  • 1. Data: 2006-01-04 02:05:28
    Temat: Samochód - ewidencja - VAT.
    Od: "MarkS" <s...@p...fm>

    Witam

    Użytkuję w firmie (jednoosobowa działalność, VAT) swój prywatny samochód.
    Prowadzę ewidencję przebiegu. Jak dotąd wpisywałem w niej faktury za paliwo
    i naprawy (części) w kwotach brutto. Ostatnio usłyszałem że faktury za
    naprawy powinienem wpisywać w ewidencji i KPIR w kwotach netto i odliczać
    od nich VAT. I teraz pytanie:
    Czy mogłem wpisywać tak jak to robiłem dotąd, czy muszę teraz skorygować
    wcześniejsze deklaracje? Nie jest tego dużo, działalność od września,
    niecałe 28 złotych VAT-u za wrzesień i listopad, ale nie uśmiecha mi się
    tłumaczenie i płacenie dodatkowych kar w razie kontroli.

    Czy dobrze rozumiem że wpisując, od teraz, w celu odliczenia Vat-u
    powinienem:
    - do ewidencji przebiegu wpisać fakturę z kwotą netto ?
    - do KPIR wpisać jednocześnie fakturę tak samo jak każdą inną zakupową i na
    tej podstawie odliczać VAT ?

    Jak wygląda sprawa z możliwością wpisania w koszty montażu instalacji
    gazowej w samochodzie? Googlując znalazłem różne przeciwstawne
    interpretacje, raz mówiące że mogę fakturę za montaż instalacji gazowej w
    samochodzie wrzucić w koszty i tym samym odliczyć Vat , innym razem że nie
    mogę. Jak to wygląda praktycznie na chwilę obecną?

    Z góry dzięki za odpowiedzi :)

    Pozdr
    MarkS

  • 2. Data: 2006-01-04 07:31:24
    Temat: Re: Samochód - ewidencja - VAT.
    Od: " and" <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    MarkS <s...@p...fm> napisał(a):

> [...]
    > niecałe 28 złotych VAT-u za wrzesień i listopad, ale nie uśmiecha mi się
    > tłumaczenie i płacenie dodatkowych kar w razie kontroli.

    Nie popre tego nr art. ale pamietam dyskusje z tej grupy z ktorej
    wynikalo, ze jezeli od czegos mozesz odliczyc VAT a tego nie zrobiles,
    to nie mozesz wpisywac wartosci brutto w koszty.
    Jezeli byloby inaczej na pewno ktos mnie poprawi:)
    Inaczej z paliwem - od paliwa nie mozesz odliczac VATu (sam osobowy), wiec
    kosztem staje sie wartosc brutto faktury.
    Reasumujac, IMHO powinienes zrobic korekty.

> [...]
    > - do ewidencji przebiegu wpisać fakturę z kwotą netto ?
    > - do KPIR wpisać jednocześnie fakturę tak samo jak każdą inną zakupową i

    1.Do ewidencji zakupow VAT wpisujesz wszystkie faktury, rubryka zalezna od
    stawki VAT, lub od tego czy mozesz go wogole odliczyc.
    2.Do ewidencji przebiegu wpisujesz faktury w kwotach netto ze wszystkich
    wydatkow dotyczacych "eksploatacji" sam., paliwo wpisujesz w kwocie brutto.
    3.Do KPiR robisz jeden wpis na miesiac pt np: Wydatki na samochod i
    wpisujesz tam kwote nizsza z dwoch mozliwych: Kwota wydatkow
    na "eksploatacje" z ew. przebiegu, Kwota wynikajaca z przejechanych
    kilometrow.

> [...]
    > samochodzie wrzucić w koszty i tym samym odliczyć Vat , innym razem że nie
    > mogę. Jak to wygląda praktycznie na chwilę obecną?

