  • 1. Data: 2003-02-05 09:13:18
    Temat: obowiazek rachunku bankowego na firme??? i nazwa firmy
    Od: "Tomko" <t...@i...net.pl>

    1. Czy jest obowiązek zakładania konta bankowego na firme ?? (jestem na
    zasadach ogólnych, płtnik VAT)
    2. Mam konto prywatne (obsługuje je przez internet) czy moge płacici z niego
    ZUS
    3. czy nazwa mojej firmy moze byc np jak moje imie i nazwisko i tyle np. Jan
    Kowalski i czy to cos będzie szkodziło mi w przyszłosci
    3.

    --

    z poważaniem

    Tomasz Pawłowski
    501-218-200
    t...@m...com.pl

  • 2. Data: 2003-02-05 13:20:50
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Tomko wrote:

    > 1. Czy jest obowiązek zakładania konta bankowego na firme ?? (jestem
    > na zasadach ogólnych, płtnik VAT)

    Jest obowiązek

    > 2. Mam konto prywatne (obsługuje je przez internet) czy moge płacici z
    > niego ZUS

    Nie. Prawo bankowe nie pozwala na używanie kont prywatnych do rozliczeń
    związanych z DG

    > 3. czy nazwa mojej firmy moze byc np jak moje imie i nazwisko i tyle
    > np. Jan Kowalski i czy to cos będzie szkodziło mi w przyszłosci

    Niektóre Urzędy Miejskie próbują protestować, ale formalnie może.
    Będzie denerwować kontrahentów którzy wystawiając ci fakturę VAT nie
    będą wiedzieć czy dotyczy to OF czy DG i jak potraktuje taką fakturę
    US (z konsekwncjami związanymi z kasą fiskalną)

  • 3. Data: 2003-02-05 14:40:23
    Od: "AndY" <a...@w...pl>

> [...]
    > będą wiedzieć czy dotyczy to OF czy DG i jak potraktuje taką fakturę
    > US (z konsekwncjami związanymi z kasą fiskalną)

    No tak, zgoła inne odpowiedzi niż jeden wątek w góre :) BTW od tej samej
    osoby ...

    AndY

  • 4. Data: 2003-02-05 15:10:03
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomko" <t...@i...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    Jan
    > Kowalski i czy to cos będzie szkodziło mi w przyszłosci

    1. Jeśli "uprawiasz" wolny zawód i nie prowadzisz działalności gospodarczej.
    np lekarz, pielęgniarka...... nie musisz do regulowania ZUS zakładać
    rachunku bankowego nie musisz także jeśli łapiesz się na:
    Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do działalności wytwórczej w
    rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt,
    ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego, a także
    wynajmowania przez rolników pokoi i miejsc na ustawienie namiotów, sprzedaży
    posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług
    związanych z pobytem turystów.
    W pozostałych przypadkach ustawa Prawo Działalności Gospodarczej nakazuje
    regulować płatności z budzetem za pomocą rachunku podmiotu gospodarczego w
    ustawie są rówież podane kwoty, jakimi możesz operować gotówką i obowiązek
    płatności przelewami.
    Tak więc jeśli jesteś przedsiębiorcą to pamiętaj:
    Art. 13. 1. Przedsiębiorca jest obowiązany do:
    1) dokonywania lub przyjmowania płatności za pośrednictwem rachunku
    bankowego tego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy stroną transakcji jest
    inny przedsiębiorca, a jednorazowa wartość należności lub zobowiązań
    przekracza równowartość 3.000 EURO albo równowartość 1.000 EURO, gdy suma
    wartości tych należności i zobowiązań powstałych w miesiącu poprzednim
    przekracza równowartość 10.000 EURO, przeliczanych na złote według kursu
    średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego
    dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonywane są operacje
    finansowe,
    2) zawiadomienia urzędu skarbowego, właściwego ze względu na podatek dochodo
    wy, o posiadaniu rachunku bankowego związanego z wykonywaną działalnością
    gospodarczą, a w razie posiadania więcej niż jednego rachunku - do wskazania
    jednego z nich jako rachunku podstawowego i zawiadomienia o tym banku, w
    którym rachunek jest otwarty, oraz właściwego urzędu skarbowego;
    zawiadamiając urząd skarbowy, należy podać nazwę i adres banku oraz numer
    rachunku bankowego albo podstawowego rachunku bankowego,
    3) zawiadomienia właściwego urzędu skarbowego oraz banku, w którym otwarty
    jest podstawowy rachunek bankowy związany z wykonywaną działalnością
    gospodarczą, o posiadaniu rachunków bankowych w innych bankach, informując o
    nazwach i adresach banków oraz o numerach rachunków bankowych,
    4) zawiadomienia banków, w których otwarte są inne rachunki bankowe tego
    przedsiębiorcy, o nazwie i adresie banku, w którym otwarty jest rachunek
    podstawowy tego przedsiębiorcy związany z wykonywaną działalnością
    gospodarczą.

