  • 1. Data: 2002-12-03 17:54:10
    Temat: Sprzedaż samochodu raz jeszcze...
    Od: "KriS" <a...@i...pl>

    Witam,

    Jakis czas temu toczyla sie tu dyskusja o tym co stanie sie jak sprzedamy
    samochód, który byl wczesniej amortyzowany w firmie. Niestety dyskusja
    poszla w nieco inna strone, wiec chcialbym ponowic temat proszac o komentarz
    do swojego toku rozumowania:

    Kupuje samochód osobowy w 1995 roku za np. 20000 zl
    Amortyzuję go 20% rocznie
    Na początku 1998 przestaje go amortyzowac i przekazuje na 'wlasne potrzeby'.
    Zamortyzowane do tego dnia bylo ok. 12000 zł. Czyli pozostało do
    zamortyzowania 8000 zł
    Samochód używam całkowicie prywatnie do 10.2001 roku i wówczas sprzedaje go
    za 10000 zl.

    Pytanie: czy powinienem w PIT5 za 10.2001 wpisac przychod 2000 zł tak jak
    roznice miedzy kwota nie zamortyzowana a kwota za jaka sprzedalem samochod?
    Jezeli tego nie zrobilem to jak najlepiej teraz z tego wybrnac - korekta
    PIT5 za 10.2001 (i kolejnych?) czy tylko korekta zeznania rocznego?

    Z gory dziekuje za porade,

    Pozdrawiam,

    Kris

  • 2. Data: 2002-12-03 19:46:21
    Temat: Re: Sprzedaż samochodu raz jeszcze...
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    KriS wrote:
> [...]
    > samochod? Jezeli tego nie zrobilem to jak najlepiej teraz z tego
    > wybrnac - korekta PIT5 za 10.2001 (i kolejnych?) czy tylko korekta

    Wedle przepisów to sprzedaż ST jest Twoim przychodem.Problemem może być
    tylko kwestia czy w czasie używania go jako prywatny też się
    amortyzował.Smiem przypuszczać że tak.Zakładając że tak właśnie jest, to
    cała kwota uzyskana ze sprzedaży jest Twoim przychodem (bo w
    październiku 2001 wartość księgowa tegoż pojazdu wyniosłaby 0 (zero))
    Jacek

  • 3. Data: 2002-12-03 21:29:50
    Od: "KriS" <a...@i...pl>

> [...]
    > cała kwota uzyskana ze sprzedaży jest Twoim przychodem (bo w
    > październiku 2001 wartość księgowa tegoż pojazdu wyniosłaby 0 (zero))

    Tzn, ze wg Ciebie 'podatkowo' amortyzuje sie ST nawet jezeli nie
    dokonywalem, zadnych odpisow z tego tytulu?! I w rezultacie mam zaplacic
    podatek od dochodu, ktorego nie bylo (tj. zamiast od roznicy pomiedzy kwota
    za jaka sprzedalem ST, a kwota nie zamortyzowana podatek mam zaplacic od
    pelnej wartosci ST za jaka go sprzedalem) - to raczej niemozliwe!!? Gdyby ST
    pozostawal srodkiem trwalym i tylko bym go nie amortyzowal to w momencie
    sprzedazy w KUP wpisalbym kwote jego niezamortyzowanej wartosci czyli moim
    dochodem bylby przychod ze sprzedazy minus wartosc niezamortyzowana - czy
    tak?

    Kris

  • 4. Data: 2002-12-03 23:17:41
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Dec 2002, Jacek wrote:

> [...]
    >+ > jak roznice miedzy kwota nie zamortyzowana a kwota za jaka sprzedalem

    IMHO tak.
    [...]
    >+ Wedle przepisów to sprzedaż ST jest Twoim przychodem.Problemem może być
    >+ tylko kwestia czy w czasie używania go jako prywatny też się
    >+ amortyzował.Smiem przypuszczać że tak.

    IMHO nie - za takim stanowiskiem przemawiałyby:
    +++
    Art. 22c. Amortyzacji nie podlegają: [...]
    5) składniki majątku, które nie są używane na skutek zaprzestania
    działalności, w której te składniki były używane; [...]

    [nie ma zastrzeżenia *z jakiego powodu* działalność nie
    była prowadzona - nie była i już !]

