  • 1. Data: 2006-03-19 19:35:58
    Temat: Ulga odsetkowa, a dwoch kredytobiorcow
    Od: Wojciech Gdela <e...@p...onet.pl>

    Witam,

    Kto moze skorzystac z ulgi odsetkowej (kredyt na mieszkanie) w
    przypadku, gdy kredyt wzielo wspolnie wiecej kredytobiorcow?

    Sytuacja jest taka: umowe z developerem podpisal X i to X bedzie
    wlascicielem mieszkania. Natomiast kredyt na to mieszkanie wziely osoby
    X i Y. W ustawie nic nie o takim przypadku, wiec chyba po prostu X moze
    sobie odliczac odsetki od dochodu, a to ze w umowie kredytu jest takze Y
    nie ma wplywu?

    --
    Pozdrawiam,
    Wojciech Gdela.

  • 2. Data: 2006-03-20 10:21:21
    Temat: Re: Ulga odsetkowa, a dwoch kredytobiorcow
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Mar 2006, Wojciech Gdela wrote:

> [...]
    > mieszkania. Natomiast kredyt na to mieszkanie wziely osoby X i Y. W ustawie

    Dasz głowę ?

    +++ ustawa +++
    Art. 8.
    1. Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną,
    ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia,
    wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy
    lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się
    proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku [...]
    1a. [...wyjątek dla "liniowego"...]
    2. Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

    [...BACZNOŚĆ! :)...]

    1) rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie
    stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,

    [...spocznij!...]
    [...]
    ---

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-03-21 17:39:48
    Od: Wojciech Gdela <e...@p...onet.pl>

    Witam,

> [...]
    >
    > [...BACZNOŚĆ! :)...]
    >
    > 1) rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie
    > stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,

    Biorac pod uwage zacytowany fragment i fakt ze X jest wylacznym
    wlascicielem mieszkania, to wlasnie X moze odliczyc odsetki w calosci
    (tzn. w granicach limitu 189 tys.), zgadza sie?

    Czy moze Art. 8. dotyczy "wspolwlasnosci kredytu" (aczkolwiek dziwnie to
    brzmi)?

    --
    Pozdrawiam,
    Wojciech Gdela.

  • 4. Data: 2006-03-21 21:38:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Mar 2006, Wojciech Gdela wrote:

> [...]
    > limitu 189 tys.), zgadza sie?
    >
    > Czy moze Art. 8. dotyczy "wspolwlasnosci kredytu" (aczkolwiek dziwnie to

    Bo to się nie nazywa "własność", tylko "zobowiązanie", tytuł II
    dział I czyli od art. 366 Kodeksu Cywilnego :)

    Popatrz na to tak: *co* (jaką wartość) odliczasz ?
    Przecież nie wartość domu, tylko wartość *kosztu* w postaci odsetek,
    prawda ?
    No to wprost stosujesz ów przepis: niezależnie czy koszt jest czy
    nie jest kosztem uzyskania, podlega podziałowi wg umowy.
    Powiedzmy że pierwsza osoba ma 40% kredytu a druga 60% - to
    pierwsza osoba ma na głowie 40% odsetek a druga 60%. I tyle
    stanowi *JEJ* koszt w postaci odsetek...
    Jak chciałbyś uzasadnić odliczenie CZYJEGOŚ wydatku od WŁASNEGO
    podatku ?

    BTW: ciekawe jak tu wygląda sprawa "przelania" części kredytu przez
    osobę nie będącą właścicielem (kupującym), co to jest - darowizna?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-03-22 18:07:16
    Od: "SuperAndzia" <s...@p...onet.pl>

    W umowie kredytowej nic nie jest napisane, ktory z kredytobiorcow ma jaki
    "udzial" jest za to zapis:
    "wszytskie zobowiązania Kredytobiorców zwanych łącznie Kredytobiorcą
    wynikające z niniejszej umowy sa zobowiązaniami solidarnymi"

    I co wtedy ? Ile moze odliczyc X ktory jest wlascicielem mieszkania a ile
    moze odliczyc Y ktory nie figuruje na umowie notarialnej.

    Mam jeszcze jedno pytanie. Pierwsza rata kredytu zostala splacona w styczniu
    2006, mieszkanie stalo sie moja wlasnoscia w sierpniu 2006 (wtedy zostala
    podpisana umowa notarialna, natomiast odbior mieszkania nastapil w lutym
    2006).

    Czy moge zaczac odliczac kredyt dopiero w nastepnym roku albo dopiero w 2008
    ?? Czy w takim wypadku musze cos wpisac w zeznanie tegoroczne ?

    PS. Przepraszam Gotfrydzie za wyslanie tego na priva.... :) pomylilam sie
    Pozdrawiam
    Anna

  • 6. Data: 2006-03-23 06:19:24
    Od: Wojciech Gdela <e...@p...onet.pl>

    Witam,

> [...]
    > podpisana umowa notarialna, natomiast odbior mieszkania nastapil w lutym

    Cos sie tu daty nie zgadzaja, sierpnia 2006 jeszcze nie bylo...

    --
    Pozdrawiam,
    Wojciech Gdela.

  • 7. Data: 2006-03-23 08:55:18
    Od: "SuperAndzia" <s...@p...onet.pl>

    > Cos sie tu daty nie zgadzaja, sierpnia 2006 jeszcze nie bylo...

    chodzi o 2005 r rzecz jasna

  • 8. Data: 2006-03-23 20:26:02
    Od: Wojciech Gdela <e...@p...onet.pl>

    Witam,

    > chodzi o 2005 r rzecz jasna

    Jakos dziwnie: najpierw akt notarialny, a potem dopiero odbior mieszkania?

    Z tego co czytalem w Gazecie Prawnej, to data zakonczenia inwestycji
    jest w tym wypadku data podpisania aktu notarialnego (umowa o ustaleniu
    odrebnej wlasnosci lokalu). A podatek mozna po raz pierwszy odliczac za
    rok, w ktorym zakonczono inwestycje, czyli za 2006 (a jego rozliczenie
    odbywa sie na poczatku 2007).

    --
    Pozdrawiam,
    Wojciech Gdela.

  • 9. Data: 2006-03-28 15:18:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Mar 2006, SuperAndzia wrote:

> [...]
    > "wszytskie zobowiązania Kredytobiorców zwanych łącznie Kredytobiorcą
    > wynikające z niniejszej umowy sa zobowiązaniami solidarnymi"

    Kodeks Cywilny orzeka, że jak umowa jest "na kilku" i nie powiedziano
    po ile kto to przyjmuje się iż udziały są równe.

    > PS. Przepraszam Gotfrydzie za wyslanie tego na priva.... :)

    Y tam, świat się nie zawalił. Problemem jest jak komuś piszę że
    proszę NA GRUPĘ a on nic, dalej na priv :) (tego maila z nagłowka
    odśmiecam ze spamu tylko co kilka dni :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-03-28 15:20:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Mar 2006, Wojciech Gdela wrote:

> [...]
    > wlasnosci lokalu). A podatek mozna po raz pierwszy odliczac za rok, w ktorym

    No czekaj - jak data zakończenia jest w 2005 to za 2005 można by
    rozliczyć, nie ?
    Bo co do przekazania własności to tak właśnie jest - liczy się data
    podpisania aktu (a nie wydania lokalu), ale w kwestii "zakończenia
    inwestycji" (dla podatku) się nie wypowiadam tylko pytam :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)