  • 1. Data: 2008-07-13 13:09:00
    Temat: zakup w USA, SAD
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Czy aby odliczyć naliczony przy cle VAT trzeba składać druk SAD ?

    Nie bardzo mogę znaleźć druk SAD, na druki:infor nie widzę. Z
    http://www.mf.gov.pl/_files_/sluzba_celna/dokument_s
    ad/1_10_wersja1.pdf
    rozumiem, że może to być wydruk komputerowy, ale czy jest gdzieś dostępna
    wersja tego druku?

    Czy ktoś z Was wypełniał SAD samodzielnie z powodzeniem? (w sensie, czy jest
    sens próbowania samodzielnie, dużo tam numerków i możliwości błędu)

    a.

  • 2. Data: 2008-07-13 18:02:55
    Temat: Re: zakup w USA, SAD
    Od: "Karelin" <karelin@_wyciachaj_wp.pl>

    > Czy aby odliczyć naliczony przy cle VAT trzeba składać druk SAD ?

    Ostatnio trochę drążyłem ten problem.
    W moim US otrzymałem ostatnio informację, że można odliczyć VAT na podstawie
    "Dokumentu potwierdzającego dokonanie zgłoszenia celnego obrót pocztowy -
    przywóz" taki dokument otrzymałem przy odprawie przesyłki pocztowej. Dla US
    nie był problemem również brak mojego NIPu ani pełnej nazwy DG (adresowany
    był na moje nazwisko).

    Z kolei w Pocztowym Urzędzie Celnym poinformowano mnie, że aby odliczyć VAT
    i należności celne powinienem złożyć SAD. Według nich przesyłka adresowana
    na firmę = obowiązkowo SAD, co moim zdaniem nijak się nie ma do
    Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowego trybu i warunków
    przedstawiania towarów i dokonywania zgłoszeń celnych w obrocie pocztowym
    (Dz. U. z dnia 19 marca 2007 r.) - oczywiście o ile przedstawiany UC towar
    spełnione wymienione w nim warunki zwolnienia z obowiązku składania
    deklaracji SAD.

    > Czy ktoś z Was wypełniał SAD samodzielnie z powodzeniem? (w sensie, czy
    > jest
    > sens próbowania samodzielnie, dużo tam numerków i możliwości błędu)

    Podobno deklarację SAD przekazuje się do Urzędu Celnego elektronicznie. W
    agencji celnej poinformowano mnie, że przynoszę im niezbędne dokumenty - na
    ich podstawie generują SAD, przekazują mi go na dyskietce, którą mam wysłać
    do UC. Za taką usługę życzą sobie ok 80 zł.

    Pozdrawiam
    Karelin

  • 3. Data: 2008-07-14 16:54:48
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Karelin <karelin@_wyciachaj_wp.pl> wrote:

> [...]
    > nie był problemem również brak mojego NIPu ani pełnej nazwy DG (adresowany

    Tak by było najprościej. Spróbuję dowiedzieć się w moim US.

    > Z kolei w Pocztowym Urz?dzie Celnym poinformowano mnie, ?e aby odliczy? VAT
    > i nale?no?ci celne powinienem z?o?y? SAD. Wed?ug nich przesy?ka adresowana

    No właśnie, w piśmie z Poczty Polskiej napisali, że jeśli na firmę to trzeba
    SAD (paczka przez USPS).

> [...]
    > ich podstawie generują SAD, przekazują mi go na dyskietce, którą mam
    > wysłać do UC. Za taką usługę życzą sobie ok 80 zł.

    Jeśli nie uda się bez, to będę drążył temat.
    Dziękuję za wszystkie informacje.

    pozdrawiam
    a.

  • 4. Data: 2008-07-14 23:42:07
    Od: "Janusz M." <m...@p...onet.wytnij.pl>

    Użytkownik "Wemif" <w...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    jest
    > sens próbowania samodzielnie, dużo tam numerków i możliwości błędu)

    Witam

    Szkoda czasu na nauke wypelniania SAD, cały dzien nad tym siedzialem kiedys
    i zdecydowalem ze jednak zaplace agentowi celnemu te 50zł zeby zrobil to za
    mnie. Jak na firme ma to byc to potrzebna fv zakupu.

    j.

  • 5. Data: 2008-07-15 05:40:27
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Wemif wrote:
    > No właśnie, w piśmie z Poczty Polskiej napisali, że jeśli na firmę to trzeba
    > SAD (paczka przez USPS).

    Albo źle ich zrozumiałeś albo trafiłeś na osobę niezbyt dobrze
    poinformowaną.

    W rozporządzeniu i objaśnieniu do dokumentu "Dokument potwierdzający
    dokonanie zgłoszenia celnego obrót pocztowy - przywóz" jest wyraźnie
    napisane, że jeśli "na firme" to w potwierdzeniu odbioru należy podać
    REGON i NIP.

    > Jeśli nie uda się bez, to będę drążył temat.
    > Dziękuję za wszystkie informacje.

    IMHO - jesli będą robili problemy - spokojnie możesz powiedzieć, że na
    osobę prywatną a przy odbiorze zmienić zdanie.

    Piotrek

  • 6. Data: 2008-07-16 13:50:44
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Janusz M. <m...@p...onet.wytnij.pl> wrote:

    > Szkoda czasu na nauke wypelniania SAD, cały dzien nad tym siedzialem kiedys
    > i zdecydowalem ze jednak zaplace agentowi celnemu te 50zł zeby zrobil to za
    > mnie. Jak na firme ma to byc to potrzebna fv zakupu.

    Nie rozumiem. W USA nie ma vat, wiec FV zakupu nie ma prawa być.

    Dzięki za odpowiedź, właśnie o to mi chodziło, czy warto czy nie samemu
    wypełniać.

    a.

  • 7. Data: 2008-07-16 14:18:13
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

    > Albo źle ich zrozumiałeś albo trafiłeś na osobę niezbyt dobrze
    > poinformowaną.

    Dostalem takie pismo
    http://amsnet.pl/priv/clo
    (strona 1. punkt 1.)

    a.

  • 8. Data: 2008-07-16 22:10:36
    Od: "Karelin" <karelin@_wyciachaj_wp.pl>

    > Dostalem takie pismo
    > http://amsnet.pl/priv/clo
    > (strona 1. punkt 1.)

    I tu może być pies pogrzebany. Napisano tam, że nadawca nieprawidłowo
    wypełnił deklarację celną. W rozporządzeniu, które wcześniej cytowałem była
    informacja, że przesyłki są przedstawiane organom celnym wraz z deklaracjami
    CN 22 lub CN 23, ewentualnie pod pewnym warunkiem CP 72. Niewykluczone, że w
    przypadku prawidłowo wypełnionej przez nadawcę deklaracji celnej nie
    robiliby problemu i wystawili dokument potwierdzający dokonanie zgłoszenia
    celnego...

    Na temat zagadnienia zakup na firmę = SAD mam pewną teorię. Otóż,
    obowiązkowo objęte SADem są np. przesyłki o wartości powyżej 1000 euro
    (niezależnie, czy adresowane do osoby fizycznej bez DG czy na firmę).
    Różnica jest taka, że w przypadku przesyłek dla osób fizycznych to Urząd
    Celny sporządza dokument SAD a w przypadku przedsiębiorcy taki obowiązek
    spoczywa na nim. Myślę wiec, że celnicy często bez uzasadnienia starają się
    przerzucać ten obowiązek na przedsiębiorców nawet w przypadku przesyłek o
    mniejszej wartości.

    Ja z kolei mam pytanie jak rozumiecie jeden z warunków dokonywania odpraw
    celnych z SAD, mianowicie: "przesyłki pocztowe adresowane do
    przedsiębiorców, zawierające towary przeznaczone do celów handlowych, w
    stosunku do których istnieje obowiązek uiszczenia należności przywozowych
    lub podatkowych, są częścią serii podobnych czynności". Na jakiej podstawie
    weryfikuje się co jest częścią podobnych czynności? Ciekaw jestem waszych
    opini.

  • 9. Data: 2008-07-16 22:15:14
    Od: "Karelin" <karelin@_wyciachaj_wp.pl>

> [...]
    > dokonanie zgłoszenia celnego obrót pocztowy - przywóz" jest wyraźnie
    > napisane, że jeśli "na firme" to w potwierdzeniu odbioru należy podać

    Ja właśnie ostatnio tak zrobiłem, przystawiłem w potwierdzeniu odbioru
    pieczątkę firmową i czekam jak zareaguje na to Urząd Celny :)
    W przypadku przesyłek adresowanych na fimę życzą sobie przesłania pewnych
    dokumentów (bodajże zaśwadczenie o wpisie do ewidencji DG, NIP, REGON itp.)