  • 1. Data: 2010-08-02 11:32:48
    Temat: Stary komputer do firmy
    Od: "vax" <m...@g...pl>

    Założyłem działalność gospodarczą i chciałem do jej wykonywania wykorzystywać
    mój stary komputer (który jest niezbędny do wykonywania działalności) o
    wartości dużo poniżej 3500zł. Komputer nie posiada dysku twardego więc będę
    musiał dokupić dysk oraz system operacyjny. Prowadzę KPiR. Moje pytanie:
    Czy muszę wprowadzić ten komputer do EŚT, a jeżeli tak to jak wyliczyć jego
    wartość (cena rynkowa komponentów czy ceny zakupu które są już nie znane)?
    - mnie sie wydaje że nie, ponieważ wartość jest mniejsza niż 3500zł
    Jeżeli nie to czy gdzieś mam ewidencjonować ten komputer, np zrobić jakąś
    ewidencje wyposażenia?
    Gdy zakupię dysk twardy i system (Windows 7 OEM), to fakturę wprowadzam w
    koszty czy jak prowadzę ewidencje to zmieniam wartość zestawu komputerowego,
    czy może tu i tu?

  • 2. Data: 2010-08-02 17:40:07
    Temat: Re: Stary komputer do firmy
    Od: Elab <e...@p...onet.pl>

    W dniu 02.08.2010 13:32, vax pisze:
> [...]
    > koszty czy jak prowadzę ewidencje to zmieniam wartość zestawu komputerowego,

    Tak po prawdzie to musisz kupować żadnego dysku, a tym bardziej windowsa
    ( swoją drogę wersja OEM jest dedykowana do zakupu z nowym komputerem,
    więc nie za bardzo licencja pozwala na zakup z dyskiem)

    Jeśli się uprzesz to poproś aby ktoś wypalił ci płytkę w wersją live
    linuxa (np. ubuntu ), i możesz korzystać z programów online np.
    www.elaboro.pl ( zachęcam do poczytania i sprawdzenia wersji demo )
    innym wyjściem jest start linuxa z pendriva ( i tu też polecam system
    online )

    --
    Elaboro Online System
    Przyjazne oprogramowanie dla firm

  • 3. Data: 2010-08-03 08:12:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Aug 2010, vax wrote:

> [...]
    > musiał dokupić dysk oraz system operacyjny.
    > Prowadzę KPiR. Moje pytanie:
    > Czy muszę wprowadzić ten komputer do EŚT,

    Nie.
    Ale wtedy jego wartość nie będzie kosztem - nijak, bo nie spełnia
    warunku "nabycia w celu" (dla ST jest wyjątek, wystarczy "używanie
    w celu" aby amortyzacja była KUP).

    > a jeżeli tak to jak wyliczyć jego
    > wartość (cena rynkowa komponentów czy ceny zakupu które są już nie znane)?

    Art.22g.8:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia œrodków trwałych
    lub ich częœci nabytych przez podatników przed dniem założenia
    ewidencji lub sporzšdzenia wykazu, o których mowa w art. 22n,
    wartoœć poczštkowš tych œrodków przyjmuje się w wysokoœci
    wynikajšcej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem
    cen rynkowych œrodków trwałych tego samego rodzaju z grudnia
    roku poprzedzajšcego rok założenia ewidencji lub sporzšdzenia
    wykazu oraz stanu i stopnia ich zużycia.
    ---

    > - mnie sie wydaje że nie, ponieważ wartość jest mniejsza niż 3500zł

    Zgoda. Ale zakazu również nie ma.

    > Jeżeli nie to czy gdzieś mam ewidencjonować ten komputer, np zrobić jakąś
    > ewidencje wyposażenia?

    Nie ma podstaw. Do EW wpisuje się WYŁĄCZNIE *nabycia* >1500 zł sztuka.

    > Gdy zakupię dysk twardy i system (Windows 7 OEM),

    Nie wnikam w sprawę licencyjną. Przyjmijmy (że tak wolno).

    > to fakturę wprowadzam w koszty

    Ano.

    > czy jak prowadzę ewidencje to zmieniam wartość zestawu komputerowego,
    > czy może tu i tu?

