  • 1. Data: 2005-10-05 20:09:02
    Temat: podwyzszony czynsz za mieszkanie z DG
    Od: "Piotr" <u...@o...pl>

    Witam.
    Mam dzialalnosc w mieszkaniu spoldzielczo-lokatorskim.
    Na razie nie zglaszalem tego do spoldzielni.
    Chcialbym czesc czynszu, energii itp. wliczac w koszty. Wiem, ze
    spoldzielnia podwyzsza czyncz w zwiazku ze zgloszona DG w mieszkaniu.
    Czy zgloszenie do spoldzielni sie oplaca, czy gra warta swieczki?

  • 2. Data: 2005-10-06 13:32:10
    Temat: Re: podwyzszony czynsz za mieszkanie z DG
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Piotr <u...@o...pl> wrote:
    > Chcialbym czesc czynszu, energii itp. wliczac w koszty. Wiem, ze
    > spoldzielnia podwyzsza czyncz w zwiazku ze zgloszona DG w mieszkaniu.
    > Czy zgloszenie do spoldzielni sie oplaca, czy gra warta swieczki?

    Na litość! Skąd *my* mamy wiedzieć, jakie są stawki w Twojej spółdzielni,
    ile podwyższą, jakie masz koszty, ile będziesz mógł odliczyć... Jak to
    nam podasz, to mogę wyświadczyć Ci tę darmową przysługę (tylko żeby tego
    nie podejrzał US, bo naliczy podatek od średniej wartości takiej usługi)
    w postaci dodania i odjęcia kilku liczb.

    p.

  • 3. Data: 2005-10-07 08:50:07
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <di1bto$to4$1@news2.onet>, "Piotr" <u...@o...pl>
    wrote:

> [...]
    > spoldzielnia podwyzsza czyncz w zwiazku ze zgloszona DG w mieszkaniu.
    > Czy zgloszenie do spoldzielni sie oplaca, czy gra warta swieczki?

    A po co zgłaszać? Chcesz mieszkanie na warsztat przerobić?

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 4. Data: 2005-10-07 10:52:00
    Od: "Piotr" <u...@o...pl>

    > A po co zgłaszać? Chcesz mieszkanie na warsztat przerobić?

    dzialalnosc jest komputerowa, chodzi o mozliwosc odliczenia pradu i czesci
    czynszu z zajmowanego pokoju.
    Czy nie jest tak, ze bez zgloszenia do spoldzielni nie mozna tego zaliczac w
    koszty?

  • 5. Data: 2005-10-10 09:03:06
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Pisałam niedawno w wątku na podobny temat, że ewentualna podwyżka czynszu z
    tytułu prowadzenia DG w mieszkaniu może dotyczyć wyższej stawki podatku od
    nieruchomości za zajmowaną do DG część. To jest jednak w gestii urzędu
    gminy, gdzie ew. zgłosisz ten fakt. Moim zdaniem zgłaszanie paru metrów kw.,
    gdzie postawisz biurko z komputerem to nadgorliwość. Mieszkanie nie straci
    na tym swojego mieszkalnego charakteru, więc sytuacja jest do obronienia w
    ewentualnym sporze. Zgłoszenie do spółdzielni natomiast może mieć jedynie na
    celu uzyskanie pozwolenia na prowadzenie DG w mieszkaniu. Zasadność takiego
    zgłoszenia musisz zbadać sam. Są spółdzielnie, których nie obchodzi co tam
    dłubiesz w swoim M-x (gdzie x = 2, 3,4 lub >). Bywają jednak przypadki,
    gdzie skrupulatnie egzekwuje się od członka spółdzielni obowiązek zgłaszania
    działalności. Wtedy może być problem z uzyskaniem zgody sąsiadów, bo zawsze
    znajdzie się taki, któremu będzie przeszkadzało, albo że tłuczesz w
    klawiaturę albo to, że tłuc się będą po klatce jakieś obce indywidua (czyli
    Twoi klienci).
    Ja swego czasu prowadząc DG w mieszkaniu nikomu nic nie zgłaszałam.
    Wiedziałam, że ze spółdzielnią nie da się dogadać, a wśród sąsiadów na
    klatce paru z pewnością nie podpisałoby zgody. Sytuacja trwała wiele lat, a
    że nie mieliśmy klientów stadnie nawiedzających mieszkanie, więc nie było
    pretensji. Wyniesliśmy firmę z domu, gdy już nam zaczęła za dużo miejsca
    zajmować :).
    Pozdrawiam, Graszka .

  • 6. Data: 2005-10-10 19:59:18
    Od: "Piotr" <u...@o...pl>

    > Ja swego czasu prowadząc DG w mieszkaniu nikomu nic nie zgłaszałam.

    A czy bez zgłoszenia jest możliwość zaliczenia części czynszu i energii w
    koszty prowadzenia firmy?

  • 7. Data: 2005-10-11 08:46:11
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <dieh7o$39a$1@news.onet.pl>,
    "Piotr" <u...@o...pl> wrote:

    > A czy bez zgłoszenia jest możliwość zaliczenia części czynszu i energii w
    > koszty prowadzenia firmy?

    A dlaczego nie?

  • 8. Data: 2005-10-12 10:19:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Oct 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

    > A dlaczego nie?

    "Czy jest sprzeczność w deklarowaniu że lokal lub jego
    część służy DG oraz że do tego nie służy" ?
    :)

    Uwaga: poruszam dwie RÓZNE rzeczy:

    1. Podatek od lokali. Tu nie mam wątpliwości mimo że spotykam
    się z krytyką znacznie bardziej rygorystycznych grupowiczów:
    jak lokal nie traci "charakteru mieszkalnego" to jest
    mieszkalny, przy czym optimum jest chyba wtedy jak POMIESZCZENIE
    jest mieszkalne i stoi w nim sobie komp z segregatorem.

    2. Należności czynszowe lub opłaty eksploatacyjne (zależnie
    czy ktoś jest lokatorem czy właścicielem) - bo tu:
    a. dla właściciela - prawo nakazuje zgłoszenie oraz UZASADNIONE
    zwiększenie obciążenia lokalu kosztami przez wspólnotę
    mieszkaniową - mowa o ustawie o własności lokali.
    Jak mniemam "uzasadniona" podwyżka sięgnie zera - chyba że
    są uchwalone jakieś "ryczałty" i obawiam się że jak są
    uchwalone (przez wspólnotę) w miarę "rozsądnie" to może być
    ciężko z nimi wygrać
    b. dla najemcy - IMHO warunki najmu dla wykorzystania
    w celach niemieszkalnych może być ustalone dowolnie, przy
    czym mogą być regulacje szczegółowe np. dla spółdzielców czy
    mieszkań komunalnych pozwalające tylko "wprost" stosować
    zasadę z p. a (a nie "dowolne" przywalenie czynszem), ale
    tego nie wiem.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)