    Tez cytuje z pamieci z tej grupy.
    W koszty mozesz zaliczac wydatki "eksploatacyjne" na samochod do wysokosci
    wynikajacej z kilometrow x stawka.
    Instalacja gazowa nie jest traktowana jako wydatek eksploatacyjny
    ino jako "ulepszenie" :((

    pozdrawiam

    and

  • 3. Data: 2006-01-04 23:02:24
    Od: "MarkS" <s...@p...fm>

    > Nie popre tego nr art. ale pamietam dyskusje z tej grupy z ktorej
    > wynikalo, ze jezeli od czegos mozesz odliczyc VAT a tego nie zrobiles,
    > to nie mozesz wpisywac wartosci brutto w koszty.

    Czyli wystarczy jeśli poprawię kwoty w kilometrówce na netto (zmieni mi się
    tylko ewentualnie kwota z ewidencji przebiegu) bez konieczności wpisywania
    faktur do ewidencji zakupów ? i na tej podstawie złożę korekty Vat-7 i PIT-5
    ?

> [...]
    > wpisujesz tam kwote nizsza z dwoch mozliwych: Kwota wydatkow
    > na "eksploatacje" z ew. przebiegu, Kwota wynikajaca z przejechanych

    Czyli rozumiem że w KPIR na koniec miesiąca będą między innymi faktury za
    eksploatację plus dodatkowa pozycja z kwotą z ewidencji przebiegu ?
    Czy dobrze rozumiem że odliczenie Vat-u przysługuje przy wszystkich
    fakturach za typowe naprawy, płyny, wymiany, itp.?

    > Instalacja gazowa nie jest traktowana jako wydatek eksploatacyjny
    > ino jako "ulepszenie" :((

    Czyli jedyną nadzieją jest wystąpienie do mojego US o interpretację i przy
    odrobinie szczęścia zakwalifikowanie instalacji jako wydatku
    eksploatacyjnego ?

    Pozdr
    MarkS

  • 4. Data: 2006-01-05 07:11:19
    Od: " and" <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    MarkS <s...@p...fm> napisał(a):

> [...]
    > faktur do ewidencji zakupów ? i na tej podstawie złożę korekty Vat-7 i PIT-

    Kilometrowka nie jest jako taka dokumentem dajacym podstawy do odliczen,
    jednak trzeba ja prowadzic. Kwoty w kilometrowce powinny byc netto oprocz
    benzyny (sam. osob.). Pisalem o czym innym - mianowicie, ze jezeli wpisales
    kwoty brutto, a jestes VATowcem i VAT miales prawo odliczyc - to IMHO nie
    mogles wpisac brutto. Wg mnie, nalezy zrobic korekte Ewidencji przebiegu
    pojazdu, oraz PIT-5. Z tego co piszesz wynikaloby ze VAT-7 nie musisz
    korygowac bo i tak VATu nie odliczales.
    Summa sumarum - jestes stratny o nie odliczony VAT.

    > Czyli rozumiem że w KPIR na koniec miesiąca będą między innymi faktury za
    > eksploatację plus dodatkowa pozycja z kwotą z ewidencji przebiegu ?
    Nie.
    W KPiR robisz na koniec miesiaca "jeden" wpis dotyczacy wydatkow na sam.
    Wartosc wpisu wynika z ewidencji przebiegu i zestawienia wydatkow
    samochodowych. Faktury zakupowe wpisujesz do Ewidencji zakupow VAT.

    > Czy dobrze rozumiem że odliczenie Vat-u przysługuje przy wszystkich
    > fakturach za typowe naprawy, płyny, wymiany, itp.?

    Nie wiem czy we wszystkich, ale jak narazie nie spotkalem uslugi, badz
    towaru za ktory nie moglbym odpisac - oprocz paliwa.

    Poczytaj sobie troche na temat prowadzenia KPiR, EVAT, EwidPrzebieg.Pojazdu
    itp. najpierw najlepiej jakas ksiazke, poradnik, a w sprawach szczegolnych
    najlepiej poczytac ustawy.

    Lepiej zapytac 5 razy niz robic korekty:)

    pozdrawiam
    and

  • 5. Data: 2006-01-05 13:18:12
    Od: "MarkS" <s...@p...fm>

> [...]
    > Wartosc wpisu wynika z ewidencji przebiegu i zestawienia wydatkow
    > samochodowych. Faktury zakupowe wpisujesz do Ewidencji zakupow VAT.

