  • 11. Data: 2004-12-17 18:07:08
    Temat: Re: Strata z lat ubiegłych w koszty
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Faust napisał(a):

    > Bo nie o uprawnieniach w tej chwili mowa.
    > Przeszliśmy do dyskusji, że odpowiada także pracownik, który podjął się
    > prowadzenia nie mając kwalifikacji i narobił bałaganu.
    > Zgadzam się, że w tym wypadku pociągnięcie do odpowiedzialności z art.77
    > jest dalekoidące, bo w pierwszej kolejności odpowiada kierownik jednostki,
    > bo to on "dopuścił", zaś pracownik chyba niebardzo, ale.......
    > Niestety to nie ja, ale nasze organa mają skłonność do nadinterpretacji.
    > Konkretnie to kilka miesięcy temu zgłosiła się do nas spółka z takim
> [...]

    Z moich obserwacji - postepowanie z tego artykułu wszczyna się z zasady
    wobec wszystkich osób mogacych mieć wpływ na spoob prowadzenia ksiąg.
    Ale w toku postepowania urzad musi ustali kto konkretnie odpowiada za
    dany czyn.
    Jeżeli pracownik nie wykonywal czynności prowadzenia ksiąg samodzielnie,
    jezeli miał przelozonego, w szczególności jezeli to nie on podpisywal
    bilans w jako osoba prowadząca księgi to raczej da rade sie wybronić.
    Ale z zasady za osobę odowiedzialną naruszenia przepisow UoR i uważa się
    gównego ksiegowego lub osobę pełniącą taką funkcję (liczy się stan
    faktyczny nie tytuł) chyba że udowodni że działał na polcenie przełożonych.

    Należy jednak pamiętac że artykuł ten dotyczy wyłącznie niestosowania
    przepisow ustway o rachunkowości. Naruszenie przepisów podatkowych przy
    jednoczesnym zachowaniu zgodności z UoR pod ten artykul nie podlega.
    A pytanie inicjatoratego wątku, było nie było, dotyczyło kwestii
    wyłacznie podatkowych ;-) Od strony rachunkowej nie ma zadnego
    ograniczenia w pokrywaniu strat z lat ubiegłych zyskiem z lat kolejnych.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813