  • 1. Data: 2004-11-26 00:23:05
    Temat: zus - jaka podstawa
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    Do tej pory myslalem, ze jako osoba prowadzaca DG (od grudnia) i
    jednoczesnie zatrudniona na etacie (> 824 brutto), bede placil zdrowotne
    liczone od podstawy jakiejstam [w sensie wartosci].

    Natomiast dzisiaj, przy okazji zgłębiania tajników programu płatnik
    wyczytałem coś takiego:
    "Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, zobowiązane do
    opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne z więcej niż jednego źródła
    przychodu (co powoduje, że minimalna podstawa wymiaru składek na to
    ubezpieczenie jest wielokrotnością kwoty stanowiącej 75% przeciętnego
    miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw wraz z wypłatami z
    zysku), muszą składać dokumenty rozliczeniowe za miesiące, w których
    następuje zmiana minimalnej podstawy wymiaru składek na to ubezpieczenie. "
    Czy dobrze kombinuje, myśląc, że zdrowotne będę musiał liczyć od 2 x 75% x
    podstawa?
    Czy też może pracodawca liczyć ma od 75% x podstawa i ja od 75% x podstawa?
    Czy może w ogóle jakoś inaczej?
    I czy to oznacza, że będę musiał wysyłać dokumenty tylko w tych miesiącach,
    w których następuje zmiana min. podstawy?

    A tak poza tym, to jaki comiesięczny druk mam składać? Tylko DRA? Doszedłem
    już (mam nadzieję, że poprawnie), do tego, że "zgłosić się" muszę do zusu na
    formularzach ZFA i ZZA, z czego ten drugi mogę już wysłać z poziomu płatnika
    [??].

    I przy okazji - musiał się będę rozliczać do 10. ("osoby fizyczne opłacające
    składkę wyłącznie za siebie"), czy może do 15. ("płatnicy opłacający składki
    na ubezpieczenie zdrowotne, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy
    o systemie ubezpieczeń społecznych") dnia miesiąca?

    Całkiem zakręcony ten zus, w porównaniu nawet do us.

  • 2. Data: 2004-11-26 07:28:39
    Temat: Re: zus - jaka podstawa
    Od: "Alter Native" <c...@g...WYTNIJ.pl>

    >Do tej pory myslalem, ze jako osoba prowadzaca DG (od grudnia)

    Nie wiem czy sie nie pośpieszyłes z tą deklaracją, bo teraz składa się DRA
    za listopad.

    >muszą składać dokumenty rozliczeniowe za miesiące, w których
    >następuje zmiana minimalnej podstawy wymiaru składek na to ubezpieczenie.

    Czasami jest tak, że jak się nic z miesiąca na miesiąc w DRA nie zmienia, to
    nie trzeba składać deklaracji. Ale każdą zmianę trzeba zgłosoć w ZUSie, np.
    zmianę podstawy składek, w twoim wypadku zdrowotnych. I tak: z działalności
    płacisz (zapewne tylko) zdrowotne od podstawy równej 75% przeciętnego
    wynagrodzenia w sektorze i tak dalej, natomiast z etatu podstawa wynosi
    kwota brutto - składki społeczne, (>669,83), czyli w sumie daje to jakąś
    wielokrotność tych "75%".

    >I czy to oznacza, że będę musiał wysyłać dokumenty tylko w tych miesiącach,
    >w których następuje zmiana min. podstawy?

    No nie tylko.

    >A tak poza tym, to jaki comiesięczny druk mam składać?

    Z działalności tylko DRA, chyba, że masz pracowników.

    >I przy okazji - musiał się będę rozliczać do 10.

    Tak, chyba, że masz pracowników.

    A z etetu to chyba firma Ciebie rozlicza z ZUSem, nie?
    Alter Native (GG 4646628)
    Natura jest po stronie ukrytych wad.

  • 3. Data: 2004-11-26 08:44:57
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    > Nie wiem czy sie nie pośpieszyłes z tą deklaracją, bo teraz składa się DRA
    > za listopad.

    Nie rozumiem. Działalność rozpoczynam dopiero 1 grudnia... Czyli do 8
    grudnia wysyłam ZZA i ZFA, a potem w styczniu
    i kolejnych miesiącach DRA. Czyż nie?

> [...]
    > wynagrodzenia w sektorze i tak dalej, natomiast z etatu podstawa wynosi
    > kwota brutto - składki społeczne, (>669,83), czyli w sumie daje to jakąś

    W takim razie - dla pewności - składkę zdrowotnego wyliczam (np. w grudniu)
    od 75% x 1822,13?

    > No nie tylko.

    W takim razie będę im to wysyłał co miesiąc. Chyba się nie obrażą?

    > A z etetu to chyba firma Ciebie rozlicza z ZUSem, nie?

    Tak.

  • 4. Data: 2004-11-26 09:04:05
    Od: "Alter Native" <c...@g...WYTNIJ.pl>

    >Nie rozumiem. Działalność rozpoczynam dopiero 1 grudnia... Czyli do 8
    >grudnia wysyłam ZZA i ZFA, a potem w styczniu
    >i kolejnych miesiącach DRA. Czyż nie?

    W takim wypadku wszystko sie zgadza.

    >W takim razie - dla pewności - składkę zdrowotnego wyliczam (np. w grudniu)
    >od 75% x 1822,13?

    Nie: od 2429,50 x 75 % = 1822,13

  • 5. Data: 2004-11-26 09:28:11
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    > Nie: od 2429,50 x 75 % = 1822,13

    Ach. Teraz rozumiem.
    Wielkie dzięki za pomoc.

  • 6. Data: 2004-11-26 09:28:31
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Pawel Sikorski pisze:

    > Nie rozumiem. Działalność rozpoczynam dopiero 1 grudnia... Czyli do 8
    > grudnia wysyłam ZZA i ZFA, a potem w styczniu
    > i kolejnych miesiącach DRA. Czyż nie?

    Zagladaj czasem na www.zus.pl

    tam jest co kwartal obwieszczenie, i ladnie wszystko wyliczone..
    jest tez tableka "historyczna" od powstania ustawy do dzis,
    z zestawieniem odpowiednich kwot...

    Pozdrowienia

    Boguslaw

  • 7. Data: 2004-11-29 15:00:50
    Od: "Marcin" <m...@i...pl>

    Ale należu tu dodać, że każda zmiane podstwawy za wyjątkiem tych zmian,
    które sa robione przez ZUS tzn. Jeśli nie chcesz więcej płacić niż minimum
    to możesz cały rok nie składać DRA (nawet jak jesteś chory - bo mimo to
    składke musisz zapłacić)