    ...oraz...
    Art. 22h. 1. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się:
    [...]
    3. Przedsiębiorcy powstali w wyniku zmiany formy prawnej, podziału albo
    połączenia przedsiębiorców, o których mowa w art. 22g ust. 12 lub 13,
    dokonują odpisów amortyzacyjnych
    z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości
    odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji [...]

    ...a dla porządku art.22g zawiera:
    13. Przepis ust. 12 stosuje się odpowiednio w razie:
    1) podjęcia działalności przez przedsiębiorcę po przerwie trwającej nie
    dłużej niż 3 lata,
    ---

    >+ Zakładając że tak właśnie jest, to
    >+ cała kwota uzyskana ze sprzedaży jest Twoim przychodem (bo w
    >+ październiku 2001 wartość księgowa tegoż pojazdu wyniosłaby 0 (zero))

    IMHO nie, ale może jakiś doradca albo doświadczony księgowy
    skomentuje :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-12-03 23:23:41
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Dec 2002, KriS wrote:
    [...Jackowi...]
    >+ Tzn, ze wg Ciebie 'podatkowo' amortyzuje sie ST nawet jezeli nie
    >+ dokonywalem, zadnych odpisow z tego tytulu?!

    IMHO nie, ale....:

> [...]
    >+ za jaka sprzedalem ST, a kwota nie zamortyzowana podatek mam zaplacic od
    >+ pelnej wartosci ST za jaka go sprzedalem) - to raczej niemozliwe!!?

    ...to akurat nie jest argument :(, bo to "na logikę" ;)
    O ile pamiętam to był jakis stary wyrok że podatnik ma zapłacić
    PD od sprzedaży ŚT ("osobistego") którego używał choć nigdy nie
    wpisał "na stan" (do ewidencji !).
    I jeszcze dla porządku: "linia orzecznictwa" się zmieniała,
    AFAIK kilka razy :[

    To się nazywa "logika podatkowa", sir ! :(
    Podkreślam że fakt iż logika nie jest argumentem :) wcale
    nie świadczy że jestem przeciw twojej interpretacji - powody
    podałem parę minut temu :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-12-04 16:04:07
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    KriS wrote:
    > Tzn, ze wg Ciebie 'podatkowo' amortyzuje sie ST nawet jezeli nie
    > dokonywalem, zadnych odpisow z tego tytulu?!

    Tego do końca nie jestem pewien.Szukam odpowiedzi na to pytanie.

> [...]
    > pomiedzy kwota za jaka sprzedalem ST, a kwota nie zamortyzowana
    > podatek mam zaplacic od pelnej wartosci ST za jaka go sprzedalem) -

    To się wyjaśni po uzyskaniu pewności czy liczyć amortyzację w czasie gdy
    był "prywatny" czy amortyzacja na ten czas była zamrożona.

    > to raczej niemozliwe!!?

    W naszym prawie podatkowym wszystko jest możliwe-:))

> [...]
    > jego niezamortyzowanej wartosci czyli moim dochodem bylby przychod ze
    > sprzedazy minus wartosc niezamortyzowana - czy tak?

    No nie.Gdybyś go nie amortyzował to nieznana byłaby wartość
    niezamortyzowana. I pytanie-po co w takim przypadku figurowałby w EST?
    Proponuję jeszcze kliknąć na ten link
    www.rp.pl/dodatki/firma_c_020903/firma_c_a_5.html#2 -może Tobie więcej
    wyjaśni niż mnie.
    Pozdrawiam
    Jacek

  • 7. Data: 2002-12-04 20:08:33
    Od: "KriS" <a...@i...pl>

    > No nie.Gdybyś go nie amortyzował to nieznana byłaby wartość
    > niezamortyzowana. I pytanie-po co w takim przypadku figurowałby w EST?

    Nie wiem, tak sobie na poczekaniu wymyśliłem. Swoją drogą czy wpisanie np
    samochodu do EST powoduje obowiązak jego amortyzacji? Nasze przepisy
    podatkowe są często delikatnie mówiąc głupie więc dlaczego nie podejść tego
    odwrotnie - wpisuje w EST, ale nie amortyzuję? Dlaczego? Bo np. nie chcę
    prowadzić kilometrówki dla samochodu więc wpisuje go w EST i rozliczam
    faktury 'jak leci'. A amortyzacji nie prowadzę - moja strata. Muszę
    prowadzić czy nie?

