  • 1. Data: 2004-11-16 20:48:53
    Temat: podstawa prawna - podpis
    Od: "sia_ka" <s...@o...pl>

    Witam :)
    Chciałabym prosić o podanie podstawy prawnej, która mówi, że deklaracja
    (zeznanie) jest nieważne bez podpisu.
    Nie wynika to z ustawy o podatku dochodowym ani z Ordynacji podatkowej.
    Gdzie tego szukać?
    Powszechnie wiadomo, że coś bez podpisu jest nieważne, ale....

    Pozdrawiam
    sia_ka

  • 2. Data: 2004-11-17 07:51:40
    Temat: Re: podstawa prawna - podpis
    Od: "Lesio5" <l...@w...pl>

    Użytkownik "sia_ka" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam :)
    > Chciałabym prosić o podanie podstawy prawnej, która mówi, że deklaracja
    > (zeznanie) jest nieważne bez podpisu.
    > Nie wynika to z ustawy o podatku dochodowym ani z Ordynacji podatkowej.

    Zeznanie podatkowe jest OSWIADCZENIEM.
    Jak chcialbys skladac oswiadczenie bez podpisu? To bylby wtedy swistek bez
    znaczenia.

    --
    Leszek Grelak - Lesio5
    I thought I was someone else, someone good.

  • 3. Data: 2004-11-17 07:55:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Nov 2004, sia_ka wrote:

    >+ Witam :)
    >+ Chciałabym prosić o podanie podstawy prawnej, która mówi, że deklaracja
    >+ (zeznanie) jest nieważne bez podpisu.

    Hm...
    Załóżmy że składam deklarację: całą pustą.
    Nic.
    NIPu nie ma, adresu nie ma.... złożyłem ? :)
    Podkreślam ten NIP i adres, bo wartości przychód/dochód/podstawa
    nawet niewypełnione są OKREŚLONE (przyjmuje się zero) więc musi
    być jakieś inne pole :]

    >+ Nie wynika to z ustawy o podatku dochodowym ani z Ordynacji podatkowej.
    >+ Gdzie tego szukać?

    ...w rozporządzeniu, określającym co MUSI być w deklaracji ?
    *Jeśli* jest tam wymóg "podpisania" lub wskazano pole jako
    "obowiązkowe" to nie ma sprawy :)

    Druga rzecz to "forma pisemna".
    Jeśli gdzieś nie określono formy (nie ma jej w przepisie szczegółowym,
    a nie chce mi się :] szukać czy określono dla deklaracji "formę
    pisemną") to jedziemy po przepisach ogólnych:

    +++ KPA +++
    Art. 14. § 1. Sprawy należy załatwiać w formie pisemnej.
    -----------

    Po prawdzie jest jeszcze:
    +++ KPA cd. +++
    § 2. Sprawy mogš być załatwiane ustnie, gdy przemawia za tym
    interes strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie.
    Treœć oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być
    utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez
    stronę adnotacji.
    -----

    ...no i jak widać "nie da się ustnie" skoro trzeba dostarczyć formularz.
    Jedziemy dalej: a co to jest "forma pisemna" ?
    W UoPDoOF nie ma, w Ordynacji nie ma, w KPA nie ma...
    No to obowiązuje definicja w której NIE powiedziano że
    "obowiązuje w zakresie ustawy" - znaczy że obowiązuje
    w *całym* prawie :)

    O ile wiem jest to ta z Kodeksu Cywilnego:
    +++ K.C. +++
    Art. 78. § 1. Do zachowania pisemnej formy czynności prawnej
    wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie
    obejmującym treść oświadczenia woli. [...]
    ----

    Jak widać - dotyczy WSZELKICH czynności prawnych o których nie
    powiedziano inaczej :) dopiero zdanie drugie określa wymogi
    szczegółowe dla "umowy" (czyli *dwustronnego* oświadczenia
    woli).
    BTW: Wbrew wrażeniu zapis jest istotny: np. testament zwykły
    musi być zapisany własnoręcznie CAŁY. Ale "normalna forma
    pisemna" tego nie wymaga :)

    >+ Powszechnie wiadomo, że coś bez podpisu jest nieważne, ale....

    ...ale faktura wcale nie, tak ? :)
    Bo to działa w drugą stronę :)
    Podobnie jest przy "ofertach handlowych" i innych takich: jak
    jest przepis określający że samo "upublicznienie" wystarczy
    (a zdaje się że jest, głowy nie dam) to mimo że niepodpisana
    może być powodem roszczeń. Tylko trzeba dowieść że to
    niepodpisujący ją wystawił :]
    A "powszechność" owej wiedzy pewnie z rzeczonego K.C. wynika :)
    Ludziska znają, tylko nie wiedzą że znają (KC) ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-11-17 10:14:15
    Od: Catbert <virtual_banana_spam@spam_wp.pl>

    On 11/16/2004 9:48 PM, sia_ka wrote:
> [...]
    > Gdzie tego szukać?
    > Powszechnie wiadomo, że coś bez podpisu jest nieważne, ale....

    Jeżeli ie wynikałoby to z regulacji sczególowych, to na pewno z ogólnych
    norm prawa - deklaracja bez podpisu jest kartką papieru na której coś
    jest napisane i niczym więcej - gdyby było inaczej moglibysmy składać
    sobie nawzajem, robiąc psikusy, że np. ktoś ma do zapłacenia milion podatku.

    Poza tym jeżeli na deklaracji jest miejsce na podpis, a deklaracja
    powinna byc wypełniona rzetelnie, zgodnie z prawda, starannie i
    kompletnie - to juz z tego wynika konieczność umieszczenia podpisu.

    Pzdr: Catbert

  • 5. Data: 2004-11-17 12:20:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Nov 2004, Lesio5 wrote:

    >+ Użytkownik "sia_ka" <s...@o...pl> napisał
    >+ > Chciałabym prosić o podanie podstawy prawnej, która mówi, że deklaracja
    >+ > (zeznanie) jest nieważne bez podpisu.
    [...]
    >+ Zeznanie podatkowe jest OSWIADCZENIEM.
    >+ Jak chcialbys skladac oswiadczenie bez podpisu?

    "oświadczam że czepiasz się zdroworozsądkowo ale uchylając się
    od odpowiedzi na właściwe pytanie, czyli podanie podstawy prawnej".

    Widzisz gdzieś podpis ? ;)

    >+ To bylby wtedy swistek bez znaczenia.

    ...ale do tego musi być podstawa prawna ;) (że "świstek
    będzie bez znaczenia") !!

    IMHO nie jest prawdą że "świstek bez podpisu jest bez znaczenia"
    (w domyśle - zawsze), bo to regulacje prawne (w skranym przypadku:
    powołanie się na "zwyczaje", a jest takie w KC !) stanowią kiedy
    znaczenie ma a kiedy nie :] - jakby tak było to pytam co robią tzw.
    "licencje freeware" w tym GPLe i inne takie ?
    Są "bez znaczenia" ?? :) Ja wiem że to akurat "umowy". Ale dopiero
    *po akceptacji* (do momentu zaakceptowania przez drugą stronę
    to są "oświadczenia" !
    A może dla odmiany jakąś "ofertę handlową"... ;)

    IMO wymóg wynika z (zacytowanego) KPA "o ile nie istnieją przepisy
    szczegółowe" oczywiście.
    Ktoś przeciw ?? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd