  • 1. Data: 2003-02-27 20:05:32
    Temat: umowa najmu - jak?
    Od: "Monica" <m...@h...pl>

    1) Będę wynajmować lokal na DG
    Jak z księgowego punktu widzenia spisać z osoba fizyczną umowę najmu lokalu
    na dział. gosp: czy w umowie podać że:
    - płatność za lokal będzie miesięczna , np. do 10-go kazdego m-ca,
    czy
    - płatność jednorazowa za cały rok
    Jak bedzie lepiej dla mnie? (ksiegowośc KPiR)

    2) Zakładając ze opłata miesieczna za lokal wynosi 100 zł
    - jaki podatek i kiedy musi zapłacić o urzedu osoba która wynajmuje mi
    lokal?
    - jaki odpowiedni druk i kiedy musi w związku z tym złożyć w US?

    Z góry wielkie dzięki za wyczerpujące (i zrozumiałe dla laika) odpowiedzi
    Pozdrawiam

    Monica

  • 2. Data: 2003-02-28 03:08:06
    Temat: Re: umowa najmu - jak?
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Monica" <m...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czy
    > - płatność jednorazowa za cały rok
    > Jak bedzie lepiej dla mnie? (ksiegowośc KPiR)

    Jeśli z góry za cały rok, to na starcie masz koszty i mniejsze zaliczki
    będziesz płaciła (jesli to ma znaczenia, bo na poczatku dzialalnosci zwykle
    i tak koszty sa wieksze od przychodow).

> [...]
    > lokal?
    > - jaki odpowiedni druk i kiedy musi w związku z tym złożyć w US?

    To bardzo ważne. Zacznijmy od tego czy ta osoba prowadzi DG - jesli nie, to
    sprawdź, czy nie ma jakiś powodów, dla których nie mogłaby być ryczałtowcem.
    Jesli nie - to już przedsionek raju:

    - spisujesz umowę, w której zawierasz kwotę i sposób płatności
    (koniecznie!!! - wówczas ta osoba nie musi prowadzić ewdidencji przychodów)

    - osoba ta musi napisac oświadczenie, że w roku pod. 2003 przychody z najmu
    będzie rozliczać ryczałtem. Oświadczenie to należy złożyć w US PRZED
    otrzymaniem pierwszej kasy za najem!!! (bardzo ważne) a najlepiej przed
    dniem rozpoczęcia najmu (żeby się mniej rozgarniety urzednik nie czepiał).

    - po każdej wpłacie (czy jednorazowej, czy w ratach meisiecznych) do 20 dnia
    nastepnego miesiąca musi wpłacić na konto US 8,5% kwoty najmu, chyba, że
    kwota najmu przekroczy w ciągu roku 4000 Euro - wówczas od nadwyżki płaci
    się aż 20%.

    - do 30 kwietnia 2004 musi złożyc deklarację roczną PIT-28.

    PUŁAPKA:
    - niekorzystna jest sytuacja, gdy Ty się zobowiążesz do pokrywania kosztów
    np. czynszu dla spółdzielni, ogrzewania, telefonu itp. - wg przepisów są to
    koszty właściciela (których się w ryczałcie nie odlicza) więc musiałaby
    wykazywac to jako swój dodatkowy DOCHÓD, od którego musi zapłacić podatek
    (8,5% lub 20% - jak napisałem wczesniej).

    I jeszcze coś - dobrze, gdy właściciela nie musi płacić VAT-u (tzn. nie jest
    vatowcem i przez cały rok nie będzie). Wówczas nie musi Ci doliczać VAtu do
    rachunku.

    W razie czego pytaj - przerabiałem właśnie to samo i mam chyba swieża wiedzę
    na ten temat w głowie :-).

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 3. Data: 2003-03-01 15:17:16
    Od: "Agata" <s...@o...pl>

    http://www.portal.pila.pl/firma/umowy/najmu.htm

    tam jest przykład takiej umowy

    www.apartament.pl/pliki/umowanajem.doc

    i tu
    Agata

  • 4. Data: 2003-03-04 22:55:02
    Od: "Witek Pluszczak" <m...@p...onet.pl>

    Cze:o))

    Użytkownik "Agata" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > http://www.portal.pila.pl/firma/umowy/najmu.htm
    >
    > tam jest przykład takiej umowy
    >
    > www.apartament.pl/pliki/umowanajem.doc
    >
    > i tu
    > Agata

    A masz może linka na temat przedawnienia roszczeń z tytułu dawno wygasłej
    umowy najmu ?
    Rzecz w tym, że dostałem dzisiaj wezwanie do zapłaty zaległego czynszu z
    Zakładu Gospodarki Komunalnej oczywiście zodsetkami , a umowa została
    rozwiązana bodaj w maju 1994.
    Merytorycznie jest to bezpodtsawne , ale mnie bardziej interesuje strona
    formalna.
    Ile lat po rozwiazaniu umowy najmu mozna występowac o jakieś zaległe kwoty ?
    Czy czasem nie było ostatnio noweli ustawy w tej materii i stąd to nagłe
    przeburzenie ?
    Zna ktoś temat ? Wprawdzie to nie jest problem podatkowy (NTG?) , ale może
    jakas przyjazna dusza ...

