  • 21. Data: 2005-04-04 05:32:04
    Temat: Re: paragony na zwyklej drukarce?
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Hm... a toto drukuje jeszcze jakiś raport "z karty" (czyli nie
    > paragon i nie fakturę) czy jak ?

    Tak. Drukuje toto slipa w dwóch egzemplarzach, oprócz tego jakieś raporty.

    I jeszcze jedno mi się przypomniało. W Geancie możesz np. kupić
    doładowanie prepaida, drukowane jest na odpowiedniej ulotce wkładanej...
    tak, do drukarki fiskalnej
    ;-)

    > Nie bij, ale do września 2003 uważałem używanie kart do płacenia
    > (w .pl, nie mówię o cywilizowanych krajach... czyli z cywilizowanym
    > prawem, IMO coś w IX.2003 zostało ucywilizowane :)) za zabronione.
    > I tak z przyzwyczajenia karty *płatniczej* nie używam.... :>

    dramatyzujesz. Albo brak Ci umiejętmności postrzegania świata

    M.

  • 22. Data: 2005-04-04 17:01:22
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Jan pytał o przypadek dawania klientom w garść papierka zawierającego
    > napis "paragon FISKALNY" - który to paragon jednak fiskalnym NIE JEST
    > (tylko byłby tak opisany).
    > IMHO istnieje zagrożenie że znajdzie się jakiś zapis w kategorii
    > "przestępstwa przeciw dokumentom" - ale wskazać się go nie podejmuję.
    > Możesz wskazać lub powiedzieć że twoim zdaniem takiego zapisu
    > (z karnymi lub karnoskarbowymi konsekwencjami w razie wydawania
    > klientów paragonów NIEFISKALNYCH opisanych jako FISKALNE) nie ma ?
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

    Chyba znów trzeba coś uściślić .

    Autor wątku pytał o "paragon" z laserówki . Ktoś dalej napisał o sprzedaży
    wysyłkowej i rzekomej rejestracji laserówki jako urządzenia fiskalnego.Dyskusja
    stała się "akademicka" i nie wiele ma wspólnego z pytaniem zadanym na początku.
    Co do zasad ;
    1. Możliwe jest wystawienie dokumentu "paragon" dokumentującego sprzedaż
    opodatkowaną i nie będącego za razem "paragonem fiskalnym" ,
    2.Sytuacja jak wyżej może wystąpić :
    a)w przypadku podmiotu będącego płatnikiem VAT korzystającego ze zwolnienia
    podmiotowego ( brak obowiązku instalacji kasy - obroty poniżej limitu)
    b)w przypadku podmiotu dokonującego sprzedaży wysyłkowej o ile zapłata nie jest
    przyjmowana w formie czeku lub karty płatniczej lub kredytowej ,
    c)w kilku innych przypadkach o których nie chce mi się pisać ....

    Jeżeli ktoś wystawia dokument z nazwą "paragon fiskalny" i nie spełnia on
    warunków § 4. 1.rozp. czyli
    Kasy rejestrujące, z zastrzeżeniem ust. 2-5, muszą spełniać następujące
    warunki niezbędne do ich stosowania:

    1) zapisywać w pamięci fiskalnej co najmniej następujące dane:
    a) informację o dacie i czasie rozpoczęcia oraz zakończenia pracy w trybie
    fiskalnym,
    b) numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy oraz numer identyfikacji
    podatkowej podatnika (NIP),
    c) sposób przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług,
    oznaczonej literowo od "A" do "G", przy czym:
    &#8211; literze "A" jest przyporządkowana stawka w wysokości 22%,
    &#8211; literze "B" jest przyporządkowana stawka w wysokości 7%,
    &#8211; literze "C" jest przyporządkowana stawka w wysokości 0%,
    &#8211; literom od "D" do "G" odpowiadają kolejne stawki podatkowe wprowadzane

