  • 1. Data: 2002-07-12 15:48:18
    Temat: Sprzedaż oprogramowania jako shareware.
    Od: "Jarosław Wiechecki" <j...@p...onet.pl>

    Witam,
    jestem producentem oprogramowania i chcę sprzedawać je poza Polskę,
    korzystając zagranicznych serwisów sprzedających oprogramowanie shareware
    (np. regsoft, shareit itp). Rozpoczęcie sprzedaży jest trywialne -
    rejestrujemy się, wybieramy sposób przekazania pieniędzy, podajemy linka i
    czekamy na klientów. Dochody takie są zgodne z art 18 ustawy o podatku
    osobistym od osób fizycznych. Jak mam udokumentować te przychody aby być w
    zgodzie z polskim prawem? Faktury ani umowy sprzedaży nie mogę wysłać -
    ponieważ nie ja sprzedaż prowadzę. Żadnego potwierdzenia w postaci
    papierowej (wymaganej przez US - to wiem ze wstępnych rozmów) też nie
    dostaję - informacja o transakcjach dostępna jest tylko w postaci
    elektronicznej. Czy ktoś wie w jaki sposób rozwiązać ten problem?Czy takim
    dokumentem może być potwierdzony przez bank wyciąg z konta na którym
    widnieje nazwa instytucji przesyłającej pieniądze?

    Jak wyglądałaby sytuacja, gdybym prowadził działalność gospodarczą? Faktur
    zagranicznym End userom nie mogę wystawiać, sam dostaję przekazy na konto
    firmowe, w jaki sposób wykazać legalność dochodów? Czy od sprzedaży licencji
    poza granice Polski muszę odprowadzać VAT? Czy coś takiego należy traktować
    jako eksport?
    Czy banki mają obowiązek informowania US o pojawieniu się na koncie sumy
    przekraczającej określoną wartość?

    Chcę na te pytania uzyskać wiążącą odpowiedź US (jestem w trakcie tworzenia
    pisma do nich). US twierdzi, że w takim przypadku należy zaproponować
    również rozwiązanie problemu. Sam zastanawiam się co im zaproponować.
    BTW: Jak długo czeka się na odpowiedź z US?

    Dzięki za odpowiedzi.
    pozdrawiam
    Jarosław Wiechecki

  • 2. Data: 2002-07-15 08:59:55
    Temat: Re: Sprzedaż oprogramowania jako shareware.
    Od: Sławomir Dąbrowski <s...@s...pl>

> [...]
    > dokumentem może być potwierdzony przez bank wyciąg z konta na którym
    > widnieje nazwa instytucji przesyłającej pieniądze?

    Zajrzałem szybko do ustawy i z jej zapisów wynika mi, że skoro nie jest to d
    zialalność gospodarcza to przychód wykazywać należy w momencie wpływu na kon
    to i wyciąg powinien wystarczyć. Z art. 22 ust. 9 pkt. 3 wynika mi, że przys
    ługują koszty uzyskania przychodów w wysokości 50% przychodów.
    W wypadku DG przychód należało by ksiegować...ba! Raczej też w momencie wpły
    wu na konto, bo przecież nie wystawiasz żadnych faktur, program jest sciągan
    y z internetu, nie masz żadnej kontroli nad tym kto i kiedy go ściągnął. Jed
    nakże w tym wypadku nie ma chyba możliwości zastosowania kosztów zryczałtowa
    nych.
    Na dalsze tematy nie będę się wypowiadał, tego co napisałem powyżej także ni
    e radził bym traktować jako poradę podatkową ;)