  • 1. Data: 2002-12-24 20:49:15
    Temat: Umowa zlecenie, sposob rozliczenia - pytanie raczej trywialne
    Od: "JCH" <j...@w...pl>

    Watpliwosci moje sa zapewne trywialne, ale w koncu sa swieta wiec moze ktos
    zabawi
    sie w Mikolaja i odpisze :)

    Jakie dokumenty musza byc zlozone celem rozliczenia zlecenia?

    Czy moze poprawne jest ponizsza sekwencja:

    1) Zgloszenie zleceniobiorcy do ubezpieczen spolecznych,emerytalnych
    2) Zgloszenie zleceniodawcy do ubezp (gdyz jest to DG + umowa o prace)
    spol,emeryt.
    3) Przekazanie ZUS skladek wynikajacych z umowy (na ktorym druku ?)
    4) Przekazanie miesiecznej zaliczki na pod. doch,
    5) Czy jest potrzeba skladania deklaracji miesiecznej do Urz. Skarb - jesli
    tak to której ?
    6) Wyrejestrowanie zleceniodawcy i zleceniobiorcy z płacenia składek na
    ubezp. społ ,emer....
    7) Jaka deklaracje podatkowa dostaje na koniec roku zleceniobiorca ?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2002-12-28 02:16:30
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "JCH" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Watpliwosci moje sa zapewne trywialne, ale w koncu sa swieta wiec moze
    ktos
    > zabawi
    > sie w Mikolaja i odpisze :)

    Nie ma chętnych ?
    To może ja, mimo że temat należy do FAQ, ale nie mogę zasnąć :(

    > Jakie dokumenty musza byc zlozone celem rozliczenia zlecenia?
    >
    > Czy moze poprawne jest ponizsza sekwencja:
    >
    > 1) Zgloszenie zleceniobiorcy do ubezpieczen spolecznych,emerytalnych

    Czyli zgłoszenie osoby ubezpieczonej ZUS ZUA - w ciągu 7 dni.
    (Ubezpieczenie emerytalne jest cześcią ubezpieczeń społecznych.)
    Ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne i musi być wniosek zleceniobiorcy o
    objęcie tym ubezpieczeniem.

    Jeszcze oświadczenie zleceniobiorcy ( dla ciebie ) o zarejestrowaniu w
    Urzędzie Pracy i pobieraniu renty i wtedy w razie potrzeby: twoje
    zawiadomienie PUP (5 dni !)i renty/emerytury ZUS o podpisaniu umowy.

    > 2) Zgloszenie zleceniodawcy do ubezp (gdyz jest to DG + umowa o prace)
    > spol,emeryt.

    Nie tyle zgłoszenie "osoby" zleceniodawcy do ubezpieczeń, co zleceniodawcy
    jako "płatnika składek" - ZUS ZFA.
    Nie rozumiem, dlaczego nie ma jeszcze zgłoszenia płatnika ?

    Z opisu wynika, że właściciel tej DG może nie podlegać ubezpieczeniom
    społecznym ale zdrowotnemu przecież podlega ( choć składka może być
    zerowa ).
    Więcj na ten temat na http://www.zus.pl/ref_99/porad4/p4-05.htm

    > 3) Przekazanie ZUS skladek wynikajacych z umowy (na ktorym druku ?)

    Komplet do ZUS: deklaracja ZUS DRA + raport ZUS RNA za zleceniobiorcę(i
    siebie ?) do 15-go nastepnego miesiąca po wypłacie.
    Dla zleceniobiorcy: ZUS RMUA.
    Przy umowach obejmujących kilka miesięcy, gdyby w którymś z miesięcy nie
    było wypłaty, to skałada się deklaracje "zerowe".

    Moment!
    Wcześniej _zleceniobiorca_ musi wystawić rachunek a rozliczenie z ZUS i
    urzędem skarbowym robisz za miesiąc, w ktorym wypłacisz mu wynikające z
    niego wynagrodzenie.
    Do jednej umowy może być kilka wypłat a kwoty wypłacone w jednym miesiącu
    sumują się (do obliczeń dla ZUS i US).

    > 4) Przekazanie miesiecznej zaliczki na pod. doch,
    ok, do 20-go następnego miesiąca po wypłacie.

    > 5) Czy jest potrzeba skladania deklaracji miesiecznej do Urz. Skarb -
    jesli
    > tak to której ?
    Jeżeli nie ma umów o pracę( a nie ma ! ), to bez deklaracji, tylko sama
    wpłata
    Gdyby były, to na PIT-4 (druga strona deklaracji ma pozycje dotyczace
    zleceń).

    > 6) Wyrejestrowanie zleceniodawcy i zleceniobiorcy z płacenia składek na
    > ubezp. społ ,emer....
    ok, do 7 dni, po zakończeniu umowy

    > 7) Jaka deklaracje podatkowa dostaje na koniec roku zleceniobiorca ?
    Po zakończeniu roku zbiorcz informacja PIT-8B

    > Pozdrawiam

    wzajemnie
    Ryszard