  • 1. Data: 2005-01-04 09:52:45
    Temat: Sprzedaż zwolniona a koniec roku
    Od: "druciak" <t...@x...onet.pl>

    Witam.
    W zeszłym roku miałem sprzedaż zwolnioną z VAT.
    Do maja liczyło się współczynnik zwolniona/pozostała
    w ramach miesiąca. Od maja wszedł współczynnik roczny.
    I zdaje się że trzeba na koniec roku zrobić "urealnić"
    rozliczenie VATu - tzn policzyć faktycznie jaki był współczynnik
    i różnicę zapłacić/odzyskać.
    Może ktoś łopatologicznie wytłumaczyć co powinienem zrobić,
    żeby zamknąć rok zeszły i otworzyć nowy ? Np.:
    - w jaki sposób obliczyć rzeczywisty współczynnik (od maja czy stycznia) ?
    - w jaki sposób rozliczyć ?
    - w jaki sposób obliczyć na nowy rok - to jest pewnie ten sam co w pkcie 1 ?
    - jak to wszystko formalnie pozałatwiać (jakie ew. formularze dodatkowe) ?
    Z góry dziękuję i pozdrawiam,
    --
    K.G.

  • 2. Data: 2005-01-04 17:41:27
    Temat: Re: Sprzedaż zwolniona a koniec roku
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Jan 2005, druciak wrote:
    [...]
    >+ Może ktoś łopatologicznie wytłumaczyć co powinienem zrobić,

    Wziąć w garść ustawę o VAT i w końcu przeczytać ;) bo obiecywałeś
    sobie to zrobić już w październiku ;) !

    >+ - w jaki sposób obliczyć rzeczywisty współczynnik (od maja czy stycznia) ?

    +++
    2. Korekta kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91, za rok 2004
    dotyczy okresu od dnia 1 maja do końca roku podatkowego. Do obliczenia
    proporcji przyjmuje się obroty osiągnięte w tym okresie. Obliczoną za ten
    okres proporcję stosuje się przy wyliczeniu kwoty podatku naliczonego
    podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w trakcie 2005 r. W stosunku do
    środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych przed
    dniem 1 maja 2004 r. stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy, o której
    mowa w art. 175.
    ---

    >+ - w jaki sposób rozliczyć ?

    +++
    3. Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji
    podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego
    po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.
    ---

    >+ - w jaki sposób obliczyć na nowy rok - to jest pewnie ten sam co w pkcie 1 ?

    ...no jak widać z cytatu... :)

    >+ - jak to wszystko formalnie pozałatwiać (jakie ew. formularze dodatkowe) ?

    Jakie "dodatkowe" ???
    Rozumiem że tak jak ja masz okulary.
    Jak minus - to ściągasz, a jak plus to uzupełniasz lupą :)
    Bierzesz deklarację VAT (aktualną) i czytasz nagłowek sekcji D2:

    "......Z UWZGLĘDNIENIEM KOREKT"

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-05 08:08:49
    Od: "druciak" <t...@x...onet.pl>

    > On Tue, 4 Jan 2005, druciak wrote:
    > [...]
    >
    > Wziąć w garść ustawę o VAT i w końcu przeczytać ;) bo obiecywałeś
    > sobie to zrobić już w październiku ;) !
    No cały czas obiecuję, tylko jakoś czasu b rak ... :(
    Cały czas walczę żeby było mnie stać na księgowego, ale dopóki mnie nie
    stać marnuję czas na tego typu pierdółki i czasu brakuje. Koło się zamyka...

    (...)

> [...]
    > Jak minus - to ściągasz, a jak plus to uzupełniasz lupą :)
    > Bierzesz deklarację VAT (aktualną) i czytasz nagłowek sekcji D2:

    Many thanks, jak mawiają za wielką wodą.
    A okulary noszę +, ale tylko na jedno oko... ;)

    Pozdrowienia,
    --
    K.G.

  • 4. Data: 2005-01-06 09:36:03
    Od: "druciak" <t...@x...onet.pl>

> [...]
    > Jak minus - to ściągasz, a jak plus to uzupełniasz lupą :)
    > Bierzesz deklarację VAT (aktualną) i czytasz nagłowek sekcji D2:

    Właśnie zastanawiam się w jaki sposób obliczyć korektę, i wyszło mi coś
    takiego.

    Założenia:
    - sprzedaż opodatkowanej w roku 2004 (od maja): 1000PLN+220PLN VAT,
    - sprzedaż zwolniona w roku 2004 (od maja): 300PLN,
    - współczynnik za rok 2003: 100%,
    - zakupy związane ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną: 200PLN+44PLN VAT,
    - zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną: 150PLN+33PLN VAT.
    Z tego wynika, że podatek naliczony do odliczenia to:
    44PLN * 100% + 33PLN = 77PLN

    Obliczenia:
    - proporcja za rok 2004:
    1000PLN/1300PLN * 100% = 77% (po zaokrągleniu)
    Czyli podatek naliczony do odliczenia to:
    44PLN * 77% + 33PLN = 66,88PLN

    Wartość korekty: do zaplacenia 10,12PLN
    Czy coś pomieszałem ?
    Wątpliwości mam nastepujące:
    - czy do obliczenia proporcji brać wartości brutto, czy netto ?
    - czy kwotę korekty zaokrąglić do 1PLN ?

    Pozdrawiam,
    --
    K.G.

  • 5. Data: 2005-01-06 12:10:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2005, druciak wrote:
    [...]
    >+ Wątpliwości mam nastepujące:
    >+ - czy do obliczenia proporcji brać wartości brutto, czy netto ?

    +++
    3. Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział
    rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje
    ^^^^^^
    prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie[...]
    ---

    "Obrót" jest w innym miejscu ustawy:
    +++
    Art. 29. 1. Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem
    ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4.
    Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona
    o kwotę należnego podatku.
    ---

    Potocznie: "wartość netto".

    >+ - czy kwotę korekty zaokrąglić do 1PLN ?

    Hm... To może ja poczekam aż przekopiesz ustawę, mi się już
    nie chce :) (polecam w HTMLu z www.podatki.pl).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-01-06 12:53:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2005, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >+ >+ - czy kwotę korekty zaokrąglić do 1PLN ?
    >+
    >+ Hm... To może ja poczekam aż przekopiesz ustawę, mi się już

    ...tak sobie myślę... ("z głowy czyli z niczego") - a jak sumujesz
    faktury to wynik zaokrąglasz po podsumowaniu czy przed wpisaniem
    do deklaracji ? :)
    (to jest odpowiedź na pytanie - bo korekty wprowadza się po posumowaniu
    w ewidencji a przed wpisaniem do VAT-7 :))
    Jakbyś kopał po ustawie to zajrzyj w okolice art.133.5 :)
    IMHO tam jest odpowiedź.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-01-06 13:51:28
    Od: "druciak" <t...@x...onet.pl>

> [...]
    > (to jest odpowiedź na pytanie - bo korekty wprowadza się po posumowaniu
    > w ewidencji a przed wpisaniem do VAT-7 :))
    Program mi sumuje, więc nie mam pojęcia. ;)

    > Jakbyś kopał po ustawie to zajrzyj w okolice art.133.5 :)
    > IMHO tam jest odpowiedź.
    Wieeelkie dzięki, na Ciebie to zawsze można liczyć.

    Jeszcze jakby "ktoś" zerknął czy moje wyliczenia są poprawne,
    czy zrobiłem gdzieś błąd (rachunkowy, logiczny, bądź jeszcze inny).