    Nie, żaden z tych wydatków nie będzie "ulepszeniem ST w rozumieniu
    przepisów", chyba że kupisz harddysk za ponad 3500 zł :>
    A HDD "nieulepszenie" jest wyposażeniem - przy cenie do 1500 nieewiden-
    cjonowanym (czyli tylko do KPiR, ew. na fakturze oznaczyć że to
    wyposazenie lub "do wykorzystania wewnętrznego" żeby ktoś nie pytał
    czy to towar handlowy był i basta).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2010-08-06 12:47:28
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    > Tak po prawdzie to musisz kupować żadnego dysku, a tym bardziej windowsa
    > ( swoją drogę wersja OEM jest dedykowana do zakupu z nowym komputerem,
    > więc nie za bardzo licencja pozwala na zakup z dyskiem)

    jestes w bledzie odnosnie licencjonowania.

    zakup systemu i nowego dysku do starego komputera spelnia wymagania oem

  • 5. Data: 2010-08-09 08:15:44
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 06 Aug 2010 14:47:28 +0200, Michał Gut napisał(a):

    > jestes w bledzie odnosnie licencjonowania.
    >
    > zakup systemu i nowego dysku do starego komputera spelnia wymagania oem

    Tak było w wypadku XP. W Win 7 już nie.

  • 6. Data: 2010-08-09 09:10:15
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 09-08-2010 o 10:15:44 jureq <j...@x...to.z.adresu.xop.pl>
    napisał(a):

    > Tak było w wypadku XP. W Win 7 już nie.

    Ale przepisu karnego dalej chyba na to nie ma, więc co za różnica

    --
    Tomek

  • 7. Data: 2010-08-09 13:00:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Aug 2010, Tomek wrote:

    > Ale przepisu karnego dalej chyba na to nie ma, więc co za różnica

    Mniej więcej taka jak między zapłaceniem za gazetę a niezapłaceniem
    za gazetę ;) (jeśli została wydana dobrowolnie a nie ukradziona,
    też nie ma przepisu karnego).

    Żeby-nie-było: zgadzam się, że pomysłodawstwo w zakresie licencjologii
    stosowanej mogłoby i powinno być ograniczone (w tym środkami prawnymi,
    znaczy być może powinny takie być), ale w 1. kolejności na liście
    są "pomysły" jawnie sprzeczne z przepisami, np. z art.51 PA
    (przynajmniej w zakresie licencji sprzedawanej "z pudełka").

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-08-10 11:12:19
    Od: Tomek z Wawy <t...@t...pl>

    On 9 Sie, 10:15, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

    > Tak było w wypadku XP. W Win 7 już nie.

    Wersję OEM może nabyć każdy kto spełnia wymagania bycia System
    Builder, więc zgodnie z licencją może sobie nabyć dokładnie bez
    niczego, co jest napisane na opakowaniu. Co prawda obok jest napisane,
    że "tylko z nowym komputerem", ale definicja jest prosta, że nowy to
    ten na którym będzie to oprogramowanie po raz pierwszy instalowane i
    aktywowane. Sprzęt nie musi być nowy, bo licencja mówi również o
    podmiotach "regenerujących". Proszę dobrze się przyjrzeć punktowi 2
    licencji OEM i spróbować zrozumieć kto licencji udziela, kto jest
    licencjobiorcą OEM, kto rozpowszechnia system oraz końcowego
    użytkownika.

  • 9. Data: 2010-08-10 11:29:51
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 10-08-2010 o 13:12:19 Tomek z Wawy <t...@t...pl> napisał(a):

> [...]
    > licencji OEM i spróbować zrozumieć kto licencji udziela, kto jest
    > licencjobiorcą OEM, kto rozpowszechnia system oraz końcowego

    Przy tekście tej "licencji" ustawa o VAT jest wzorem dobrej legislacji

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2010-08-10 11:43:17
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 10-08-2010 13:29, Tomek pisze:

    > Przy tekście tej "licencji" ustawa o VAT jest wzorem dobrej legislacji

    Ale przez ustawę o VAT to mozna pójśc z torbami i jeszcze jak się ma
    pecha zostać wpisanym do rejestru skazanych, a za naruszenie licencji
    OEM to M$ może wytoczyć najwyżej proces cywilny.
    Czyli musi wiedzieć, że jakiś Jasio w Polsce zainstalował _legalnie
    nabytego_ windowsa OEM niezgodnie z życzeniemi producenta, umieć to
    udowodnić i wykazać szkody z tego tytułu powstałe (to nie Hameryka jest,
    szkoda musi być realna).

    Z dwojga złego wolę naruszyć licencję OM niż przepisy ustawy o VAT.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813