  • 1. Data: 2006-04-08 10:39:38
    Temat: Składki ZUS gdy brak PIT 5
    Od: Adam M <a...@i...nie.spamuj.net>

    Witam!

    KPIR, memoriał, VAT, ZUS ulgowy, jednoosobowa DG, rozpoczęcie luty 2006.

    Akurat realizuje duży projekt IT który ma taką specyfikę, że od chwili
    napisania specyfikacji do zakończenia i wystawienia faktury trwa kilka
    miesięcy).

    Na razie mam same koszty (m.in. ZUS), w lutym i marcu jeszcze nie
    wystawiłem faktury. W związku z czym nie złożyłem PIT 5 tylko VAT 7 za luty.

    Czy składki ZUS zdrowotne i społeczne są narastająco liczone i jak
    w końcu będę mieć dochód będę mógł odliczyć (w PIT 5 za kwiecień)
    wszystkie wcześniej zapłacone (za poprzednie miesiące składki na
    społeczne i część odliczalną składek zdrowotnych) ?

    Czy też składki można tylko w danym miesiącu odliczać i mam w takim
    razie społeczne wrzucić w koszty a zdrowotne mi przepadną (bo nie było
    dochodu w miesiącu kiedy wpłacałem daną składkę ?).

    Czy też nic nie przepada a ewentualną korektę będę mógł zrobić w PIT 36 ?

    Pozdrawiam Adam.

  • 2. Data: 2006-04-08 11:07:34
    Temat: Re: Składki ZUS gdy brak PIT 5
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Adam M wrote:

    > Czy też składki można tylko w danym miesiącu odliczać i mam w takim
    > razie społeczne wrzucić w koszty a zdrowotne mi przepadną (bo nie było
    > dochodu w miesiącu kiedy wpłacałem daną składkę ?).

    Zdrowotne naliczasz przeciez narastajaco. Z reszta kazde ubezpieczenie
    naliczas narastajaco. Wiec gdy bedziesz mial PIT-5 za kwiecien juz, to
    wsadzisz tam 4 x zdrowotne i 4 x pozostale (jesli wpisujesz do pita)...

    ________________
    Gore, gore, gore!!! Horrory mniamusne, krwia ociakajace i oplywajace
    w bezsensownej sadystycznej nieraz przemocy. Dlaczego i co nas kreci
    w takich filmach, brutalnych, wrecz chorych? ... http://tiny.pl/md2f

  • 3. Data: 2006-04-08 11:25:00
    Od: Adam M <a...@i...nie.spamuj.net>

    Witam!

    > Zdrowotne naliczasz przeciez narastajaco. Z reszta kazde ubezpieczenie
    > naliczas narastajaco. Wiec gdy bedziesz mial PIT-5 za kwiecien juz, to
    > wsadzisz tam 4 x zdrowotne i 4 x pozostale (jesli wpisujesz do pita)...

    3 x (bo od lutego działalność)...

    Dzięki bardzo za szybka i konkretna odpowiedź.

    Pozdrawiam Adam.

  • 4. Data: 2006-04-08 13:43:58
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Adam M wrote:

    > Witam!

    > 3 x (bo od lutego działalność)...

    No to 3 x, ale moze byc 4 x jak w czerwcu wystawisz dopiero faktury. No
    i to tez zalezy czy memorialowo sie rozliczasz, czy kasowo, bo w tym
    drugim przypadku to moze byc i 5 x ;))) Jak kasa przyjdzie w lipcu...

    Swoja droga, niech moze ktos podpowie, bo mnie to ciekawi - w takim
    przypadku oczywistym wydaje sie, ze "taniej" byloby "zamknac" na kilka
    miesiecy DG i nei placic ZUSowi daniny. Tylko to chyba nielegalne, choc
    nie wiem na ile. ;)

    ________________

  • 5. Data: 2006-04-08 14:38:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Hikikomori San wrote:

    > No i to tez zalezy czy memorialowo sie rozliczasz, czy kasowo, bo w
    > tym drugim przypadku to moze byc i 5 x ;))) Jak kasa przyjdzie w
    > lipcu...