    2. Sugeruję GIRO-konto na poczcie .... nic nie kosztuje a i od 2003 r. jest
    możliwość regulacji zobowiązań nie tylko względem ZUS ale również podatkowe.

    3. Odsyłam do wspomnianej ustawyPrawo Działalności Gospodarczej
    - najpierw oznaczenie:
    Art. 11. 1. Zakład główny, oddział oraz inne stałe miejsce wykonywania przez
    przedsiębiorcę działalności gospodarczej powinny być oznaczone na zewnątrz.
    2. Zewnętrzne oznaczenie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać:
    1) oznaczenie przedsiębiorcy,
    2) zwięzłe określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej.
    - nazwa:
    7) oznaczenie przedsiębiorcy - firmę lub nazwę przedsiębiorcy ze wskazaniem
    formy prawnej, a w przypadku osoby fizycznej - imię i nazwisko
    przedsiębiorcy oraz nazwę, pod którą wykonuje działalność gospodarczą.

  • 5. Data: 2003-02-05 15:22:02
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

> [...]
    > będą wiedzieć czy dotyczy to OF czy DG i jak potraktuje taką fakturę
    > US (z konsekwncjami związanymi z kasą fiskalną)

    No i jego dane osobowe przestana byc chronione. Bedzie to sie wiazalo z
    tym, ze kazdy bedzie mogl ich uzyc i tlumaczyc sie ze to nazwa firmy nie
    chroniona ustawa o danych osobowych.

    --
    Krzysztof Pułapa, Kraków, http://www.ceti.pl/~jimi/

  • 6. Data: 2003-02-06 06:16:25
    Od: "AndY" <a...@w...pl>

    > formy prawnej, a w przypadku osoby fizycznej - imię i nazwisko
    > przedsiębiorcy oraz nazwę, pod którą wykonuje działalność gospodarczą.

    Moze ktos potwierdzic post farta ? :) Nie to ze mu nie wierze a wrecz nawet
    tez tak myslelm ale wczoraj znalalem info w poscie Tomko pt: "Konto bankowe
    i nazwa firmy" ze sie cos zmienilo i teraz rachunku nie trzeba ... to jak
    bedzie ? byla jakas zmiana gdzies po drodze ?

    AndY

  • 7. Data: 2003-02-06 07:12:05
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik AndY napisał:

> [...]
    > i nazwa firmy" ze sie cos zmienilo i teraz rachunku nie trzeba ... to jak
    > bedzie ? byla jakas zmiana gdzies po drodze ?

    Zminy nie było, ale sytuacja jest "niedookreślona".
    Nie ma literalnie w żadnej ustawie wypisanego obowiązku posiadania
    osobnego konta firmowego, ale...
    Zobowiązania z tytułu podatków i ZUS MUSISZ regulowac za posrednictwem
    konta bankowego.
    Przyjmowac i płacić kwoty wieksze niż 3000EURO w transakcjach z innymi
    przedsiębiorcami MUSISZ za pośrednictwem konta bankowego.

    Wiekszośc banków nie pozwala płacic podatków i ZUS (poza osobistym zusem
    przedsiębiorcy) z konta osobistego. Wyjątek to podatki płacone po
    zakończeniu działalności gospodarczej - np. podatek od remanentu
    likwidacyjnego, zaległości itp.
    W wiekszości regulaminów kon osobistych jest zapis zabraniający uzywania
    tego konta do działalości gospodarczej - po prostu z reguły konta
    osobiste są dużo tańsze niz firmowe i bank nie życzy sobie żeby
    przedsięborcy mieli za dobrze jak moga miec gorzej.

