  • 1. Data: 2005-06-09 11:51:00
    Temat: umowa o przeniesieniu praw autorskich a umowa o dzieło
    Od: Sławek <n...@w...pl>

    Witam

    Bardzo bym prosił o szybkie wyjaśnienie. Czy w świetle urzędu skarbowego
    Umowa o stworzeniu i przeniesieniu majątkowych praw autorskich i Umowa
    o dzieło jest traktowana w ten sam sposób? Chodzi mi o aspekt podatkowy
    i forme zgłaszania tego. Czyli do urzędu odprowadza podatek
    zleceniodawca (firma) ja to uwzględniam dopiero w zeznaniu rocznym
    (osoba fizyczna).
    A tak przy okazji to czy przeniesienie owych praw autorskich pozbawia
    mnie możliwości powiedzmy prezentacji dzieła w swoim portfolio?\
    Będę wdzięczny za odpowiedź.

    pozdrawiam
    Sławek

  • 2. Data: 2005-06-09 13:11:16
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Sławek wrote:
> [...]
    > A tak przy okazji to czy przeniesienie owych praw autorskich pozbawia
    > mnie możliwości powiedzmy prezentacji dzieła w swoim portfolio?\

    nie do końca.
    umowa o przeniesienie praw autorskich to wiadomo
    umowa o dzieło, może w sobie zawierać element w którym mówi się o
    przeniesieniu praw autorskich, ale wcale tak być nie musi.
    Jeżeli umowa o dzieło jest z przeniesieniem praw autorskich to wówczas
    masz prawo wystawić rachunek z 50% KUP.
    Uwaga to nie firma je uwzględnia, ale to ty wystawiasz rachunek. jaki im
    wystawisz to tyle ci zapłacą. W praktyce, dla świętego spokoju, to firma
    ten rachunek przygotowuje, a ty się pod tym podpisujesz. Ale w teorii
    jest tak jak napisałem
    Potem firma przyśle ci pit11/8b, a ty uwzględnisz to na swoim pit-37 na
    koniec roku.
    Możesz prezentować pracę w portfolio, bo przenosi się prawa majątkowe, a
    autorem będziesz zawsze.
    Ale np. na wystawie już jej pokazać nie możesz.

  • 3. Data: 2005-06-09 13:30:51
    Od: Sławek <n...@w...pl>

    Użytkownik witek napisał:
> [...]
    > autorem będziesz zawsze.
    > Ale np. na wystawie już jej pokazać nie możesz.

    Ok. Bardzo dziękuje za wyczerpującą odpowiedź. Generalnie to mi tylko
    chodziło o to czy pod względem rozliczenia z US czyli PIT itp jest to to
    samo no i że nie ma na to ZUS, ubezpieczenia zdrowotnego itp. Jak sie
    okazuje pod tym względem to to samo. Wcześniej mi firmy jakoś przysylały
    i sie to nazywało umowa o dzieło a KUP to chyba jakoś domyślnie
    naliczali:) A tu nagle taka zmyłka bo przyslo i sie nie nazywa umowa o
    dzieło:) Stąd mój niepokój:)
    Jeszcze raz dziękuje za odpowiedź.

    pozdrawiam
    Sławek

  • 4. Data: 2005-06-09 13:49:26
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Sławek wrote:

> [...]
    > i sie to nazywało umowa o dzieło a KUP to chyba jakoś domyślnie
    > naliczali:) A tu nagle taka zmyłka bo przyslo i sie nie nazywa umowa o

    z punktu widzenia twojego pit interesuje ci tylko to co dostaniesz na
    koniec roku w postaci pit-11/8b

  • 5. Data: 2005-06-09 13:57:12
    Od: Sławek <n...@w...pl>

    Użytkownik witek napisał:

    > Sławek wrote:
    raz dziękuje za odpowiedź.

    > z punktu widzenia twojego pit interesuje ci tylko to co dostaniesz na
    > koniec roku w postaci pit-11/8b

    No tak. czyli dokładnie to co przy UoD. Chodziło mi tylko czy nie musze
    wykonywać jakiejś radosnej akcji w stylu zgłoszenia do US najdalej do...
    itp. A jak to jest tak samo jak z UoD to jestem spokojny:)

    pozdrawiam
    Slawek

  • 6. Data: 2005-06-10 05:03:03
    Od: ab <a...@i...wroc.pl>

    > Możesz prezentować pracę w portfolio, bo przenosi się prawa
    > majątkowe, a autorem będziesz zawsze.
    > Ale np. na wystawie już jej pokazać nie możesz.

    W ostatecznosci zawsze mozna do umowy dodac zapis, ktory pozwoli sie autorowi chwalic
    swoim dzielem w
    takim czy innym miejscu. Z ograniczeniami, o ile jedna ze stron sie nie zgodzi, lub
    bez ograniczen.

  • 7. Data: 2005-06-10 06:44:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Jun 2005, ab wrote:

> [...]
    >+ sie autorowi chwalic swoim dzielem w takim czy innym miejscu.
    >+ Z ograniczeniami, o ile jedna ze stron sie nie zgodzi

    ...tyle że takie ograniczenia z mocy prawa są nieważne.
    Zajrzyj do ustawy o prawach autorskich :), praw osobistych NIE MOŻNA
    sprzedać, kropka.

    *Faktyczne* ograniczenia mogą IMHO zostać nałożone na autora
    na dwa sposoby:
    - jakiś inny przepis uniemożliwia skorzystanie z "praw osobistych"; dajmy
    na to wykonane dzieło stanowi tajemnicą państwową :>
    - autorowi się płaci za to że nie ujawni swojego autorstwa. Płaci się
    CIĄGLE a nie "z góry" !! I przestanie się mu płacić jak on przestanie
    siedzieć cicho :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)