  • 1. Data: 2012-02-10 09:39:03
    Temat: Umowa o dzieło do 200zł a obowiązek podatkowy PIT
    Od: Łukasz Widomski <"\\#/"@o2.pl>

    Witam,

    Prowadzę jednoosobową DG (KPiR + VAT).
    W ubiegłym miesiącu podpisałem umowę o dzieło w kwocie 190zł brutto,
    czyli opodatkowana ryczałtem (18%) bez uwzględnienia kosztów uzyskania
    przychodu.

    Nie zatrudniam pracowników i była to generalnie moja pierwsza umowa o
    dzieło.

    Umowę podpisaliśmy 23 stycznia a rachunek dostałem 27 stycznia.
    Kwota brutto: 190zł.
    Podatek dochodowy naliczony: 34zł
    Kwota do wypłaty dla zleceniobiorcy: 156zł

    Składek do ZUS nie odprowadziłem.

    Sam rozliczam się ze skarbówką kwartalnie (PIT i VAT).

    Tutaj moje pytania i prośba o wyjaśnienia:
    1. Podatek zryczałtowany od tej umowy mam obowiązek odprowadzić do 20
    lutego mimo że jestem na rozliczeniu kwartalnym? Myślę że tak bo to
    podatek zleceniobiorcy a ja jestem tylko pośrednikiem.

    2. Czy mam obowiązek dostarczenia do US jakiś formularz miesięczny?
    Kiedyś był podobno PIT-4 ale to chyba do umów powyżej 200zł.

    3. Jaki opis dać w przelewie do US (na konto podatku dochodowego)?
    Mam konto w mBank i tam jest kilka formularzy z listy rozwijanej :
    PIT-4, PIT-4G, PIT-4R, PIT-8A, PIT-8AR i dużo więcej.

    4. Na koniec roku a dokładnie do 31stycznia roku następnego mam
    obowiązek złożyć formularz PIT-8AR (Deklaracja roczna o zryczałtowanym
    podatku dochodowym)?

    5. W KPiR wpisać jako koszt w kolumnie 12 kwotę brutto z umowy (190zł) z
    datą 27 stycznia?

    Pozdrawiam
    Widomski Łukasz

  • 2. Data: 2012-02-14 14:06:48
    Od: Leszek <a...@e...pl>

    > Umowę podpisaliśmy 23 stycznia a rachunek dostałem 27 stycznia.
    > Kwota brutto: 190zł.
    > Podatek dochodowy naliczony: 34zł
    > Kwota do wypłaty dla zleceniobiorcy: 156zł

    OK

    > Składek do ZUS nie odprowadziłem.

    Tu różnie bywa, ale zwykle się nie płaci.

    > Sam rozliczam się ze skarbówką kwartalnie (PIT i VAT).
    >
    > Tutaj moje pytania i prośba o wyjaśnienia:
    > 1. Podatek zryczałtowany od tej umowy mam obowiązek odprowadzić do 20
    > lutego mimo że jestem na rozliczeniu kwartalnym?

    Tak

    > 2. Czy mam obowiązek dostarczenia do US jakiś formularz miesięczny?

    Nie

    > 3. Jaki opis dać w przelewie do US (na konto podatku dochodowego)?
    > Mam konto w mBank i tam jest kilka formularzy z listy rozwijanej :
    > PIT-4, PIT-4G, PIT-4R, PIT-8A, PIT-8AR i dużo więcej.

    Robisz jako PIT-4 i wpisujesz cokolwiek np. "ryczałt od umowy o dzieło"

    > 4. Na koniec roku a dokładnie do 31stycznia roku następnego mam
    > obowiązek złożyć formularz PIT-8AR (Deklaracja roczna o zryczałtowanym
    > podatku dochodowym)?

    Tak i na nim wypełniasz rubrykę nr 13 (inne należności).

    > 5. W KPiR wpisać jako koszt w kolumnie 12 kwotę brutto z umowy (190zł) z
    > datą 27 stycznia?

    Jeśli to koszt to tak.

  • 3. Data: 2012-02-14 17:16:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Feb 2012, Leszek wrote:

    [...komuś...]
> [...]
    [...]
    > Jeśli to koszt to tak.

    Hm... a nie z datą dowodu "postawienia do dyspozycji"?
    (wypłaty, przelewu, powiadomienia o możliwości odebrania wynagrodzenia)

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
    ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
    b.html
    +++
    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    55) niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji
    wypłat, œwiadczeń oraz innych należnoœci z tytułów okreœlonych
    w art. 12 ust. 1 i 6,
    art. 13 pkt 2 i 4-9
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    oraz w art. 18
    ---

    (oczywiście chodzi o art.13..8)

    Rzecz jasna, z góry się zgadzam że pokwitowanie może być zapisane
    na tym samym świchu co rachunek :) (do tego razem z umową i gwarancją),
    ale to zupełnie inna sprawa - sam rachunek IMVHO nie uprawnia do
    zaliczenia w koszty.
    Nie dziwi mnie ewentualne przyjęcie "by default" że pokwitowanie
    jest na rachunku, ale pytający tego nie napisał.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2012-02-15 06:18:28
    Od: Łukasz Widomski <"\\#/"@o2.pl>

    Witam,

    Dziękuję za wypowiedzi.

    Pokwitowanie jest na tym samym rachunku. Jest zapis: Wymienioną kwotę
    otrzymałem i "data wystawienia rachunku".
    Rozliczenie gotówkowe.

    Pozdrawiam,
    --
    Łukasz Widomski