    From: "meehow" <meehow_no@spam_bromberg.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Umowa pożyczki jak darowizna?
    Date: Wed, 22 Nov 2006 22:39:10 +0100

    Witam,

    Pozwalam sobie napisac i tu i na pl.soc.prawo, bo nie wiem, ktora grupa
    bedzie bardziej odpowiednia... A wiec:

    Powiedzmy, ze pozyczam od moich rodzicow 50000 na zakup ziemi. Jesli bylaby
    to darowizna, to aby nie placic podatku rozumiem, ze moznaby zrobic np. tak:
    moj ojciec daruje mi, mojej zonie i mojemu dziecku (trzyletniemu) po 9000, a
    moja mama mi, mojej zonie po 9000, a mojemu dziecku 5000, no i mamy 50000.
    Przy tej okazji chcialem sie upewnic, ze moj syn wobec moich rodzicow jest w
    I grupie jako zstepny i ze nie ma problemu, aby wykonac darowizne na
    nieletniego zstepnego? Czy wiaze sie to uzyskaniem przez niego pelnego prawa
    do tej darowizny po osiagnieciu pelnoletnosci itp?

    Jesli moje powyzsze zalozenia sa prawidlowe, to jak rozwiazac pozyczke
    takiej samej kwoty, aby uniknac podatku? Wiemy, ze Ustawa o podatku od
    czynnosci cywilnoprawnych stanowi, ze pozyczka w I grupie jest tak samo
    opodatkowana jak darowizny i spadki. Domyslam sie, ze umowa pozyczki nie
    moze zostac zawarta z moim maloletnim synem, a wiec tylko miedzy moimi
    rodzicami, a moja zona i mna. W takim razie czy musza to byc 4 osobne umowy
    po 9637zl (zgodnie z Art. 9 pkt 1 Ustawy o podatku od spadkow i darowizn) w
    relacji ja - mama, ja - tata, zona - tesciowa, zona - tesc, czy tez moze to
    byc jedna umowa pozyczki miedzy moimi rodzicami a mna i zona na kwote
    38548zl? No i jak sie domyslam, aby dalej uniknac podatku, pozostala kwota
    do 50000 (niecale 12000) musialaby byc przekazana w formie darowizny osobno
    od mojego ojca i mojej mamy mojemu synowi. Czy dobrze rozumuje?

    Pozdrawiam,

    meehow