  • 1. Data: 2006-11-22 21:39:10
    Temat: Umowa pożyczki jak darowizna?
    Od: "meehow" <meehow_no@spam_bromberg.pl>

    Witam,

    Pozwalam sobie napisac i tu i na pl.soc.prawo, bo nie wiem, ktora grupa
    bedzie bardziej odpowiednia... A wiec:

    Powiedzmy, ze pozyczam od moich rodzicow 50000 na zakup ziemi. Jesli bylaby
    to darowizna, to aby nie placic podatku rozumiem, ze moznaby zrobic np. tak:
    moj ojciec daruje mi, mojej zonie i mojemu dziecku (trzyletniemu) po 9000, a
    moja mama mi, mojej zonie po 9000, a mojemu dziecku 5000, no i mamy 50000.
    Przy tej okazji chcialem sie upewnic, ze moj syn wobec moich rodzicow jest w
    I grupie jako zstepny i ze nie ma problemu, aby wykonac darowizne na
    nieletniego zstepnego? Czy wiaze sie to uzyskaniem przez niego pelnego prawa
    do tej darowizny po osiagnieciu pelnoletnosci itp?

    Jesli moje powyzsze zalozenia sa prawidlowe, to jak rozwiazac pozyczke
    takiej samej kwoty, aby uniknac podatku? Wiemy, ze Ustawa o podatku od
    czynnosci cywilnoprawnych stanowi, ze pozyczka w I grupie jest tak samo
    opodatkowana jak darowizny i spadki. Domyslam sie, ze umowa pozyczki nie
    moze zostac zawarta z moim maloletnim synem, a wiec tylko miedzy moimi
    rodzicami, a moja zona i mna. W takim razie czy musza to byc 4 osobne umowy
    po 9637zl (zgodnie z Art. 9 pkt 1 Ustawy o podatku od spadkow i darowizn) w
    relacji ja - mama, ja - tata, zona - tesciowa, zona - tesc, czy tez moze to
    byc jedna umowa pozyczki miedzy moimi rodzicami a mna i zona na kwote
    38548zl? No i jak sie domyslam, aby dalej uniknac podatku, pozostala kwota
    do 50000 (niecale 12000) musialaby byc przekazana w formie darowizny osobno
    od mojego ojca i mojej mamy mojemu synowi. Czy dobrze rozumuje?

    Pozdrawiam,

    meehow

  • 2. Data: 2006-11-22 23:19:22
    Temat: Re: Umowa pożyczki jak darowizna?
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "meehow" <meehow_no@spam_bromberg.pl> wrote in message
> [...]
    > Przy tej okazji chcialem sie upewnic, ze moj syn wobec moich rodzicow jest
    > I grupie jako zstepny i ze nie ma problemu, aby wykonac darowizne na

    Jest. Nie ma problemu.

    > Czy wiaze sie to uzyskaniem przez niego pelnego prawa
    > do tej darowizny po osiagnieciu pelnoletnosci itp?

    Wiąże się to z tym, ze to są jego pieniądze i jako rodzice nie za bardzo
    możecie kupic za to coś dla siebie.
    W teorii na zakup tej zemii za pieniądze dziecka wymagana jest zgoda sądu i
    to na dodatek dziecko musiałoby być jako współwłaściciel, bo przecież w 1/3
    samo wyłożyło pieniądze.

> [...]
    > osobno
    > od mojego ojca i mojej mamy mojemu synowi. Czy dobrze rozumuje?

    po jeden stronie jesteś ty z żoną, po drugiej twoi rodzice.
    Czyli mamy dwie pary.
    Teraz każdy każdemu może darować bez podatku 9637 zł oraz każdy każdemu może
    bez tego podatku 9637 zł pożyczć.

    Razem daje ci to 8 x 9637 zł .
    Po co mieszkać w to jeszcze dziecko.

    W efekcie masz 8 omów. 4 darowizny,4 pożyczki.
    Bądź przygotowany na to, że kiedyś tam w przyszłości US poprosi o dowód, że
    pożyczki zostały lub są spłacane.
    Inaczej przekwalifikuje ci jako darowiznę i każe dopłacić podatek z
    odsetkami.

  • 3. Data: 2006-11-23 08:51:33
    Od: "meehow" <meehow_no@spam_bromberg.pl>

    Dziekuje bardzo za konkretna rade. Nie zwrocilem uwagi, ze pozyczka i
    darowizna nie wykluczaja sie jesli chodzi o sprawy podatkowe. Mam jeszcze
    dodatkowe pytanie: czy taka umowa pozyczki musi byc splacona wg jakichs
    zasad, aby uniknac podatku? Czy moze na przyklad mowic, ze pozyczka zostanie
    splacona w jednej racie za powiedzmy 2 lata?

    meehow

  • 4. Data: 2006-11-23 11:40:18
    Od: piotrek <p...@r...net.pl>

    meehow wrote:
> [...]
    > zasad, aby uniknac podatku? Czy moze na przyklad mowic, ze pozyczka zostanie
    > splacona w jednej racie za powiedzmy 2 lata?

    Jak chcesz dalej ciąć koszty podatkowe to *zamiast* pożyczki (PCC 2%)
    wystaw i sprzedadj weksel (opłata skarbowa 0.1%) -->
    http://www.weksel.pl/zasady1.html

    P.

  • 5. Data: 2006-11-23 16:10:18
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

> [...]
    > zasad, aby uniknac podatku? Czy moze na przyklad mowic, ze pozyczka
    > zostanie splacona w jednej racie za powiedzmy 2 lata?

    zasady spłaty pożyczki zapisujesz w umowie pożyczki.
    Jak najbardziej możesz określić je jako płatne jednorazowo za 2 lata.
    Z tym, że jak US za 4 lata poporosi cię o treść tej umowy to dobrze żebyś
    miał jakikolwiek dokument, że tą pozyczkę 2 lata wczesniej oddałaś.
    Dowód przelewu bankowego jest do tego najlepszy.