  • 1. Data: 2005-05-31 22:23:23
    Temat: Umowa o dzieło a koszty uzyskania przychodu - konkretne pytanie
    Od: "Dancer" <m...@g...pl>

    Witam serdecznie,

    przyjmuję pracownika na umowę o dzieło i mam do Was, Szanowni Forumowicze,
    kilka pytań, kwestii. Pewnie szczątkowo gdzieniegdzie pojawiały się już
    pytania o zbliżonej tematyce, ale wierzę, że "kompleksowość" mojego postu
    będzie atrakcyjna dla przyszłych poszukiwaczy informacji:).
    Z góry bardzo dziękuję za pomoc.

    I Zastanawiam się, jaki jest koszt uzyskania przychodu (20 czy 50%) dla
    umowy o dzieło w przypadku, gdy:

    1. Zlecam wykonanie 2 aplikacji internetowych w okresie 1 miesiąca czasu.
    2. Zleceniobiorca przychodzi do mnie do firmy w każdy dzień roboczy danego
    miesiąca i korzysta z mojego sprzętu, z mojego oprogramowania itd., itp.

    II Czy są jakieś ograniczenia w ilości umów o dzieło z tą samą osobą? Tzn.,
    czy mogę co miesiąc podpisywać kolejne umowy o dzieło dokładnie
    wyszczególniając, jaka aplikacja (skrypt, strona internetowa) jest do
    wykonania w danym miesiącu?

    III Rozumiem, że nie ma takiej sytuacji, w której od umowy od dzieło
    musiałbym odprowadzać jakiś ZUS, tak? Jedynie co miesiąc PIT-4, a na koniec
    roku PIT-8, tak?

    IV Czy całą wartość brutto umowy o dzieło księguję w 13 kol kpir w miesiącu
    faktycznej wypłaty pieniędzy(analogicznie do umowy o pracę)?

    To chyba wszystko. Z góry dziękuję za pomoc.
    --
    Pozdrawiam,
    Maciek

    :::: Polecam ::::
    http://www.aidemart.com/Praktyczny_E-biznes - Praktyczne Rady Dla
    Biznesmenów, Którzy Chcą Robić Pieniądze W Internecie

  • 2. Data: 2005-05-31 23:02:01
    Od: "Jarek" <j...@w...pl>

    Jeżeli w umowie jest zapis, że wykonawca przenosi na Ciebie autorskie prawa
    majątkowe do utworu, to koszty uzyskania wynoszą 50%

  • 3. Data: 2005-06-01 21:59:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Jun 2005, Dancer wrote:

    >+ przyjmuję pracownika na umowę o dzieło

    ...niemożliwe :]
    Jak na umowę o dzieło to jest "wykonawca" (patrz Kodeks Cywilny)
    i nikt nigdzie nikogo nie "przyjmuje" !!
    Wykonawca ma swoje zrobić na czas - i tyle.
    IMO przyznanie się na piśmie że ktoś jest "przyjęty" lub określenie
    "kiedy ma przychodzić" jest kuszeniem PIP i ZUS żeby przetestowały
    znajomość prawa cywilnego :]

> [...]
    >+
    >+ 1. Zlecam wykonanie 2 aplikacji internetowych w okresie 1 miesiąca czasu.

    Pas.
    Jak "zlecasz" to to jest *jeszcze inna* umowa - zlecenie.
    I dalszy opis IMO pasuje do zlecenia jakby kto pytał...
    Umowa zlecenia m.in. tym różni się od UoD że... ZUS się należy !
    Patrz wyżej :]

    >+ 2. Zleceniobiorca przychodzi do mnie do firmy w każdy dzień roboczy danego
    >+ miesiąca i korzysta z mojego sprzętu, z mojego oprogramowania itd., itp.

    Jeśli *zleceniobiorca* i jeśli *ma przychodzić* to rzeczywiście - jest
    to zlecenie. Czyli ZUS do płacenia.
    Umowa o dzieło sprowadza się do określenia że:
    - jest coś konkretnego do zrobienia (dzieło)
    - jest termin wykonania.
    Koniec listy.
    Wykonawca (!) ma zrealizować uzgodnione z zamawiającym (!) dzieło
    tak żeby spełniało warunki umowy.

