *pozwalać* prawidłowo przypisać koszty ! - zresztą po to podatnik
    ma kol. 16 i przykłady postępowania ("podatnik może...") przy
    przełomie roku, liczeniu progów VAT itp. żeby mógł sobie ustalić
    *jak* to zrobi. Zresztą wskazanie że m.in. taki jest cel owej
    kolumny (tj. ujmowanie kosztów innego roku) jest w p. 17 "objaśnień" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2004-12-22 12:56:11
    Od: "jas" <r...@p...onet.pl>

    > Można ale wymaga to pewnego "sprężenia sie".

    > Technicznie? Do 31 grudnia księgujesz wg. zapłaty, od 1 stycznia wg.
    > okresu którego koszty dotyczą.
    > Trzeba tylko pamiętać że koszty dotyczące tego roku, opłacone w roku
    > przyszłym nie mieszcza się ani w metodzie roku 2004 (nie możesz ując bo
    > niezapłacone) ani 2005 (nie możesz ujać bo dotyczą poprzednego roku)

    No właśnie a co ze składkami ZUS - czy też przepadnie to wszystko tzn. za
    grudzień płacę w styczniu i co nie mogę odliczyć za styczeń??? Dla mnie jest
    to oczywiste że płacąc w styczniu odliczam za styczeń - a może chodzi tu o
    inne koszty ???
    pzdr jas

  • 13. Data: 2004-12-22 13:09:24
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    jas napisał(a):

> [...]
    > to oczywiste że płacąc w styczniu odliczam za styczeń - a może chodzi tu o

    Jakie składki?
    Pracownicze składki musisz zapłacić w grudniu, inaczej przepadną.
    Osobiste odliczysz normalnie w PIT. Odliczenie od dochodu a koszt to
    dwie zupełnie rózne sprawy. Odliczeń od dochodu się nie księguje w KPiR,
    wiec i żadna "metoda" ich nie dotyczy.
    Pracownicze składki musisz zapłacić w grudniu, inaczej przepadną.

    Chyba będe musiała sobie kupić łopatę, bo musze to tłumaczyc komus
    przeciętnie raz w tygodniu. Jezeli cos nie jest wpisane do PKiR to NIE
    JEST KOSZTEM dla celów podatkowych. Odliczenia od dochodu (a dochód to
    przychody minus koszty) nie są kosztami!!!

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 14. Data: 2004-12-22 19:00:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Dec 2004, Maddy wrote:
    [...]
    > + > No właśnie a co ze składkami ZUS - czy też przepadnie to wszystko tzn. za
    > + > grudzień płacę w styczniu i co nie mogę odliczyć za styczeń???

    ...primo: ktoś ci broni wpłacić 31.XII.2004 ?? ;)
    [...]
    > + Pracownicze składki musisz zapłacić w grudniu, inaczej przepadną.
    > + Osobiste odliczysz normalnie w PIT.

    No tak. Ale on mógł zaliczać w koszt a nie odliczać :) i dlatego może
    mieć zgryz...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2004-12-22 20:06:26
    Od: "janek" <j...@w...pl>

    maddy już się dołuczyłem , ty tez to zrób

    metoda kasowa jest najprostsza , dopóki nie płace faktura sobie leży , jak
    zapłacę przenoszę ją do innego segregatora i mam porzadek nie musze pilnować
    płatności, a to że koszt mam czasen później w wielu przypadkach nie gra
    roli.

  • 16. Data: 2004-12-22 21:31:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Dec 2004, janek wrote:

    >+ maddy już się dołuczyłem , ty tez to zrób

    ...sprawdź w archiwum iż Maddy od lat "przestawia" swoich klientów
    z kasy na memoriał. Nie przekonasz.
    IMHO ma zresztą rację (patrz stopka :))

    >+ metoda kasowa jest najprostsza ,

    ...ależ my ci nie bronimy !
    Mało - na grupie brakuje fachowców od "kasy".
    Miło że wobec tego jesteś :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2004-12-22 21:50:52
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "janek" <j...@w...pl> wrote in message
    > maddy już się dołuczyłem , ty tez to zrób
    ********

    DOUCZ SIĘ ortografii

> [...]
    pilnować
    > płatności, a to że koszt mam czasen później w wielu przypadkach nie gra

    panują różne poglądy na temat tego, co jest łatwiejsze, dla mnie
    zdecydowanie memoriał.
    Dodatkowo metoda memoriałowa wcześniej pozwala na obniżenie podstawy
    opodatkowania

    Wesołych Świąt

    Magdi

  • 18. Data: 2004-12-23 14:25:08
    Od: "janek" <j...@w...pl>

    > DOUCZ SIĘ ortografii

    znów się czepiasz , czy na tej grupie należy tak bardzo zwracać uwagę na
    ortografie .
    ida swieta wybaczam ci,

    wesołych swiat

    janek