  • 1. Data: 2011-06-22 18:46:29
    Temat: podatki i opłaty lokalne
    Od: "sz." <c...@p...onet.pl>

    Witam!

    Czy podatek od nieruchomości, która służy do prowadzenia DG, pobierany przez
    urzędy miejskie na podst. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych może być
    wliczany w koszty tejże DG? Czy są tutaj jakies zawiłości, na które
    należałoby zwrócić uwagę, aby się w coś niepotrzebnie nie wkopać?

    pzdr, sz.

  • 2. Data: 2011-06-22 19:12:37
    Temat: Re: podatki i opłaty lokalne
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 22-06-2011 20:46, sz. pisze:
> [...]
    > może być wliczany w koszty tejże DG? Czy są tutaj jakies zawiłości, na
    > które należałoby zwrócić uwagę, aby się w coś niepotrzebnie nie wkopać?

    Moze.
    Jezeli owa nieruchomosc nie jest w calosci wykorzystywana na potrzeby
    DG, to musisz jakis klucz zastosowac, np. powierzchniowy, zeby ustalic
    jaka kwote mozesz w koszty wrzucic.
    Jezeli jestes na kpir, to w koszty calosc w dacie wystawienia pisma
    ustalajacego wysokosc podatku.

    --
    Adam

  • 3. Data: 2011-06-27 07:27:56
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@g...pl>

    Zależy m.in. czyją własnością jest nieruchomość.

    -----

  • 4. Data: 2011-06-27 20:04:40
    Od: "sz." <c...@p...onet.pl>

    > Zależy m.in. czyją własnością jest nieruchomość.

    jestem w takiej sytuacji, nieruchomość i grunt na którym stoi ona, jest
    współwłasnością moich rodziców. w planach zagospodarowania zarówno grunt jak
    i nieruchomość jest określona jako "pod działalność gospodarczą" (nie moze
    byc mieszkalna ani jakakolwiek inna).

    z rodzicami podpisałem umowę użyczenia, w której zobowiązałem sie ponosic
    wszystkie koszty związane z tą nieruchomością (na moją DG zawarłem umowy na
    wszelkie media, podatek od nieruchomości też w tej umowie opłacam ja). Czy w
    tej sytuacji ten podatek moge wrzucić w koszty uzyskania przychodu?

    pzdr, sz.

  • 5. Data: 2011-06-27 21:40:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Jun 2011, sz. wrote:

> [...]
    > wszelkie media, podatek od nieruchomości też w tej umowie opłacam ja).
    > Czy w tej sytuacji ten podatek moge wrzucić w koszty uzyskania przychodu?

    IMO tak.
    Jeszcze dwa lata temu w UoPDoOF było obostrzenie dotyczące kosztów
    w przypadku użyczenia zapisane słowami "a wydatki związane [...] nie
    stanowią kosztów uzyskania". Bez wskazania podmiotu.
    IMO powodowało to, że nie mogły stanowić NICZYICH kosztów.
    Ale wraz ze zniesieniem obustronnego opodatkowania umowy użyczenia
    skreślono i ten zapis.

    Jakby chcieć ściśle traktować podatek jako "zobowiązanie właściciela",
    co w sumie jest słuszne, różnica będzie taka że miałbyś "najem
    częściowo odpłatny".
    Zastrzegam, żeby ktoś nie wymyślił "nieodpłatnego świadczenia" :)
    Oczywiście takie podejście powoduje, że rodzice podlegają pod
    podatek dochodowy z tego tytułu - ale *tylko* podlegają, bo
    kwota podatku i tak wychodzi zero :)
    Nie sądzę żeby ktoś się przyczepił "a w PIT miał(a) Pan(i)
    wpisać te xxx zł do przychodu i do kosztów". Niemniej wersja
    iż tak POWINNO być IMHO jest prawidłowa.

    Dodam, że fakt zaliczenia tego wydatku w KUP przez Ciebie jest
    bez znaczenia dla owego podlegania.

    pzdr, Gotfryd