  • 1. Data: 2003-02-27 17:48:49
    Temat: podatek od darowizny
    Od: "Pata" <v...@w...pl>

    Proszę o wyrozumiałośc ( bo pewnie takie pytanie juz było) czy jezeli dostane
    mieszkanie od rodziców - darowizna, to czy moge skorzystać z "ulgi na pierwsze
    mieszkanie" i nie płacić podatku od darowizny? Czy w ogóle istnieje taka ulga
    ( ponoć jesli jestem 1 gr. nie mam mieszkania i złoze oświadczenie ze bede tam
    mieszkac min. 5 lat) ? Z góry dziękuje za wszelkie info?

    --
    Pata

  • 2. Data: 2003-02-27 20:37:44
    Temat: Re: podatek od darowizny
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Feb 2003, Pata wrote:

    >+ Proszę o wyrozumiałośc ( bo pewnie takie pytanie juz było)

    Popatrz na przepis:
    http://www.rp.pl/prawo/doc/dar0408.html

    Popatrz na zwolnienia oraz art. 16.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-02-28 11:01:43
    Od: "Matovy" <a...@p...onet.pl>

    tak sobie kiedyś gdybałem na ten temat ;-))) moze jeszcze aktualne

    > Czy akt darowizny

    > nalezy spisywac u notariusza? Jezeli nie, to czy nalezy go

    > rejestrowac w US?

    Nie ma takiego wymogu. Wystarczy umowa darowizny pieniędzy podpisana przez
    strony. Powinna zawierać oświadczenie, że darczyca darowiznę przekazuje a
    Pan ją przyjmuje. Wskazane będą też numery pesel i obowiązkowo NIP (wzory
    umowy znajdzie Pan z łatowością w Internecie). Jeżeli darowizna będzie
    natomiast dotyczyć mieszkania - akt notarialny.

    > Jakie sa koszty takiej rejestracji (rozumiem, ze chodzi o znaczki oplaty

    > skarbowej)?

    Kopię umowy należy dołączyć do zeznania podatkowego. Jeżeli podatek nie
    wystąpi na oryginale umowy US poświadczy zgłoszenie umowy i brak obowiązku
    zapłaty podatku. Jeżeli podatek wystąpi, US najpierw wyda decyzję o jego
    wysokości, na podstawie której zapłaci Pan podatek. W przypadku umowy
    darowizny opłata skarbowa wystąpi jedynie w przypadku wydawania przez US
    decyzji o braku podatku.

    > Jezeli fakt posiadania juz mieszkania nic nie zmienia, to,

    > jak rozumiem,> moge liczycz na przynajmniej (lub raczej moja zona) na
    19274 PLN darowizny

    > od tesciow na cel mieszkaniowy oraz 9637 darowizny od tesciow na cel
    ogolny.

    > Podobna darowizne moge otrzymac od moich rodzicow (o ile US nie stwierdzi,

    > ze przekracza to ich zdolnosci finansowe, co jest tutaj raczej osobna

    > kwestia). Czy mam racje?

    Jako małzestwo darowiznę otrzymają Pastwo wspólnie (chyba, że zniesiona
    została wspólnota majątkowa).

    Co to wysokości odpisów sytuacja jest analogiczna - byłaby to prawda gdyby
    Pascy teściowie mieli rozdzielność majątkową. Inaczej występują jako jedna
    osoba i mogą przekazać bez podatku: 9637 na podstawie artykułu 4 i taką samą
    kwotę na podstawie art 9. Możemy jednak założyć, że kolejne 9637 na cel
    mieszkaniowy żona dostanie od siostry/brata lub Pan od swoich rodziców.
    Wtedy można wykorzystać maksymalny limit z tego tytułu (19274).
    Siostra/rodzice może przekazać również kolejną darowiznę na podstawie art 9.
    Fakt posiadania mieszkania uniemożliwi Panu jedynie skorzystanie z
    dobrodziejstw art 16, na podstawie którego teściowie mogliby kupić
    mieszkanie (do 110 m2) na siebie i potem darować je Panu - jeżeli
    zamieszkiwałby Pan w nim później przez 5 lat to taka darowizna byłaby wolna
    od podatku.

    Należy pamiętać, że obliczając wysokość darowizny od danej osoby przyjmuje
    się wysokość darowizn z ostatnich 5 - lat. Jeżeli otrzymał Pan w tym okresie
    darowizny od teściów to kwoty zwolnione od podatku będą odpowiednio niższe.

  • 4. Data: 2003-02-28 20:30:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Feb 2003, Matovy wrote:
    [...]
    >+ zapłaty podatku. Jeżeli podatek wystąpi, US najpierw wyda decyzję o jego
    >+ wysokości,

    Tak z ciekawości: art.8.2:
    ++++
    Obowiązek składania zeznań podatkowych przez podatników podatku od
    spadków i darowizn określają odrębne przepisy.
    ----

    Wynikałoby że to podatnik składa *zeznanie*, a nie urząd *decyzję*.
    Jeśli wiesz co i jak to objasnij w dwu słowach :) (zaznaczam
    że *ja* tylko z ciekawości, więc nie chce mi się ;> przekopywać
    przez stosiki rozporządzeń !)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-03-04 09:03:00
    Od: "Matovy" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jeśli wiesz co i jak to objasnij w dwu słowach :) (zaznaczam
    > że *ja* tylko z ciekawości, więc nie chce mi się ;> przekopywać

    1. podatnik sklada deklaracje
    2. US przesyla stronom postanowienie - wyznacza 7-dniowy termin do
    wypowiedzenia sie w sprawie
    3. nastepnie US przesyla decyzje z ustaleniem wysokosci podatku wraz z
    uzasadnieniem i wskazaniem podstawy prawnej oraz wskazuje nr rachunku na
    ktory w ciagu 14 dni nalezy wplacic nalezny podatek

    AS

  • 6. Data: 2003-03-04 23:00:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Mar 2003, Matovy wrote:
    [...]
    >+ 3. nastepnie US przesyla decyzje

    Thx. Jakoś tak się przyzwyczaiłem że podatnik wszystko
    "samodzielnie"...

    pzdr, Gotfryd