    Skąd pomysł, że przychody tak można rozliczać?
    Zajrzyj do art 14 :przychodem są kwoty należne
    nawet jeśli faktycznie nie wpłyną.

  • 6. Data: 2006-04-08 15:04:07
    Od: <g...@n...pl>

    ________________
    > Gore, gore, gore!!! Horrory mniamusne, krwia ociakajace i oplywajace
    > w bezsensownej sadystycznej nieraz przemocy. Dlaczego i co nas kreci
    > w takich filmach, brutalnych, wrecz chorych? ... http://tiny.pl/md2f

    Nie ma możliwości zawieszenia na kilka m-cy DG przy rozliczaniu na zasadach
    ogólnych.Trzeba by zlikwidowac działalność.

  • 7. Data: 2006-04-08 15:31:37
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    cef wrote:

    > Skąd pomysł, że przychody tak można rozliczać?

    Znaczy ja zrozumialem sytuacje tak:

    od lutego rusza DG
    rusza projekt, pisanie czegos, za co faktura bedzie w maju
    do maja nie ma przychodu
    przedsiebiorca placi ZUS za luty, marzec, kwiecien, maj, ...
    PIT-5 sklada, gdy wykaze przychod wiekszy od kwoty zwolnionej
    w maju wystawia duza fakture
    w czerwcu sie rozlicza: przychod z faktury (nawet niezaplaconej) oraz
    ZUS narastajaco obnizy podatek

    powyzsze (koncowka) - memorialowo

    nie wiem dokladnie jak jest kasowo, ale kasowo przychod to chyba jak
    wplunie kasa do kasy, czyli za FV majowa moze to byc czerwiec. wtedy
    jest przychod. Cos takiego dziala z FV-MP

    stad tez napisalem, ze moze PIT-5 byc nawet miesiac pozniej przy
    rozlicznaiu metoda kasowa...

    poknocilem cos?

    > Zajrzyj do art 14 :przychodem są kwoty należne
    > nawet jeśli faktycznie nie wpłyną.

    przy memorialowym rozlicznaiu, tak?

    ________________

  • 8. Data: 2006-04-08 15:36:45
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    g...@n...pl wrote:

    > Nie ma możliwości zawieszenia na kilka m-cy DG przy rozliczaniu na zasadach
    > ogólnych.Trzeba by zlikwidowac działalność.

    Znaczy tak, mielem na mysli wyrejestrowanie. Tylko wlasnie stad moje
    watpliwosci. Bo formalnie po wyrejestrowaniu firma nie dziala. Czlowiek
    siobie siedzi i pisze jakas aplikacje przez 4 miesiace. Potem uruchamia
    DG i wystawia FV. Dla niego to oszczednosc zakladajac, ze nic nie kupuje
    i nie odlicza w miedzyczasie. Z druiej strony to pewni kombinatorstwo...

    ________________

  • 9. Data: 2006-04-08 16:13:47
    Od: Adam M <a...@i...nie.spamuj.net>

    Witam

    > Znaczy tak, mielem na mysli wyrejestrowanie. Tylko wlasnie stad moje
    U mnie wyrejestrowanie nie wchodzi w rachubę bo bym stracił tą 2 letnią
    ulgę na ZUS.
    Zresztą ja chorowity jestem więc wole mieć ubezpieczenie nawet tak marne ;)

    Pozdrawiam Adam.

  • 10. Data: 2006-04-08 17:14:11
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Adam M wrote:

> [...]
    > ulgę na ZUS.
    > Zresztą ja chorowity jestem więc wole mieć ubezpieczenie nawet tak marne ;)

    Kurcze no, ja sobie teoretyzuje ;)