  • 1. Data: 2002-01-24 08:35:09
    Temat: Samochod w firmie
    Od: "Gops" <g...@k...net.pl>

    Witam,

    Od niedawna prowadza dzialalnosc (KPiR i VAT) i mam
    kilka pytan odn. samochodu w firmie.
    W tej chwili jestem posiadzaczem starej samochodu (wart ok.3000 zł) -
    jak mam rozliczac ten samochod w firmie ?
    Wiem ze jest co takiego jak "ewidencja przebiegu pojazdu" i tu mam pytania :
    - czy faktury musza byc wystawiane na firme, co np. z ubezpieczeniem ktore
    jest na mnie ?.
    - czy do ksiazki wpisuje sie posczegolne faktury, czy jedna pozycja na
    podstawie ewidencji ?
    - co z VAT, chyba go nie moge odliczyc (czyli brutto do ksiazki) ?
    Druga sprawa czy moge ten samochod "wrzucic" na firme i na jakich
    zasadach (na srodek trwaly ten samochoch jest za tani) ?
    W tym roku zamierzam kupic nowy samochod i tu tez mam pytania - zeby
    odliczyc VAT samochod musi kupiony jako ciezarowy ?

    Z gory dziekuje za odpowiedzi.
    Gops.

  • 2. Data: 2002-01-24 16:24:50
    Temat: Re: Samochod w firmie
    Od: <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > - czy faktury musza byc wystawiane na firme, co np. z ubezpieczeniem ktore

    Patrz wątek "faktury prywatnie czy na firmę"

    > - czy do ksiazki wpisuje sie posczegolne faktury, czy jedna pozycja na
    > podstawie ewidencji ?

    Jedną pozycją na podstawie ewidencji
    > - co z VAT, chyba go nie moge odliczyc (czyli brutto do ksiazki) ?

    Ten temat też był już poruszany. Vatu z faktur za benzynę do samochodów
    osobowych nie odlicza się i to niezależnie od tego, czy samochód stanowi środek
    trwały w firmie czy nie.
    > Druga sprawa czy moge ten samochod "wrzucic" na firme i na jakich
    > zasadach (na srodek trwaly ten samochoch jest za tani) ?

    Aby zakwalifikować samochód jako środek trwały musisz przewidzieć okres jego
    używania na dłuższy niż rok. Jeżeli chodzi o wartość to nie ma przeszkód by
    ująć w ewidencji środek trwały o wartości początkowej niższej niż 3500 zł a
    przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok. W takiej sytuacji nie
    wyliczasz amortyzacji miesięcznej wg określonych stawek tylko amortyzujesz go
    jednorazowo

    > W tym roku zamierzam kupic nowy samochod i tu tez mam pytania - zeby
    > odliczyc VAT samochod musi kupiony jako ciezarowy ?

    Musi mieć homologację na samochód ciężarowy

    Pozdr. Aneta