    na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku,
    d) wartość sprzedaży bez podatku (netto) według poszczególnych stawek,
    wartość sprzedaży zwolnionej od podatku, kwoty podatku według poszczególnych
    stawek podatkowych, łączną kwotę podatku i łączną wartość sprzedaży z podatkiem
    (brutto),
    e) numery i daty każdego z wykonanych raportów fiskalnych dobowych, a także
    ilość paragonów objętych raportem oraz ilość pozycji w raporcie,
    f) numer i datę oraz godzinę i minutę awaryjnych zerowań pamięci operacyjnej
    kasy oraz informację o rozpoczęciu rejestracji sprzedaży po zerowaniu i
    sposobie jego wykonywania,
    2) zapewniać wyświetlenie wartości sprzedaży z podatkiem (brutto) na
    wyświetlaczu przeznaczonym do odczytu przez klienta,
    3) sporządzać równocześnie wydruki oryginałów i kopii paragonów dla każdej
    sprzedaży, wydruki raportów fiskalnych dobowych i raportów fiskalnych
    okresowych oraz mogą sporządzać faktury VAT i ich kopie,
    4) zapisywać w pamięci fiskalnej kasy dane, które muszą być zgodne z danymi
    zapisanymi na wydrukach raportów fiskalnych dobowych,
    5) wszystkie dokumenty muszą być drukowane przez kasy w języku polskim,
    6) paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać następujące
    informacje:
    a) imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla
    sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika,
    b) numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),
    c) numer kolejny wydruku,
    d) datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,
    e) nazwę towaru lub usługi,
    f) cenę jednostkową towaru lub usługi,
    g) ilość i wartość sprzedaży,
    h) wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek,
    i) wartość sprzedaży zwolnionej z podatku,
    j) łączną kwotę podatku,
    k) łączną kwotę należności,
    l) kolejny numer paragonu fiskalnego,
    m) kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym
    stanowisku kasowym,
    n) logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer
    unikatowy pamięci fiskalnej kasy,
    7) informacje zawarte na paragonie powinny znajdować się w kolejności
    podanej w pkt 6, z wyjątkiem informacji zawartej w pkt 6 lit. d), a logo
    fiskalne i numer unikatowy muszą być umieszczone centrycznie w linii i
    obowiązkowo kończyć paragon fiskalny,
    8) wysokość znaków na paragonie nie może być mniejsza niż 2,50 mm, ilość
    znaków w linii - nie mniejsza niż 17, a dla nazwy towaru lub usługi - nie
    mniejsza niż 12,
    9) szerokość taśmy paragonowej nie może być mniejsza niż 28 mm,
    10) paragon fiskalny musi być czytelny i zawierać wszystkie dane, o których
    mowa w pkt 6, pozwalające nabywcy na sprawdzenie prawidłowości dokonanej
    transakcji.
    2. W przypadku kas rejestrujących wyposażonych w funkcję oznaczania dokumentów
    kasowych numerem kontrolnym, numer ten na paragonie musi być umieszczony trwale
    centrycznie przed logo fiskalnym.
    3. Jeżeli kasy, o których mowa w ust. 2, są dodatkowo wyposażone w funkcje
    drukowania faktur VAT, to na fakturach tych również musi być zamieszczony numer
    kontrolny, a wydruk faktury VAT powinien być połączony z zarejestrowaniem przez
    kasę tej operacji w pamięci fiskalnej.

    to oznacza ,że jest oszustem a czynność , której się dopuszcza jest
    przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności KKS.

    Nie spotkałem się z paragonem fiskalnym w formacie A4 - drukowanym na
    laserówce , widziałem paragony niefiskalne w tym formacie i w tej technice ,w
    przypadkach wymienionych na początku.
    Istnieją co prawda drukarki "fiskalne" ale stosowanie techniki laserowej do
    druku paragonu zdaje się być nie efektywne ze względu na obowiązek posiadania
    kopii paragonu - stosuje się termodruk lub igły.

    Pozdrawiam - Kriss

  • 23. Data: 2005-04-14 14:32:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Apr 2005, Kriss wrote:

> [...]
    >+ Chyba znów trzeba coś uściślić .
    >+
    >+ Autor wątku pytał o "paragon" z laserówki .

    Owszem. I o to czy to oznacza paragon fiskalny.
    A ja wyraźnie komentowałem wypowiedź Jana a nie Dominika ! :)

    >+ Jeżeli ktoś wystawia dokument z nazwą "paragon fiskalny" i nie spełnia on
    >+ warunków § 4. 1.rozp. czyli
    [...cyyyyyytat :)...]
    >+ to oznacza ,że jest oszustem a czynność , której się dopuszcza jest
    >+ przestępstwem zagrożonym karą pozbawienia wolności KKS.

    Z braku znajomości konkretnego artykułu KKS pozwoliłem sobie tylko
    na sugestię że to jest *możliwe*: jaki artykuł proponujesz konkretnie
    powiadając iż tak JEST ?
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 24. Data: 2005-04-14 14:36:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Apr 2005, Maciej Bebenek wrote:

> [...]
    > +
    > + Tak. Drukuje toto slipa w dwóch egzemplarzach, oprócz tego jakieś raporty.

    No to musi jakoweś inne rozporządzenie MF jeszcze istnieje... ;)
    Albo... albo producent i korzystający z kasy mają je...gdzieś ! :)

> [...]
    > + > (w .pl, nie mówię o cywilizowanych krajach... czyli z cywilizowanym
    > + > prawem, IMO coś w IX.2003 zostało ucywilizowane :)) za zabronione.

    Ani trochę.
    Nie rozumiem ludzi którzy nie korzystają z konta internetowego (powiedzmy
    że mowa o koncie lepiej zabezpieczonej niż citi ;>) z tzw. "obawy"
    a w stanie prawnym sprzed IX.2003 sami wystawiali się na "strzał"
    w razie problemu z płatnością.

    > + Albo brak Ci umiejętmności postrzegania świata

    A nazwij sobie to jak chcesz :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)