    Źle się chyba zrozumieliśmy :) , chodziło mi o to że faktury
    zakupowe/naprawcze związane z samochodem wpisuję:
    - w kwotach netto do ewidencji przebiegu.
    - jako normalne faktury do ewidencji zakupów.
    Na koniec miesiąca generuję DW z ewidencji przebiegu do KPIR, czyli
    ostatecznie na koniec miesiąca w KPIR mam faktury wpisane do ewidencji
    zakupów + DW z ewidencji przebiegu.
    Czy coś namieszałem ?

    Pozdr
    MarkS

  • 6. Data: 2006-01-05 13:28:36
    Od: " and" <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    MarkS <s...@p...fm> napisał(a):
    > Na koniec miesiąca generuję DW z ewidencji przebiegu do KPIR, czyli
    > ostatecznie na koniec miesiąca w KPIR mam faktury wpisane do ewidencji
    > zakupów + DW z ewidencji przebiegu.
    > Czy coś namieszałem ?

    Mysle ze nie, chodzi tylko o nomenklature. IMHO nie ma czegos takiego
    jak ewidencja zakupow w KPiR. Jest po prostu KPiR, gdzie faktur zakupowych
    dotyczacych samochodu rozliczanego kilometrowka nie wpisujesz i tyla.
    Ewidencja zakupow jes w VAT i tam je wpisujesz.
    Co do DW z kilometrowki to nie wiem, ja wpisuje bez DW, ale moge sie myslic:)

    pozdrawiam

    and

  • 7. Data: 2006-01-05 13:38:46
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <a...@g...SKASUJ-TO.pl> napisal(a):
    > Nie.
    > W KPiR robisz na koniec miesiaca "jeden" wpis dotyczacy wydatkow na sam.

    Jest to pogląd wielce dyskusyjny. W rozporządzeniu jest napisane, że
    koszty dotyczące auta wpisuje się na podstawie miesięcznego zestawienia
    wydatków. Można to interpretować na dwa sposoby, ale chyba skłaniałbym
    się do wpisywania wszystkich faktur z osobna, oczywiście posiadając do
    każdego miesiąca osobne zestawienie tych wydatków, spisane na kartce.

    Ja co prawda wpisuję jedną pozycję - zestawienie, ale już np. moj tata
    księguje każdą fakturkę z osobna (pisząc zestawienie ad acta, oczywiście!).
    --
    Samotnik
    www.bizuteria-artystyczna.pl

  • 8. Data: 2006-01-05 14:10:33
    Od: " and" <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl> napisał(a):

> [...]
    > się do wpisywania wszystkich faktur z osobna, oczywiście posiadając do
    > każdego miesiąca osobne zestawienie tych wydatków, spisane na kartce.

    Masz racje ze RMF w sprawie prowadzenia PKPiR art. 14.
    nie prcyzuje tego. Osobiscie robie jeden wpis, taka interpretacje
    spotykalem takze w roznych zrodlach (poradnikach, ksiazkach itp).
    Faktury wpisuje do EZVAT i Zestawienia wydatkow sam. Nie widze potrzeby
    wpisywania ich w PKPiR.
    Ale jak wskazales mozna tak robic.

    pozdrawiam

    and

  • 9. Data: 2006-01-05 14:41:22
    Od: " and" <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    and <a...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):
    > Masz racje ze RMF w sprawie prowadzenia PKPiR art. 14.

    chodzilo oczywiscie o pkt14
    OBJAŚNIENIA DO PODATKOWEJ KSIĘGI PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW
    w tym RMF

    pozdrawiam

    and

  • 10. Data: 2006-01-05 21:06:51
    Od: "MarkS" <s...@p...fm>

    > pozdrawiam
    >
    > and

    Ok dzięki za odpowiedzi.

    Pozdr
    MarkS

    ps. A jak potraktować fakturę za montaż alarmu w samochodzie ?