  • 1. Data: 2002-11-07 08:19:25
    Temat: Stawka zerowa Vat na uslugi za granice
    Od: "Tomek" <t...@N...wp.pl>

    Witam,
    Temat kilka razy poruszany, ale nie do końca chyba wyjaśniony...

    Opis sytuacji gospodarczej:
    Firma Zagraniczna (nie mająca przedstawicielstwa w Polsce) oferuje towar X.
    Moja usługa w Polsce (działam w ich imieniu na podstawie umowy agencyjnej)
    polega na:
    1.Znalezieniu Klienta
    2.Doprowadzeniu do zamówienia towaru X przez Klienta.
    Fakturę wystawia Firma Zagraniczna bezpośrednio dla Klienta.
    Ja nie kupuję, ani nie sprzedaję towaru.

    Za w/w usługi otrzymam prowizję od Firmy Zagranicznej. Wystawiam im fakturę
    VAT.

    Pytanie brzmi, czy mogę w tym wypadku zastosować stawkę "0" VAT.
    -----------

    Znalazłem podstawę prawną (cytuję poniżej)
    Czy ktoś może potwierdzić z praktyki, jak na to reagują urzędy skarbowe?

    Podstawa:
    W przypadku świadczenia usług na rzecz zagranicznego podmiotu gospodarczego
    nie mającego przedstawicielstwa w Polsce, podatnik na podstawie § 66 ust.1
    pkt.2 lit. b-g rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.12.1999r. w
    sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT ma prawo do zastosowania
    obniżonej do wysokości 0% stawki podatku od towarów i usług po spełnieniu
    łącznie warunków określonych w § 66 ust.2 w/w rozporządzenia.

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW
    z dnia 22 grudnia 1999 r.
    w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług
    oraz o podatku akcyzowym.
    (Dz. U. Nr 109, poz. 1245)
    § 66. 1. Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do:
    (...)2) usług:
    (...)b) świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia,
    pośrednictwa lub komisu, dotyczących towarów eksportowanych,
    d) reklamowych,
    e) księgowych i innych podobnych usług, jak również usług przetwarzania
    danych i dostarczania informacji,
    f) dostarczania (oddelegowania) personelu,
    g) agentów działających w imieniu i na rachunek innej osoby, związanych z
    wykonywaniem usług wymienionych pod lit. b)-f).

    2. Przepisy ust. 1 pkt 2 lit. b)-g) stosuje się w przypadku, gdy:
    1) usługa jest świadczona na rzecz nierezydentów w rozumieniu przepisów
    prawa dewizowego, nie będących podatnikami,

    2) efekt wykonanej usługi będzie wykorzystywany poza granicą
    Rzeczypospolitej Polskiej,

    3) podatnik posiada dowód, iż należność za wykonaną usługę została zapłacona
    i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku krajowym w ciągu 90 dni
    od dnia wykonania usługi.

    3. Jeżeli nie został spełniony warunek, o którym mowa w ust. 2 pkt 3,
    podatnik nie wykazuje obrotu z tego tytułu za dany miesiąc; obrót ten
    wykazuje się w miesiącu, w którym warunek ten został spełniony, nie później
    jednak niż przed upływem 90 dni od daty wykonania usługi. W razie
    niespełnienia warunku określonego w ust. 2 pkt 3, mają zastosowanie stawki
    właściwe dla sprzedaży tych usług w kraju. Spełnienie warunków, o których
    mowa w ust. 2 pkt 3, także po upływie tego terminu uprawnia podatnika do
    dokonania korekty podatku należnego.

    § 67. 1. Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do:

    1) sprzedaży towarów nabywanych przez nierezydentów w rozumieniu przepisów
    prawa dewizowego, nie będących podatnikami, w przypadku gdy towary te są
    przeznaczone do przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej, a następnie do wywozu za granicę w przypadku, gdy
    podatnik:

    a) przekaże nabyty przez nierezydenta towar do podmiotu, który dokonuje
    przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia,

    b) posiada dowód, iż należność za towar została zapłacona i przekazana na
    rachunek bankowy podatnika w banku krajowym,

    2) świadczenia usług przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia,
    wykonywanych na zlecenie nierezydentów w rozumieniu prawa dewizowego, nie
    będących podatnikami, w przypadku gdy:

    a) wykonywane przez podatnika usługi dotyczą towarów wytworzonych w kraju,

    b) podatnik posiada dowód, iż należność za usługę została zapłacona i
    przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku krajowym,

    c) posiada dokument potwierdzający wywóz za granicę towaru, którego usługa
    dotyczy.

  • 2. Data: 2002-11-07 11:47:53
    Temat: Re: Stawka zerowa Vat na uslugi za granice
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    >
    > Znalazłem podstawę prawną (cytuję poniżej)
    > Czy ktoś może potwierdzić z praktyki, jak na to reagują urzędy

    Pomijam fakt, że rozporządzenie jest nowsze już z marca 2002,
    ale pod który punkt chcesz to podciągnąć?
    Jakoś żaden mi nie pasuje.

    CEZ