  • 1. Data: 2002-12-24 00:45:52
    Temat: podatek od darowizny a brak reakcji US - PILNE !!!
    Od: "Maciek" <s...@p...fm>

    Witam,
    mam (moi znajomi mają) na karku US z podatkiem od darowizny. Sprawa wygląda
    tak:
    w 1999 została zawarta um. darowizny nieruchomości ze służebnością - na
    wartośc 5 kPLN. Podatku rzecz jasna nie było - do US poszło pismo o wycenę
    aktu i ustosunkowanie się do wartosci. US nie odpowiedzał.
    Teraz ( po 3 latach) przyszło pismo kazące podbic wartosc na 22 kPLN.
    Pytania: 1) czy sluszne jest załozenie ze jesłi urząd nie odpowiedział w
    ciągu 30 dni, to zaakceptowal podana wartosc i w zwiazku z tym postepowanie
    nie ma sensu ? ( milczenie jest oznaka zgody...) Jaka jest podstawa prawna
    tego twierdzenia ?

    2) Darowizna opiewala na dzialke z budynkiem w bardzo znacznym stopniu
    zuzycia - czy ktos taki przepis ktore pozwalaja ominac wartosc budynku jesli
    jest ona nizsza od wartosci jego remontu lub wyburzenia ? (takie cos
    podrzucil mi budowlaniec)

    3) Czy ktos moze jeszcze zasugerowac jakis pomysl zeby US sie odczepil ?

    Bardzo pilnie prosze o odpowiedz ( rowniez na priv) - w zwiazku z tym
    3letnim opoznieniem US dalo mi laskawie jeszcze 3 dni na odpowiedz ...

    --
    Pozdrawiam, Maciek

  • 2. Data: 2002-12-24 13:34:47
    Temat: Re: podatek od darowizny a brak reakcji US - PILNE !!!
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek" <s...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    jesli
    > jest ona nizsza od wartosci jego remontu lub wyburzenia ? (takie cos

    Jeżeli tak było w istocie, budynek w fatalnym stanie nie do odremontowania,
    zmurszałe cegły, grzyb, zawilgocenie, grozi zawaleniem itd. itp .... innymi
    słowy ruina która cjcąć niechcąc i de facto obniza wartość nieruchomości
    poprzez:
    1) wygenerowane dodatkowych kosztów związanych z jej rozebraniem i
    wywiezieniem na wysypisko
    2) uniemożliwia praktycznie postawienie nowego budynku w tym samym miejscu
    (jest to zasada szczególnie istitna gdy występowało zagrzybienie
    fundamentów)
    to twoja wycene powineneś poprzeć expertyzą stanu istniejącego/oceną stanu
    technicznego wykonaną przez rzeczoznawcę budowlanego, mozna tez podeprzeć
    się badaniami geotechnicznymi gruntu coby wykazać/potwierdzic ewentualnie
    że jest kiepskiej jakości i bez np. wymiany gruntu nie nadaje się do
    wykorzystanie na cele budowlane (a może jest wręcz taki zapis w planie
    zagospodarownia przestrzennego w gminie). To troche jedan kosztuje i
    powinno miec, IMO, datę z tamtego okresu.
    Może wystarczą same zdjęcia (jezeli chałupę wyburzyłeś) ?

    > 3) Czy ktos moze jeszcze zasugerowac jakis pomysl zeby US sie odczepil ?

    Ktoś tu kiedyś pisał o negocjacjach z urzednikiem us (poznajesz na jakiej
    zasadzie dokonał wyceny i wykazujesz że jednak wartośc us jest zawyżona ...
    sporo nawet obnizyli).
    Generalnie musisz w rozmowie z urzędnikiem przytaczac wszelkie argumenty
    potwierdzające twoja wycenę a jak widzisz nieruchomość na działce może
    wręcz obniżac jej wartość. Trzeba negocjować.
    jak sie uprzesz przy swoim to chyba jest tak że us może zrobic własna
    expertyze a jak wyjsz\dzie na usowe to kosztami obciązy ciebie.

    > Bardzo pilnie prosze o odpowiedz ( rowniez na priv) - w zwiazku z tym
    > 3letnim opoznieniem US dalo mi laskawie jeszcze 3 dni na odpowiedz ...

    No to niezły przelicznik 1 dzień za 1 rok ;)

    Sark

  • 3. Data: 2002-12-24 14:57:06
    Od: "Maciek" <s...@p...fm>

    I wlasnie tego sie boje.
    w prawie jest ze jesli wycene US bedzie wieksza o 33 % o od mojej to ja
    poniose jej
    koszty. a taka expertyza to 900 PLN + VAT ...
    Wiem jedno - swoją ocenę poparli na akcie dar. drugiej połowy budynku - ze
    sklepem spożywczym
    i częścią mieszkalną na strychu.
    Na razie pierwsze starcie mam wygrane - zabiłem im klina przepisem którego
    nie znali - o tym że jeśli osoba obdarowana należy do 1,2,3 grupy spadkowej
    ( czyli nie jest obca ) to stawki gruntu wylicza sie wg cen
    wywłaszczeniowych a nie rynkowych - (nie będę cytował bo za długi... )
    Pytanie - jakie one są ? Jak się je ustala ?
    Na razie na bazie dokumentów sprzed 20 lat stwierdzam że są niższe o 20 %
    ale jak jest naprawdę ?
    Proszę o odpowiedź.
    --
    Pozdrawiam, Maciek

  • 4. Data: 2002-12-26 09:49:00
    Od: "andrzej piotrowski" <a...@N...gazeta.pl>

    Maciek <s...@p...fm> napisał(a):

> [...]
    > ( czyli nie jest obca ) to stawki gruntu wylicza sie wg cen
    > wywłaszczeniowych a nie rynkowych - (nie będę cytował bo za długi... )

    Bardzo prosze podaj skad ten przepis. W ustawie o spadkach i darowiznach nie
    znalazlem nic takiego...

    Andrzej Piotrowski

  • 5. Data: 2002-12-27 23:47:24
    Od: "Maciek" <s...@p...fm>

    To jest rozporządzenie MF z 31.03.1987 w sprawie zasad ustalania niektórych
    rzeczy i praw majątkowych stanowiącej podstawę opodatkowania podadkiem od
    spadków i darowizn.
    ( Dz.U 1987.12.75)
    Wg dostępnej mi literatury ( Drągowski ) przepis obowiązywał jeszcze w
    styczniu 2000.
    Nie mam nowszych wydań ale warto to sprawdzić czy jeszcze obowiązuje :-)

    --
    Pozdrawiam, Maciek

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 6. Data: 2002-12-28 05:55:00
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > styczniu 2000.
    > Nie mam nowszych wydań ale warto to sprawdzić czy jeszcze obowiązuje :-)

    Zerknij w tej sprawie do sejmowej bazy przepisów prawnych. Niestety nie
    obowiązuje.
    AR

  • 7. Data: 2003-01-02 11:29:11
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > niektórych

    > Zerknij w tej sprawie do sejmowej bazy przepisów prawnych. Niestety nie

    A moze obowiazywal w dniu powstania obowiazku podatkowego...
    A poza tym tam w bazie pewnie jest "przepis uchylajacy"...
    trzeba tam poszukac...

    Boguslaw