  • 1. Data: 2010-02-25 14:21:31
    Temat: wielowątkowa numeracja faktur VAT UE
    Od: "Reaven" <r...@W...WYTNIJpl>

    Witam,

    Pozmieniały nam się przepisy dot. wystawiania faktur kontrahentom
    zagranicznym, jakaś sierotka ministerialna wymyśliła, by nakazać firmom
    transportowym wystawiać faktury zagraniczne w dniu wykonania usługi, nie
    biorąc zupełnie pod uwagę, że nieraz dokumentacja z wykonania takiej usługi
    trafia do firmy i po 2-3 tygodniach... Narobił się bajzel, trzeba teraz
    planować wystawianie faktur na tygodnie do przodu, zostawiać puste miejsca,
    numerki, cyrk straszny.

    I tak wymyśliłem jakby chociaż trochę sobie dopomoć w temacie nie
    popełniania co chwilę błędów w numeracji. Otóż chciałbym wprowadzić podział
    numeracji na kontrahentów - dla każdego osobny schemat. Zetknąłem się już z
    informacjami, że można np. numerować osobno różne usługi, szukam
    potwierdzenia, że tak, mój pomysł jest zgodny z prawem i mogę go wprowadzić,
    zanim wszystko pogrąży się w chaosie.. ;)

    Chciałbym to zrobić tak: Mam np. trzy firmy, ABC, EFG, RST. Wszystkie
    mają swoje siedziby za granicą, na terenie UE. I wystawiam faktury według
    schematu:

    1/ABC/2010/EU - numer kolejny/ firma / rok / zaznaczenie, że to europejska
    [i w walucie]

    I tak np. w ciągu miesiąca wystawiam faktury [w nawiasach data
    wystawienia]:

    1/ABC/2010/EU - [12.02.2010]
    2/ABC/2010/EU - [14.02.2010]
    3/ABC/2010/EU - [15.02.2010]

    1/EFG/2010/EU - [13.02.2010]
    2/EFG/2010/EU - [15.02.2010]

    1/RST/2010/EU - [14.02.2010]
    2/RST/2010/EU - [15.02.2010]
    3/RST/2010/EU - [18.02.2010]

    Są kolejno numerowane, są jasno określone, która jest czyja. W ogólnym
    zestawieniu wyglądałoby to tak:

    1/ABC/2010/EU - [12.02.2010]
    1/EFG/2010/EU - [13.02.2010]
    2/ABC/2010/EU - [14.02.2010]
    1/RST/2010/EU - [14.02.2010]
    3/ABC/2010/EU - [15.02.2010]
    2/EFG/2010/EU - [15.02.2010]
    3/RST/2010/EU - [18.02.2010]

    I teraz pytanie docelowe: czy jest jakiś przepis, który by mówił, że jest
    to BŁĘDNE numerowanie? Niedozwolone i w ogóle?
    Skoro można zrobić podział na usługi, czyli np. 1/foto/2010 ,
    1/transport/2010 , itd., to czy podział np. na kraje UE lub na firmy
    docelowe jest w jakiś sposób błędny? Oznaczenie się nie zmienia, jedynie
    jego znaczenie. Firm takich zagranicznych powiedzmy mam 5, stałych, chociaż
    nie powinno to mieć znaczenia, ile ich jest - chciałem tylko zaznaczyć, że
    nie spowoduje to problemu w postaci setki faktur, każda z innym oznaczeniem.

    Z góry dziękuję za wszelką konkretną pomoc w temacie.

    Krzysztof Moszyński

  • 2. Data: 2010-02-25 15:42:42
    Temat: Re: wielowątkowa numeracja faktur VAT UE
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 25-02-2010 o 15:21:31 Reaven <r...@w...wytnijpl> napisał(a):

> [...]
    > według schematu:
    >
    > 1/ABC/2010/EU - numer kolejny/ firma / rok / zaznaczenie, że to

    Nasze rozporządzenie tego nie zabrania, natomiast przepis dyrektywy wprost
    to dopuszcza:
    (

    Sekcja 4

    Dane umieszczane na fakturach

    Artykuł 226

    Bez uszczerbku dla przepisów szczególnych przewidzianych
    w niniejszej dyrektywie, faktury wystawione zgodnie z przepi-
    sami art. 220 i 221, do celów VAT, zawierają wyłącznie
    następujące dane:

    (1) datę wystawienia faktury;

    (2) kolejny numer, nadany w ramach jednej lub kilku serii,
    który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

    Tomek

  • 3. Data: 2010-02-25 17:22:11
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Reaven wrote:

    > Otóż chciałbym wprowadzić
    > podział numeracji na kontrahentów - dla każdego osobny schemat.

    > Z góry dziękuję za wszelką konkretną pomoc w temacie.

    Ja tak kiedyś miałem jak prowadziłem usługi dla kilku firm
    i chciałem, żeby każdy kontrahent myślał, że pracuję tylko dla niego :-).
    Nie widziałem wtedy przeciwwskazań i nie przypominam żeby się coś zmieniło,
    a jak Tomek twierdzi, że dyrektywa pozwala, to jazda - tylko sobie zaprowadź
    rejestry sprzedaży VAT odrębne - dla wygody.

  • 4. Data: 2010-02-27 18:35:33
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    >Zetknąłem się już z informacjami, że można np. numerować osobno różne
    >usługi, szukam potwierdzenia, że tak, mój pomysł jest zgodny z prawem i
    >mogę go wprowadzić, zanim wszystko pogrąży się w chaosie.. ;)

    Ilość rejestrów VAT w jednej firmie nie jest ograniczona żadnym przepisem
    podatkowym.

    Bogdan

  • 5. Data: 2010-02-27 18:43:56
    Temat: Re: wielow?tkowa numeracja faktur VAT UE
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 27-02-2010 o 19:35:33 Bogdan <b...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Ilość rejestrów VAT w jednej firmie nie jest ograniczona żadnym
    > przepisem podatkowym.

    Ba, ilość serii faktur wpisywanych do jednego rejestru też nie jest ;)

    --
    Tomek

  • 6. Data: 2010-03-01 09:33:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Feb 2010, Bogdan wrote:

    > Ilość rejestrów VAT w jednej firmie nie jest ograniczona żadnym przepisem
    > podatkowym.

    ...z czego niekiedy korzystałem, dokonując "rozliczenia wyjazdu" na
    jednym kwitku, przy okazji sumując sobie np. VAT od biletów :|
    (ta tzw. "delegacja" stanowi jednocześnie "rejestr do celów rozliczenia
    odliczenia z tego wyjazdu").

    pzdr, Gotfryd