    Każde inne postanowienie (że ma przychodzić, że "zleca się", że
    zapłata będzie za "staranność realizacji" - a nie za "wykonanie
    dzieła") prowokuje do ustalania że chodzi o "inne umowy o wykonanie
    usług".
    Żeby ktoś nie przeoczył - chodzi o to iż "do których stosuje
    się odpowiednio przepisy o zleceniu" - art. 750.

    >+ II Czy są jakieś ograniczenia w ilości umów o dzieło z tą samą osobą?

    Nie sądzę.
    Z zastrzeżeniem iz będą to umowy *o dzieło* :)
    Mi wygląda iż masz chęć "doglądać pracy" - a to też nie jest
    "dzieło": dzieło to jest EFEKT (oczywiście mogą być "etapy dzieła"
    - opisane w umowie, ale nie na zasadzie "porządnie *robione* tylko
    *zrobione* wg specyfikacji: "tak czy nie").

> [...]
    >+ czy mogę co miesiąc podpisywać kolejne umowy o dzieło dokładnie
    >+ wyszczególniając, jaka aplikacja (skrypt, strona internetowa) jest do
    ^^^^^^^^^^^^^^^^

    Jak wyżej: mi się ostatnie sformułowanie nie podoba.
    Wróć, inaczej: wskazuje iż mowa o *zleceniu* robienia czegoś-tam.
    A nie *zamówieniu* wykonania czegoś-tam na dzień dd.mm.rrrr !

    >+ III Rozumiem, że nie ma takiej sytuacji, w której od umowy od dzieło
    >+ musiałbym odprowadzać jakiś ZUS, tak?

    Jeślibym ja pracował w ZUSie a ty sporządził opis (umowy, protokołu,
    jakichkolwiek "papierów" podpisywanych z jak to ująłeś "zatrudnionym")
    to bym niepłacenia składek nie przepuścił ;)

    >+ IV Czy całą wartość brutto umowy o dzieło księguję w 13 kol kpir w miesiącu
    >+ faktycznej wypłaty pieniędzy(analogicznie do umowy o pracę)?

    ...analogicznie od *tego* roku :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-06-03 14:08:47
    Od: Dancer <s...@g...pl>

    Dnia Wed, 01 Jun 2005 23:59:26 +0200, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> napisał:

> [...]
    > - opisane w umowie, ale nie na zasadzie "porządnie *robione* tylko
    > *zrobione* wg specyfikacji: "tak czy nie").

    Bardzo dziękuję za słowa krytyki mojego toku rozumowania. Z pewnością
    dościślenie terminologi pomoże mi uniknąć wszelkich problemów.

    Rozumiem jednak, że wykonawca może wykonywać swoje dzieło na moim sprzęcie
    i w mojej firmie, tak? Wtedy chyba jednak nie uniknie się "doglądania"? I
    czy taki stały kontakt z wykonawcą też jest wbrew naturze umowy o dzieło?

    --
[...]

    Chcesz się skontaktować? Pisz na maciek_f *malpa* go2 *kropka* pl

  • 5. Data: 2005-06-03 18:26:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jun 2005, Dancer wrote:

    > + Rozumiem jednak, że wykonawca może wykonywać swoje dzieło na moim sprzęcie i
    > + w mojej firmie, tak?

    IMHO dotąd jeszcze jako tako można się bronić...

    >+ Wtedy chyba jednak nie uniknie się "doglądania"?

    ...wypada unikać :)

    > + I czy
    > + taki stały kontakt z wykonawcą też jest wbrew naturze umowy o dzieło?

    Inaczej: w Kodeksie Pracy jest zapis iż umowa odbywająca się:
    - w określonym czasie
    - w określonym miejscu
    - pod nadzorem
    ...jest *z mocy prawa* umową o pracę.