    > Proponuję jeszcze kliknąć na ten link
    > www.rp.pl/dodatki/firma_c_020903/firma_c_a_5.html#2 -może Tobie więcej
    > wyjaśni niż mnie.

    Mnie wyjaśnił wszystko!
    cyt: "dochodem (lub stratą) ze sprzedaży składników majątku trwałego,
    związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, jest różnica między
    przychodem uzyskanym ze sprzedaży a ich wartością wykazaną w ewidencji
    środków trwałych, powiększona o wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych."

    Odpisy dokonywałem wtedy jak samochod byl w EST i te odpisy uwzgledniam w
    koncowej kalkulacji dochodu ze sprzedazy auta!

    A, i w takim razie jeszcze jedno - jak sprzedam takie auto (tj kiedys w
    EST,a obecnie prywatne) i ta transakcja przyniesie strate, a nie dochod to
    taka strate tez moge/powinienem rozliczyc w ramach dzialalnosci
    gospodarczej?

    Dzieki za link i pozdrawiam.

    Kris

  • 8. Data: 2002-12-05 16:40:13
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

> [...]
    > 5) składniki majątku, które nie są używane na skutek zaprzestania
    > działalności, w której te składniki były używane; [...]

    KriS nie zaprzestał DG (chyba na 99,99%) i stąd moje wątpliwości.

    > IMHO nie, ale może jakiś doradca albo doświadczony księgowy
    > skomentuje :)

    Nie jestem ani doradcą ani księgowym, ino zwykłym przedsiębiorcą i po
    poszukiwaniach o których wspomniałem wczoraj, nie mogę NIE PRZYZNAĆ w
    tym miejscu racji Gotfrydowi. No patrzcie nie znalazłem na GS
    (przepraszam Cię Gotfrydzie za źle kojarzący sie niektórym być może
    skrót,ale jest to przypadkowa zbieżność) żadnego haka:-)))
    Jacek

  • 9. Data: 2002-12-05 20:41:32
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Dec 2002, Jacek wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ KriS nie zaprzestał DG (chyba na 99,99%) i stąd moje wątpliwości.

    Zdaje się że w powyższym tekście "zaprzestanie działalności
    *w której*..." jest interpretowane nie "urzędowo" a "faktycznie"
    - tj. zawieszasz amortyzację nawet jeśli DG prowadzisz, *ale*
    dana maszyna/..../wartość prawna nie jest w danym okresie
    wykorzystywana.
    Potrzymuję podanie do osobników z kompetencjami o opinię :)

    [...]
    >+ tym miejscu racji Gotfrydowi. No patrzcie nie znalazłem na GS
    >+ (przepraszam Cię Gotfrydzie za źle kojarzący sie niektórym być może

    Y tam ! Do tego zauważyłem że inicjały wcale takie rzadkie
    nie są :) (już mi się zdarzyło że byłem jednym z 3 GSów
    w wątku :) !)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-12-06 12:16:24
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Dec 2002, Jacek wrote:

> [...]
    >+
    >+ Tego do końca nie jestem pewien.Szukam odpowiedzi na to pytanie.

    W poruszanym przypadku nadal uważam że nic się nie odlicza.
    Owszem, są wyjątki (ryczałt ewidencjonowany), ale jeśli
    "nie było w DG" to IMHO ustawa stanowi jasno: nie ma DG - nie ma
    amortyzacji :)
    [...]
> [...]
    >+ > to raczej niemozliwe!!?
    >+
    >+ W naszym prawie podatkowym wszystko jest możliwe-:))

    To niestety tak :(
    [...]
    >+ Proponuję jeszcze kliknąć na ten link
    >+ www.rp.pl/dodatki/firma_c_020903/firma_c_a_5.html#2 -może Tobie więcej
    >+ wyjaśni niż mnie.

    No, tu jest nawet więcej - że korzystanie w DG o ile nie ma
    nakazu zaewidencjonowania (karta) nie powoduje naliczania
    amortyzacji... IMHO tym bardziej "nieużywanie w DG" :)

    Pozdrowienia, Gotfryd