  • 1. Data: 2008-08-05 09:26:18
    Temat: Studia zaoczne pracownika a KUP?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Zastanawiam się czy nie pokryć pracownikowi kosztów studiów zaocznych
    (ważne: nie są to studia podyplomowe). Studia jak najbardziej w temacie jego
    obowiązków (informatyka)...

    Znalazłem coś takiego:

    http://ksiegowosc.infor.pl/zus-kadry/skladki/59105

    Według tego linku (i kilku innych, które twierdzą podobnie), takie
    sfinansowanie pracownikowi dokształcania na studiach zaocznych nie jest
    opodatkowane ani ozusowane - ale nie piszą nic na temat tego czy może to być
    uznane za KUP (albo ja nie mogę doczytać :)...

    Czy ktoś mógłby mnie oświecić w tym temacie?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 2. Data: 2008-08-06 17:18:55
    Temat: Re: Studia zaoczne pracownika a KUP?
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 5 Aug 2008 09:26:18 +0000 (UTC), Jacek Osiecki napisał(a):

> [...]
    > opodatkowane ani ozusowane - ale nie piszą nic na temat tego czy może to być
    > uznane za KUP (albo ja nie mogę doczytać :)...

    A tam, zaraz nie możesz! ;)
    W katalogu nie uznawanych za kup takiego zapisu brak, prawda? W definicji
    kup (art. 22 ust. 1 updof) stoi, że kup to koszty poniesione w celu
    osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła
    przychodów.
    To teraz tylko, jeśli w Twojej opinii, opłacenie studiów pracownikowi może
    w jakiś sposób pomóc w uznaniu tych wydatków jako kup, to jesteś w domu.
    Jak to zrobić?
    IMO najprościej jest spisać umowę z pracownikiem, w której Ty, jako jego
    pracodawca zobowiązujesz się pokrywać czesne, udzielać wolnego etc., a Twój
    pracownik w zamian za to, zobowiązuje się po skończonych studiach
    przepracować taki sam okres, w którym się uczył w Twojej firmie. Toż
    lepszego wytłumaczenia być nie może, czyż nie? Zabezpieczasz się przed
    utratą rąk do pracy. Oczywiście należy w umowie zastrzec, że w przypadku
    rozwiązania umowy w różnych okolicznościach, równowartość kosztów
    poniesionych przez Ciebie podlega zwrotowi, podeprzeć się rozp. MEN i MPiPS
    z 12.10.1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalilfikacji
    zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (Dz. U. nr 103).

    Ogólnie rozwiązanie jest doskonałe. Zawsze to jakaś forma wynagrodzenia i
    faktycznie można sobie zatrzymać na czas jakiś dobrego fachowca.

    > Czy ktoś mógłby mnie oświecić w tym temacie?

    To jak, jaśniej? ;>

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna