  • 1. Data: 2011-08-12 12:55:06
    Temat: Twórca a rozliczanie sprzedanych licencji
    Od: Pendrive <P...@d...pl>

    Witam!
    Jestem na etapie decydowania o formie mojej interpretacji indywidualnej
    dotyczacej rozliczania PIT z sprzedanych licencji na program. Rozwazam
    pojscie albo w kierunku rozliczania Poza DG albo w ramach DG, zależnie
    co będzie mi się bardziej opłacać (interpretacja będzie oczywiście
    zwierać fragmenty wyroków sądów czy interpretacji nie dając tak naprawdę
    możliwości innego rozstrzygnięcia niż ja chce - tak najlepiej robić i
    tak zrobiłem z dobrym skutkiem z vat i tak tez polecam innym)

    Właśnie dzwoniłem do Komisji do Spraw Zaopatrzenia Emerytalnego Twórców
    i qu mojemu radosnemu zaskoczeniu Pani stwierdziła, że osoba tworząca
    programy tudzież sprzedająca na jego uzytkowanie licencje nie może byc
    uznana przez nich za tworcę mimo iz ma to związek z prawem autorskim.
    Generalnie rewelacja bo złodziejski ZUS odpada w takim przypadku.

    Problem tutaj pojawił by sie jednak inny -przy wyborze rozliczania z
    praw majątkowych.

    Jestem płatnikiem VAT więc za każda licencję wystawiam faktury VAT,
    jednak wyczytałem w sieci że jeżeli nie prowadził bym działalności
    gospodarczej to sprzedając licencje czyli zawierając z danym podmiotem
    umowę - a 99,99% moich klientów to firmy - te firmy musiały by rozliczyć
    mnie z podatku dochodowego, co było by chyba każdy się zgodzi ze mną
    absurdem przy sprzedaży kilkudziesięciu do nawet ponad dwustu (bo tak
    sie także zdarzało) miesięcznie licencji. Zawieranie jakichkolwiek umów
    poza wystawieniem faktury także, choć tu mozna przyjac że faktura
    stanowi umowę.

    Moje pytanie zatem brzmi, czy nie prowadząc DG, będąc płatnikiem VAT
    czynnym, wystawiając fakturę (lub paragon) za licencję na program, bez
    względu na to czy kupuje firma czy firma twierdząca ze firma nie jest
    lub będąca w trakcie zakładania czy osoba prywatna, CZY JA MOGĘ
    samodzielnie rozliczyć ten podatek. Jezeli tak to czy mogę go
    wpłacać/rozliczać miesięcznie czy rocznie ? Prosze z podaniem podstawy
    prawnej.

    Pozdrawiam
    P.

  • 2. Data: 2011-08-16 12:30:58
    Temat: Re: Twórca a rozliczanie sprzedanych licencji
    Od: Pendrive <P...@d...pl>

    halo halo Golfryd pomóż. Czy istnieje możliwość 'samopłacenia' podatku w
    takim przypadku? Jak to ugryźć bo bez sensu bym dla samej mozliwosci
    samodzielnego rozliczania sie z podatku prowadzil DG placac zus podczas
    gdy dochod w całości bedzie z niej wylaczony.

  • 3. Data: 2011-08-16 16:41:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Aug 2011, Pendrive wrote:

    > halo halo Golfryd pomóż. Czy istnieje możliwość 'samopłacenia' podatku
    > w takim przypadku?

    Nie mam pomysłu.

    Art.41 wygląda dość bezwzględnie:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
    ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
    b.html
    ++++
    Art. 41.
    1. [...] które dokonujš œwiadczeń z tytułu działalnoœci, o której mowa
    w art. 13 pkt 2 i 4-9
    oraz art. 18,
    ^^^^^^^^^^^^
    osobom okreœlonym w art. 3 ust. 1, sš obowišzane jako płatnicy pobierać,
    z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy [...]
    ---

    > Jak to ugryźć

    Znaleźć "zaprzyjaźnioną DG" z VATem która za procent od obrotu obróci
    papierami jako pośrednik :], nie widzę nic lepszego.
    Niestety przy próbie sprzedaży "ludziom" poskutkuje to wyższą
    stawką VAT.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-08-17 09:12:04
    Od: Pendrive <P...@d...pl>

> [...]
    > papierami jako pośrednik :], nie widzę nic lepszego.
    > Niestety przy próbie sprzedaży "ludziom" poskutkuje to wyższą

    pogadałem troche z urzednikiem w US ktory sie dokladnie zorientował jak
    sprawa wyglada. Powiedzial ze rzeczywiscie nie przewidziano tutaj
    mozliwosci samoplacenia zaliczki (ale mozna z armaty wystrzelic do
    wszystkich ktorzy sprzedaja licencje :-) ), ale powiedzial tez ze nie
    widzialby naduzycia gdyby sprzedawac w ramach dzialalnosci gospodarczej
    jezely spelniona byla by definicja z ustawy o swobodzie prowadzenia DG,
    bo nikt tak naprawde na tym nie traci ( nawet przy 19% podatku , bo
    przeciez przy przychodzie z praw majatkowych sa koszty 50% wiec przy
    duzym dochodzie straty by nie bylo po stronie US).
    Nie spotkal sie w naszym US z takim przypadkiem i nie sadzi by byly z
    tego powodu problemy.

    P.

  • 5. Data: 2011-08-17 12:51:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Aug 2011, Pendrive wrote:

> [...]
    > samoplacenia zaliczki (ale mozna z armaty wystrzelic do wszystkich ktorzy

    No, nie do końca - i być może byłaby to jakaś metoda i dla Ciebie.
    Otóż przychodem osobistym z PA wyłączonym z DG (i łapiącym się
    na obnizony VAT) jest jedynie sprzedaż *własnych* wartości
    intelektualnych.
    A jak są "czyjeś"? Znaczy "pośrednictwo"?
    Być może "wymieszane"? ;)

    > ale powiedzial tez ze nie widzialby naduzycia gdyby

    Na zdrowy rozum tak powinno być.
    Pytanie, jakie jest prawdopodobieństwo że ktoś zastosuje
    inną koncepcję, czyli dajmy na to przy mało prawdopodobnej
    kontroli UKS.
    Jak urzędnik ujrzy wpis który mu się "nie kojarzy", to
    może wpaść na podobny pomysł jak ten kontroler "od freeware" :]

    > Nie spotkal sie w naszym US z takim przypadkiem

    :)

    pzdr, Gtofryd

  • 6. Data: 2011-08-18 08:42:21
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 17.08.2011 11:12, Pendrive wrote:

    > Nie spotkal sie w naszym US z takim przypadkiem i nie sadzi by byly z
    > tego powodu problemy.

    Tylko oprócz "naszego US" jest jeszcze nie nasz UKS..
    A i ten "nasz US" ma jakąś rotację kontrolerów i naczelników.

    Oczywiście - zdaję sobie sprawę że 80%+ podatników rozlicza się na
    zasadzie tego co Pani Basia z US powie i nie mają z tego tytułu problemów.

    Tomek