    From: "witek" <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa pożyczki jak darowizna?
    Date: Wed, 22 Nov 2006 17:19:22 -0600

    "meehow" <meehow_no@spam_bromberg.pl> wrote in message
    news:ek2g2q$gdg$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > bedzie bardziej odpowiednia... A wiec:
    >
    > Powiedzmy, ze pozyczam od moich rodzicow 50000 na zakup ziemi. Jesli
    > bylaby
    > to darowizna, to aby nie placic podatku rozumiem, ze moznaby zrobic np.
    > tak:
    > moj ojciec daruje mi, mojej zonie i mojemu dziecku (trzyletniemu) po 9000,
    > moja mama mi, mojej zonie po 9000, a mojemu dziecku 5000, no i mamy 50000.
    > Przy tej okazji chcialem sie upewnic, ze moj syn wobec moich rodzicow jest
    > I grupie jako zstepny i ze nie ma problemu, aby wykonac darowizne na

    Jest. Nie ma problemu.

    > Czy wiaze sie to uzyskaniem przez niego pelnego prawa
    > do tej darowizny po osiagnieciu pelnoletnosci itp?

    Wiąże się to z tym, ze to są jego pieniądze i jako rodzice nie za bardzo
    możecie kupic za to coś dla siebie.
    W teorii na zakup tej zemii za pieniądze dziecka wymagana jest zgoda sądu i
    to na dodatek dziecko musiałoby być jako współwłaściciel, bo przecież w 1/3
    samo wyłożyło pieniądze.

> [...]
    > rodzicami, a moja zona i mna. W takim razie czy musza to byc 4 osobne
    > umowy
    > po 9637zl (zgodnie z Art. 9 pkt 1 Ustawy o podatku od spadkow i darowizn)
    > relacji ja - mama, ja - tata, zona - tesciowa, zona - tesc, czy tez moze
    > byc jedna umowa pozyczki miedzy moimi rodzicami a mna i zona na kwote
    > 38548zl? No i jak sie domyslam, aby dalej uniknac podatku, pozostala kwota
    > do 50000 (niecale 12000) musialaby byc przekazana w formie darowizny
    > osobno
    > od mojego ojca i mojej mamy mojemu synowi. Czy dobrze rozumuje?

    po jeden stronie jesteś ty z żoną, po drugiej twoi rodzice.
    Czyli mamy dwie pary.
    Teraz każdy każdemu może darować bez podatku 9637 zł oraz każdy każdemu może
    bez tego podatku 9637 zł pożyczć.

    Razem daje ci to 8 x 9637 zł .
    Po co mieszkać w to jeszcze dziecko.

    W efekcie masz 8 omów. 4 darowizny,4 pożyczki.
    Bądź przygotowany na to, że kiedyś tam w przyszłości US poprosi o dowód, że
    pożyczki zostały lub są spłacane.
    Inaczej przekwalifikuje ci jako darowiznę i każe dopłacić podatek z
    odsetkami.