    Niebezpieczeństwa wynikając z uzywania osobistego konta są jednak
    niewielkie - wypowiedzenie umowy konta przez bank, o ile sie zorientuje,
    uznania przychodów z odsetek bankowych za przychód z zdziałalności
    gospodarczej (hmm.. od czasy wprowadzenia belkowego juz nie takie to
    straszne jak kiedyś).
    Ponadto w razie zalegości podatkowych US wchodzi za jednym zamachem i na
    środki firmowe i na "prywatne". I to nie tylko Twoje ale czesto i
    współmałżonka - czyli ma Cie na widelcu. A jeżeli jeszcze masz z kontem
    powiązana lokate, to wpadłeś.
    Własnie niedawno byłam świadkiem (jeżeli mozna to tak ująć) zablokowania
    przez US konta osobistego przedsiębiorcy. Na koncie było ok 1000zł,
    zaległośc ponad 5000 (nota bene gośc spóźnił sie z VATem o jakieć 2
    tygodnie, nie dostał zadnego ponaglenia tylko od razu w łeb) więc US
    zabrał mu pieniadze z lokaty. Chłopak stracił całe, ponad roczne,
    odsetki a przez ponad tydzień nie miał dostępu do konta.
    Ale to sytuacje ekstremalne...

    Spotkałam sie jeszcze kiedys z interpretacja że transakcje za
    posrednictwem konta osobistego powinny byc traktowane jak transakcje
    gotówkowe i objete limitem - ale uzasadnienia bylo dośc mętne i do mnie
    nie przemawiało.

    Generalnie - musisz rozwazyc ryzyko i sam zadecydować.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 8. Data: 2003-02-06 08:14:01
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    In article <b1r34d$10te$1@news.atman.pl>, Jureq wrote:
    > Nie. Prawo bankowe nie pozwala na u?ywanie kont prywatnych do rozlicze?
    > zwi?zanych z DG

    To po co jest mozliwosc platnosci ZUS z kont prywatnuch, chociazby w
    serwisie internetowym BZWBK24, itp?

    Poza tym co grozi za zrobienie przelewu na ZUS ze swojego konta
    prywatnego? (ZUS za siebie za jednoosobowa DG).

    --
    Miernik ____________________________________________________
    ___ ICQ: 4004001 ___/___ tel.: +48608233394 ___/ mailto:m...@c...pl

  • 9. Data: 2003-02-06 08:20:33
    Od: MartaW <m...@p...onet.pl>

    "AndY" <a...@w...pl> napisal w

> [...]
    > "Konto bankowe i nazwa firmy" ze sie cos zmienilo i teraz rachunku nie
    > trzeba ... to jak bedzie ? byla jakas zmiana gdzies po drodze ?

    Maddy juz w zasadzie wszystko wyjasnila poza sprawa "zmiany", wiec dodam
    tyle: kiedys (10 lat temu), zeby otworzyc dzialalnosc gospodarcza trzeba
    bylo miec konto firmowe i bez takowego nie mozna bylo sie zarejestrowac
    w US (sprawdzali). Ten obowiazek jakby zniknal, ale ciagle pokutuje w
    swiadomosci niektorych jako formalny wymog. Za to inni w ogole obywaja
    sie bez konta firmowego (prawie 10 z 30 malych przedsiebiorcow
    obslugiwanych przez zaprzyjaznione biuro rachunkowe).

    Marta

  • 10. Data: 2003-02-06 09:11:58
    Od: "Robert Kondraciuk" <m...@N...gazeta.pl>

    > Nie. Prawo bankowe nie pozwala na używanie kont prywatnych do rozliczeń
    > związanych z DG

    Bzdura!!! Jak się na czymś nie znasz to się nie odzywaj, niepotrzebnie
    wprowadzasz
    ludzi w błąd!!! - z rachunku osobistego można płacić składki ZUS. Prawo
    bankowe
    rzeczywiście nie pozwala na używanie rachunku do płatności związanych z DG,
    ale od
    tej zasady robi jeden wyjątek.

    Pozwolę sobie zacytować fragment art. 50 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
    Prawo
    bankowe

    Art. 50
    3. Rachunki oszczędnościowe nie mogą być wykorzystywane przez ich posiadaczy
    do
    przeprowadzania rozliczeń pieniężnych związanych z prowadzeniem
    działalności
    gospodarczej.
    4. Ograniczenia, o którym mowa w ust. 3, nie stosuje się w przypadku
    opłacania składek
    na ubezpieczenia społeczne oraz innych składek, do poboru których
    zobowiązany jest
    Zakład Ubezpieczeń Społecznych.