  • 1. Data: 2006-06-22 20:58:39
    Temat: Utrzymanie -pomoc rodzicow
    Od: "Jacek23" <j...@p...pl>

    Witam
    Czy darowizny od rodzicow w kwocie ok 9000zl raz na piec lat to co innego
    niz pomoc w utrzymaniu syna?
    Czy zeby nie placic podatku to nie moze syn nic dostawac miesiecznie na
    utrzymanie uwzgledniajac to ze raz na piec lat dostawal darowizny w kwotach
    wolnych od podatku?

    j...@p...pl
    gg: 207344.

  • 2. Data: 2006-06-23 19:48:55
    Temat: Re: Utrzymanie -pomoc rodzicow
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Jun 2006, Jacek23 wrote:

    > Witam
    > Czy darowizny od rodzicow w kwocie ok 9000zl raz na piec lat to co innego
    > niz pomoc w utrzymaniu syna?

    Tak, z zastrzeżeniem że trzeba rozumieć co to jest "pomoc
    w utrzymaniu". Sprawa była dość dogłębnie wałkowana jak ujawniło
    się że darowznę dla OF można również odliczyć od podatku (dawno
    znieśli, ale kiedyś była), mianowicie jak ktoś podarował coś synowi
    ktory miał willę i dochody na poziomie 3 średnich krajowych to owo
    "coś" było oczywistą darowizną.
    Ale jak ktoś podarował "coś" synowi ktory był bezrobotny i zalegał
    z czynszem, to owo "coś" klasyfikowało się jako obowiązek alimentacyjny
    wynikający z KRiO, nie będący darowizną.
    Obowiązek alimentacyjny może dotyczyć (przynajmniej teoretycznie)
    również dalszych wstepnych i zstępnych (czyli w relacji dziadek-wnuk
    itp), zajrzyj do KRiO bo szczegółów nie pamietam (czy równolegle
    czy tylko w przypadku niemożności spełnienia przez bezpośrednich,
    czyli w relacji rodzice-dzieci)
    Zaś na temat czy łożenie na dzieci które się uczą (studuiją) mimo
    pełnoletniości kwalifikuje się po bzwzględny, względny (może/musi)
    czy nie kwalifikuje się pod obowiązek alimentacyjny to na grupie
    .prawo chyba terabajty danych ;) przelano :O

    > Czy zeby nie placic podatku to nie moze syn nic dostawac miesiecznie na
    > utrzymanie uwzgledniajac to ze raz na piec lat dostawal darowizny w kwotach
    > wolnych od podatku?

    Moim zdaniem - "zależy", z założeniem jak wyżej.
    Może i absurd, ale z podatkowego p. widzenia najbezpieczniejsze byłoby
    chyba wystąpienie do sądu o zatwierdzenie ugodowo ustalonych alimentów :>
    (IMO oczywiście jest to obosieczne, ale...)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-06-24 00:46:13
    Od: "Jacek23" <j...@p...pl>

    No nie wille zaraz moze nie......
    Poprostu syn pracowal, cos tam sobie zbieral.....i stracil prace, i teraz
    niby ma oszczednosci na jakis czas , ale skoro rodzice chca pomagac to
    pomagaja , oczywiscie oszczednosci tez topnieja ale nie w takim stopniu jak
    by rodzice nie pomagali, chodzi o to ze pokrywaja jakies tam platnosci (syn
    mieszka w "swoim" mieszkaniu) itp...jedzienie....itp.
    Przeciez oszczednosci sa poto zeby jak najdluzej je utrzymac, a skoro
    rodzice chca pomagac to pomagaja.
    Oczywiscie syn nie ma zadnych nieruchomosci samochodow itp...stracil prace i
    juz.
    Na tym sie opiera moje pytanie.

    --

    j...@p...pl
    gg: 207344.

  • 4. Data: 2006-06-26 05:40:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jun 2006, Jacek23 wrote:

    > Oczywiscie syn nie ma zadnych nieruchomosci samochodow itp...

    Nie wiem jakby były traktowane nieruchomości, samochody i oszczędności.
    IMVHO nie powinny mieć znaczenia - przecież jak ktoś przepracował 35 lat
    i w wieku 60 lat stracił pracę to potencjalnie również jest bardzo
    bogaty - ma w ZUSie zapłacone składki na emeryturę :]
    Moim daniem:

    > stracil prace i juz.

    ...taki przypadek pod obowiązek alimentacyjny by podchodził.
    W zakresie "zaspokojenia potrzeb" jak pieszesz, oczywiście.
    A wtedy by podatku nie było.
    Cos przemawia przeciw? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd