  • 1. Data: 2008-07-12 19:40:00
    Temat: ksiegowy
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Jak to jest? Załóżmy, że prowadzę DG, zlecam prowadzenie księgowości,
    oni wystawiają różne papiery do ZUS/US, ja się nawet nie podpisuję (dam
    im upoważnienie, chyba można, prawda?). I oni popełniają błąd (nie, że
    ja coś zakręciłem, nie dałem im papierów, czy coś ukryłem). Oni za to
    odpowiadają, płacą np. kary z US, czy ja? Czy to zależy od czegoś?

    p.

  • 2. Data: 2008-07-12 20:24:24
    Temat: Re: ksiegowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jul 2008, Piotr KUCHARSKI wrote:

    > Jak to jest? Załóżmy, że prowadzę DG, zlecam prowadzenie księgowości,
    > oni wystawiają różne papiery do ZUS/US, ja się nawet nie podpisuję (dam
    > im upoważnienie, chyba można, prawda?).

    Można.
    Za czynności tego kto ma upoważnienie odpowiada ten co upoważnienie dał.

    > I oni popełniają błąd (nie, że
    > ja coś zakręciłem, nie dałem im papierów, czy coś ukryłem). Oni za to
    > odpowiadają, płacą np. kary z US

    Oni *odpowiadają* za to za co *oni* odpowiadają!
    Za współudział na przykład :)

    > czy ja?

    Trzeba rozróżnić dwie a nawet trzy rzeczy:
    - odpowiedzialność karną
    - odpowiedzialność za niezapłacone podatki
    - odpowiedzialność odszkodowawczą, regres (przeniesienie
    zobowiązania niejako, "mają oddać").

    Tej pierwszej z zasady nie da się "przenieść". Kropka.
    Jeśli przepis przewiduje odpowiedzialność podatnika - to podatnik
    idzie siedzieć i już. Miał dopilnować.
    Mandat też *formalnie* płaci podatnik!

    Ta druga, czyli niezapłacony podatek, jest chyba oczywista: jakby
    dobrze policzyli to należało zapłacić więcej, więc tyle (więcej)
    się należy i podatnik płaci bez gadania.

    Pozostaje ta trzecia :)
    Samo dysponowanie umową z BR określa wg przepisów ogólnych
    odpowiedzialność odszkodowawczą za ZAWINIONE przez BR szkody,
    przy czym umowa może precyzować ich zakres i formę.
    Wszystkiego czego nie ma w umowie trzeba doczytać z Kodeksu
    Cywilnego i innych ustaw.

    > Czy to zależy od czegoś?

    Od umowy!
    Podatnik idzie siedzieć a BR wypłaca mu równowartość :P

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-07-12 20:50:16
    Od: grzess <k...@w...pl>

> [...]
    > zobowiązania niejako, "mają oddać").

    > Tej pierwszej z zasady nie da się "przenieść". Kropka.

    Gotfryd z czalym szacunkiem ale jestes w bledzie gdyz akurat w tym
    przypadku odpowiada zawsze winny
    I faktycznie nie da sie jej przeniesc.

    Pozdrawiam
    grzess

  • 4. Data: 2008-07-14 07:48:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Jul 2008, grzess wrote:

    > Gotfryd z czalym szacunkiem ale jestes w bledzie

    Będę się bronił :) bo IMO usiłujesz udać, że można "przenieść obowiązek
    administracyjny" na kogoś. A z tym jest problem, przynajmniej
    w przypadku ogólnym.
    W przypadku zobowiazania cywilnoprawnego można przenieść zobowiązanie
    (dług) na osobę trzecią *jeśli* wierzyciel się zgodzi. W przypadku
    zobowiazania administracyjnego ustawa najczęściej nie daje takiej
    możliwości - nakłada zobowiazanie na konkretną osobę (tu: podatnika)
    i to on "ma zrobić tak aby było dobrze".
    Jest źle - ponosi odpowiedzialność. Być może za nieumyśle spowodowanie
    wypadk... wróć, złamanie prawa.

    > gdyz akurat w tym przypadku odpowiada zawsze winny

    Zgoda.
    I jeśli ustawa stwierdza np. "podatnik ma ujawnić przychody", to kto jest
    winny, jeśli są przychody nie ujawnione na deklaracji?
    Albo "podatnik ma złożyć deklarację do 25 danego miesiąca".
    Biuro przeoczyło fakturę i nie wpisało do deklaracji albo samą deklarację
    dostarczyło 27 (albo w ogóle im wpadła za szufladę).

    Winy (w postaci pomocnictwa, podżegania, wprowadzenia podatnika w błąd itepe)
    biura podatkowego to nie wyłącza.
    Ale *zobowiazanym* był podatnik, a nie biuro podatkowe!
    To kto jest "pierwotnie winny"?

    > I faktycznie nie da sie jej przeniesc.

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-07-14 14:53:46
    Od: r...@o...pl

    Kiedy to nie takie proste :)
    Z KKS:

    Art. 1.§ 1. Odpowiedzialności karnej za przestępstwo skarbowe lub
    odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe podlega ten tylko, kto
    popełnia czyn społecznie szkodliwy, zabroniony pod groźbą kary przez
    ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia.
    § 3. Nie popełnia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego
    sprawca czynu zabronionego, jeżeli nie można mu przypisać winy w
    czasie czynu.