    Witek.

  • 5. Data: 2003-03-05 08:21:48
    Od: "Stefan Nos" <t...@N...gazeta.pl>

    Witek Pluszczak <m...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > przeburzenie ?
    > Zna ktoś temat ? Wprawdzie to nie jest problem podatkowy (NTG?) , ale może

    Przedawnienie z tytułu świadczeń okresowych 3 lata. art 118 kc

    Nos

  • 6. Data: 2003-03-05 09:43:06
    Od: "Stefan Nos" <t...@N...gazeta.pl>

    BaLab <b...@p...com> napisał(a):

    > - do 30 kwietnia 2004 musi złożyc deklarację roczną PIT-28.

    do 31 stycznia jest termin złożenia PIT-28 niestety

> [...]

    > vatowcem i przez cały rok nie będzie). Wówczas nie musi Ci doliczać VAtu do

    PUŁAPKA 2

    Uległa zmianie treść załącznika nr 2 poz. 14 do ustawy o VAT i w tem sposób,
    że nie podlega zwolnieniu od VAT wynajem lokali mieszklanych na cele użytkowe.
    W związku z tym należy dokonać operacji rejestracji i uzyskać zwolnienie
    podmiotowe, które jest obecnie do kwoty 40.900 zł.

    Nos

  • 7. Data: 2003-03-05 10:09:03
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Stefan Nos" <t...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    > W związku z tym należy dokonać operacji rejestracji i uzyskać zwolnienie
    > podmiotowe, które jest obecnie do kwoty 40.900 zł.

    Niekoniecznie.

    Art. 9. ustawy o VAT:
    3. Podatnicy zwolnieni od podatku od towarów i usług na podstawie art. 14
    ust. 1 i 6 (...), MOGĄ (podkr. moje) złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

    Jeśli nie złożą, są zwolnieni z VATu na mocy art.14 ust.1, ponieważ:
    Art.14. 2. Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 6, mogą zrezygnować ze
    zwolnienia określonego w ust. 1 i 6, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o
    tym zamiarze właściwego urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w
    którym rezygnują ze zwolnienia (...).

    Więc obecnie należy REZYGNOWAĆ ze zwolnienia, które jest domyślne poniżej
    kwoty 40.900 zł., jeśli się chce płacić (i odliczać) VAT.

    Proszę o zaprzeczenie/potwierdzenie mojej interpretacji.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 8. Data: 2003-03-05 11:23:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Mar 2003, Witek Pluszczak wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Zakładu Gospodarki Komunalnej oczywiście zodsetkami , a umowa została

    A to dlaczego ??
    Byłeś winien ową kwotę ? Czy zapłaciłeś a oni chcą "dokładki" ? :]

    >+ Ile lat po rozwiazaniu umowy najmu mozna występowac o jakieś zaległe kwoty ?

    Dowolny okres, AFAIK.
    *Oczywiście* - prawo daje możliwość powołania się na przedawnienie.
    Ale przedawnienie *nie* działa z mocy prawa !

    W końcu - logicznie rzecz biorąc - skoro nie zapłaciłeś to
    powinieneś zapłacić (i to niepłacący "wykantował" drugą stronę,
    a nie wierzyciel próbuje "wykantować" dłużnika pomijając
    sprawę przedawnienia !). Przedawnienie chroni cię przed
    udowadnianiem że nie jesteś wielbłądem bo kwitki myszy
    zeżarły... a takich "wierzycieli" też się spotyka.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-03-05 12:52:22
    Od: "Stefan Nos" <t...@N...gazeta.pl>

    BaLab <b...@p...com> napisał(a):

> [...]
    > kwoty 40.900 zł., jeśli się chce płacić (i odliczać) VAT.
    >
    > Proszę o zaprzeczenie/potwierdzenie mojej interpretacji.

    Twoja racja, mój błąd- potwierdzam i przyznaję się

    Nos

  • 10. Data: 2003-03-05 18:09:29
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    > Twoja racja, mój błąd- potwierdzam i przyznaję się

    Uff, kamień spadł mi z serca, bo gdyby było inaczej... :-)

    Pozdrawiam,
    BaLab