  • 1. Data: 2006-07-28 16:04:50
    Temat: Umowa o dzieło z zagranicznym zamawiającym
    Od: C <s...@j...be>

    Witam,
    poczytałem trochę na ten temat i z tego, co zrozumiałem, jeżeli chcę
    dorabiać do pensji współpracując z zagraniczną firmą, to najlepsza będzie
    umowa o dzieło (pisanie programów się chyba jako "dzieło" łapie). W ten
    sposób odpada problem ZUS-u, a zostaje do zapłacenia jedynie podatek
    dochodowy. Do tego (z racji faktu, że pieniądze przychodzą spoza kraju)
    obowiązek zapłacenia tego podatku spada na mnie.
    Ale co zrobić, jeżeli ja już zarabiam w kraju dzięki umowie zleceniu? Czy
    podatek od tej części dochodu, którą uzyskuję od polskiej firmy, powinna
    dalej płacić ta firma? A ja wtedy osobiście mam dopłacać podatek tylko za
    to, co dostanę z zagranicy?
    I jak to jest z rachunkiem/fakturą? Czy za wykonanie takiego programu
    powinienem wystawić rachunek, czy fakturę VAT? Jaka to dla mnie i dla
    kupującego różnica?

  • 2. Data: 2006-07-28 17:17:57
    Temat: Re: Umowa o dzieło z zagranicznym zamawiającym
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 28-07-2006 o 18:04:50 C <s...@j...be> napisał:

> [...]
    > I jak to jest z rachunkiem/fakturą? Czy za wykonanie takiego programu
    > powinienem wystawić rachunek, czy fakturę VAT? Jaka to dla mnie i dla

    Z polska firma tak jak do tej pory,
    co do firmy zagranicznej to poszukaj PIT-53 - jeśli sie lapiesz to prosto
    i przyjemnie
    sobie dorabiasz.

  • 3. Data: 2006-07-29 10:52:49
    Od: C <s...@j...be>

    On Fri, 28 Jul 2006 19:17:57 +0200, t wrote:

    > Z polska firma tak jak do tej pory,
    > co do firmy zagranicznej to poszukaj PIT-53 - jeśli sie lapiesz to prosto
    > i przyjemnie
    > sobie dorabiasz.

    Dzięki.
    Tylko jeszcze co znaczy "jeśli się łapiesz"? Czy programy mogą się pod
    "umowę o dzieło" nie łapać?

  • 4. Data: 2006-07-29 12:55:15
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 29-07-2006 o 12:52:49 C <s...@j...be> napisał:

    > Dzięki.
    > Tylko jeszcze co znaczy "jeśli się łapiesz"? Czy programy mogą się pod
    > "umowę o dzieło" nie łapać?

    Poczytaj opis. Z tego co pamiętam to dochody z zagranicy tam wpisujesz,
    inne niż z działalności gospodarczej, więc umowa o dzieło powinna
    spokojnie się załapać.
    Ale że nigdy tego pita nie używałem więc nie chcę Ci złej podpowiedzi
    udzielić.

  • 5. Data: 2006-07-29 13:02:14
    Od: t <r...@o...pl>

    > Dzięki.
    > Tylko jeszcze co znaczy "jeśli się łapiesz"? Czy programy mogą się pod
    > "umowę o dzieło" nie łapać?

    Tak bardziej się zastanowiłem nad tym i nie jestem już pewien.
    Podbudowa teoretyczna jest taka: normlanie od umowy o dzieło rozlicza Cię
    zamawiający - płatnik(najczęściej firma).
    Jeżeli zawrzesz umowę z firmą zagraniczną w świetle kodeksu cywilnego to
    jest
    to dalej umowa o dzieło, w świetle przepisów podatkowych nie wiem
    dokładnie jak jest
    a nie chcę mi się teraz wertować ustawy, w każdym razie działalność
    wykonywana osobiście
    jest wtedy gdy od firmy uzyskujesz kasę.
    "Twoja" firma zagraniczna nie jest płatnikiem w Polsce, a że ktoś musi
    roliczyć za Ciebie
    podatek, zostajesz Ty.
    Teraz jest kwestia w jakim trybie - są IHMO dwa warianty - PIT-53 i
    zaliczka na bieżąco,
    albo wpisujesz to dopiero na PIT-37 i wtedy regulujesz podatek.
    Poszukaj na jakimś pit.pl czy innych podatkach, pewnie będzie jasno
    napisane.
    Jak nie będzie, to pytaj w swoim US.

    pozdrawiam