    Takze skoro ksiegowy cos spartoli, np zle wypelni deklaracje, podpisze
    ja i zlozy do US, to tym samym to on wlasnie popelnia przestepstwo lub
    wykroczenie, bowiem mamy czyn zabroniony i wine w trakcie czynu.

    Co wiecej, jest w KKS takie cos:
    Art. 4. § 1. Przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe można
    popełnić umyślnie, a także nieumyślnie, jeżeli kodeks tak stanowi.
    § 3. Czyn zabroniony popełniony jest nieumyślnie, jeżeli sprawca nie
    mając zamiaru jego popełnienia, popełnia go jednak na skutek
    niezachowania ostrożności wymaganej w danych okolicznościach, mimo że
    możliwość popełnienia tego czynu przewidywał albo mógł przewidzieć.

    Wiec nieswiadomy sytuacji podatnik moze popelnic co najwyzej cos
    nieumyslnie, a jak sprawdzisz sobie katalog takich czynow, to
    zauwazysz, ze 99% nie ma dopisku o nieumyslnosci, a wiec nie mozna
    poplenic ich nieumyslnie.
    Na "nieumyslnych" sa furtki na koniec kazdego rodzialu KKS, mowiace o
    tym ze popelnienie czegokolwiek z danego rozdzailu nieumyslnie, to
    wykroczenie skarbowe.

    Co prawda to sa moje wlasne wnioski z lektury KKS-u, ale znam
    osobiscie goscia ktorego wlasnie ksiegowy wtopil na kilkadziesiat
    tysiecy. Ksiegowy dostal strzala za przestepstwo skarbowe, gosc
    dostalby za wykroczenie nieumyslne ale sie przedawnilo, wiec zostalo
    mu zaplacic podatek+odsetki i pozywac ksiegowego.

  • 6. Data: 2008-07-14 19:44:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Jul 2008, r...@o...pl wrote:

> [...]
    > ja i zlozy do US, to tym samym to on wlasnie popelnia przestepstwo lub
    > wykroczenie, bowiem mamy czyn zabroniony i wine w trakcie czynu.

    Kiedy odwołujesz się do niewłaściwego podmiotu.
    Przecież *księgowy nie jest zobowiązany do złożenia tej deklaracji*!

    Ustawa nakłada *na podatnika* obowiązek np. złożenia informacji
    o przychodach.
    Zrobił? - nie zrobił.
    Kogo obchodzi, że "zlecił księgowemu"?
    Albo inaczej - jaki przepis ustanawia, że podatnik może "zbyć obowiązek
    na osobę trzecią"?

    Dla ustalenia uwagi - przepis:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-karny-skarb
    owy-1_2_127.html
    +++
    Art. 56
    § 1. Podatnik, który składajšc organowi podatkowemu, innemu uprawnionemu
    organowi lub płatnikowi deklarację lub oœwiadczenie, podaje nieprawdę lub
    zataja prawdę albo nie dopełnia obowišzku zawiadomienia o zmianie objętych
    nimi danych, przez co naraża podatek na uszczuplenie,
    ---

> [...]
    > nieumyslnie, a jak sprawdzisz sobie katalog takich czynow, to
    > zauwazysz, ze 99% nie ma dopisku o nieumyslnosci, a wiec nie mozna

    Tu zgoda. Może z zastrzeżeniem, że "z braku nadzoru" musiałoby być
    w naszym przypadku, o ile samo "przelanie" obowiązku zaakceptujemy
    jako dopuszczalne.

    > Na "nieumyslnych" sa furtki na koniec kazdego rodzialu KKS, mowiace o
    > tym ze popelnienie czegokolwiek z danego rozdzailu nieumyslnie, to
    > wykroczenie skarbowe.

    Tu też zgoda :)
    Ale...

    Mówisz, że w rachubę wejdzie art. 84?
    Czy któryś inny?

    > Co prawda to sa moje wlasne wnioski z lektury KKS-u, ale znam
    > osobiscie goscia ktorego wlasnie ksiegowy wtopil na kilkadziesiat
    > tysiecy.

    ...ale w jakiej formie!

    > Ksiegowy dostal strzala za przestepstwo skarbowe, gosc
    > dostalby za wykroczenie nieumyslne ale sie przedawnilo,

    ...ale pewnie nr artykułu zna. Byłoby ciekawe.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-07-14 20:25:00
    Od: grzess <k...@w...pl>

    > ....ale pewnie nr artykułu zna. Byłoby ciekawe.

    Nie wnikajac w szczegoly, moje ostatnie sprawy (z praktyki):
    art. 80 par 4 kks - uniewinniony,
    art. 54 par 3 kks - przyznanie do winy i mandacik (minimalny),
    art. 56 § 2 kks, 76 § 2 kks , art.6 § 2 i art.9 § 3 kks, art. 61 § 1 kks w
    zw. z art. 9 § 3 kks - uniewinniony,
    bylo cos jeszcze z kk ale w tej chwili nie pamietam.

    pozdrawiam
    grzess

  • 8. Data: 2008-07-14 20:28:27
    Od: grzess <k...@w...pl>

    i dla jasnosci, oskarzonym nie byl podatnik :-)

    grzess

  • 9. Data: 2008-07-14 20:45:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Jul 2008, grzess wrote:

    > Nie wnikajac w szczegoly, moje ostatnie sprawy (z praktyki):

    Thx!

    pzdr, Gotfryd