  • 1. Data: 2006-02-15 09:01:34
    Temat: laptop usa vat
    Od: "Marcin" <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Chcialbym calkowicie legalnie kupic, oclic i "wrzucic w koszta" DG laptop
    zakupiony w USA i tak sie to generalnie oplaca :). W zwiazku z tym mam pare
    pytan, moze juz sie z tym tematem spotkaliscie i mozecie mi rozwiac pewne
    niejasnosci lub cos dodatkowo doradzic bo ja jestem w tym temacie
    kompletnie "zielony".

    1. Czy na zakupiony sprzet (laptop) w USA wymagany jest jakas specjalny dowod
    zakupu w USA, jakis wzorcowy dokument, etc, czy to moze byc zwykly paragon i
    czy wlasnie na podstawie tego dokumentu w Urzedzie Celnym zostanie mi
    wystawiony dokument zakupu, a wiec naliczone clo (w tym przypadku 0%) i podatek
    Vat 22%. Pytanie ogolnie zmierza dop tego na podstawie jakiego dokumentu ow
    zakup bede mogl wliczyc w koszta DG i ewentualnie okazac przed US w razie
    odpukac jego kontroli.

    2. Naliczony VAT od takiego zakupu bede najprawdopodobnoiej mogl odliczyc ?

    3. Czy w koszta DG bede mogl wliczyc rowniez koszta posredne zwiazane z
    zakupem, a wiec ubezpieczeni i przesylke lotnicza i czy na to tez jest VAT ?

    4. Czy z Waszego doswiadczenie lepiej kupic tanszy laptop i go wrzucic
    jednorazowo w koszta, czy ciut drozy powyzej 3500 PLN i go amortyzowac. Co sie
    bardziej generalnie oplaca ?

    5. Na co uwazac przy owym zakupie, by nie narobic sobie klopotow, by moc w
    pelni legalnie wszystko odliczyc ?

    6. Troche OT gdzy mnie to swego czasu zastanowilo, co sie dzieje gdy np ow
    laptop kupuje (lub inna rzecz), odliczam VAT, a za pol roku powiedzmy zamykam
    DG. Czy dany zakupiony sprzet ktory wrzucilem w koszta (lub amortyzuje) musi
    byc na moim stanie przez jakis okres czasu ? Ogolnie chodzi o to czy po tym jak
    zamkne DG US nie kaze mi nakazac zaplacic VAT-u ktory sobie odliczylem plus
    stwierdzi ze niezgodnie z prawem naliczylem sobie ow koszta i kaze mi zwrocic
    czesc niezaplaconego podatku

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2006-02-15 17:19:55
    Temat: Re: laptop usa vat
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Marcin wrote:
> [...]
    > moze byc zwykly paragon i czy wlasnie na podstawie tego dokumentu w
    > Urzedzie Celnym zostanie mi wystawiony dokument zakupu

    Dokument zakupu wystawiony w UC?
    Paragon, to może być wystarczający
    (ale sprawdź w UC czego wymagają do odprawy) do naliczenia
    danin państwa (cło, VAT), ale jako dokument
    zakupu czegoś dla DG to wygląda licho.

> [...]
    > zmierza dop tego na podstawie jakiego dokumentu ow zakup bede mogl
    > wliczyc w koszta DG i ewentualnie okazac przed US w razie odpukac

    Faktura/rachunek - co tam sprzedawca wystawi

    > 2. Naliczony VAT od takiego zakupu bede najprawdopodobnoiej mogl
    > odliczyc ?

    Najprawdopodobniej tak, o ile będziesz miał SAD

    > 3. Czy w koszta DG bede mogl wliczyc rowniez koszta posredne zwiazane
    > z zakupem, a wiec ubezpieczeni i przesylke lotnicza i czy na to tez
    > jest VAT ?

    To wszystko będzie uwzględnione przy ustalaniu wartości celnej,
    od której będzie naliczany VAT

    > 4. Czy z Waszego doswiadczenie lepiej kupic tanszy laptop i go wrzucic
    > jednorazowo w koszta, czy ciut drozy powyzej 3500 PLN i go
    > amortyzowac. Co sie bardziej generalnie oplaca ?

    Najlepiej wybrać najdroższy-może z nuklearnym zasilaniem- amortyzować
    miesięcznie
    po kilka tysięcy i nie zapłacić za niego :-)

    > 5. Na co uwazac przy owym zakupie, by nie narobic sobie klopotow, by
    > moc w pelni legalnie wszystko odliczyc ?

    Najlepiej na wszystko, o co pytałeś.

> [...]
    > koszta (lub amortyzuje) musi byc na moim stanie przez jakis okres
    > czasu ? Ogolnie chodzi o to czy po tym jak zamkne DG US nie kaze mi

    Nie musi kazać. Sam masz obowiązek zapłacić.

    ktory sobie odliczylem plus stwierdzi ze
    > niezgodnie z prawem naliczylem sobie ow koszta i kaze mi zwrocic
    > czesc niezaplaconego podatku

    A to też nie jest wykluczone.

    Powodzenia