  • 1. Data: 2004-10-28 21:01:23
    Temat: VAT, PIT i prawa autorskie
    Od: "Sigurg[wroc]" <t...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,

    Jestem tłumaczem bez DG, tylko umowy o dzieło z przekazaniem praw autorskich
    dla biur tłumaczeń. Na moje zapytanie o VAT od tego rodzaju przychodów
    dostałem interpretację US-u, że mam naliczać i płacić. Podstawą
    interpretacji Urzędu, a także głównym argumentem w uzupełnieniu opracowanym
    przez Izbę Skarbową jest zakwalifikowanie moich przychodów jako przychodów z
    tytułu praw autorskich wymienionych w art 18 ustawy o podatku dochodowym od
    osób fizycznych, a nie do przychodów z art. 13 ust. 8 (działalność wykonywana
    osobiście na podstawie umowy o dzieło na rzecz "firm"...). To oczywiście
    wyklucza możliwość skorzystania z art. 15 ust. 3 ustawy o podatku VAT, który
    dotyczy tylko przychodów z art 13 ust. 2-8 ustawy o PIT. A to był mój główny
    argument...

    W archiwum znalazłem parę stwierdzeń, które by to potwierdzały. W ustawie o
    PDOF w rozdziale o kosztach dla przychodów z działalności określonej w art.
    13 ust. 8 tejże ustawy wymieniona jest tylko stawka 20%. Czyżby to więc
    oznaczało, że korzystając z kosztów 50% automatycznie niejako przeskakuję z
    art. 13 do art. 18?

    Może ktoś jednak się z tym nie zgodzi i poda jakieś argumenty? Może jakieś
    inne wyjście? Niestety zwolnienie podmiotowe już wyczerpałem.

    Pozdrawiam,
    Darek

  • 2. Data: 2004-10-28 23:20:45
    Temat: Re: VAT, PIT i prawa autorskie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Oct 2004, Sigurg[wroc] wrote:
    [...]
> [...]
    >+ oznaczało, że korzystając z kosztów 50% automatycznie niejako przeskakuję z

    Przyznaję się bez bicia iż forsowałem taki pogląd jeszcze zanim
    "właściwy" minister finansów poparł stosowny zapis ustawowy.
    Ba, sądzę że nie miał jeszcze pojęcia że będzie MF i pod jakim
    premierem... znaczy: zapis z UoPDoOF jest znacznie starszy :)
    Mało: miałeś takie dochody w zeszłych latach ?
    To weź PIT-36 (lub -37) i sprawdź w ktorej rybryce masz wpisane
    przychody z tych umów...

    >+ Może ktoś jednak się z tym nie zgodzi

    :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-10-29 07:14:10
    Od: "Sigurg[wroc]" <t...@W...gazeta.pl>

    > Mało: miałeś takie dochody w zeszłych latach ?

    Pewnie, to moje ulubione źródło :-)

    > To weź PIT-36 (lub -37) i sprawdź w ktorej rybryce masz wpisane
    > przychody z tych umów...

    Za 2003 w przychodach z praw majątkowych i pokrewnych, czy jak to tam jest.
    Przyznaję jednak, że zawsze to na "czuja" robiłem, poza tym muszę sprawdzić,
    co moi dziełodawcy wpisywali w PIT-8, bo znalazłem w UoPDoF taki oto kwiatek:

    Rozdz. 4, art. 22, ust. 12: Do przychodów, o których mowa w art. 14 nie mają
    zastosowania koszty uzyskania przychodów wymienione w ust. 9 pkt. 3.

    czyli po naszemu:

    Jeśli KUP=50%, to nie jest to działalność wykonywana osobiście.

    QED

    Najlepsze jest to, że dowiedziałem się przed chwilą, że Izba Skarbowa
    zgodziła się jednak zakwalifikować moje dochody do art. 14 ust. 8. Szczegółów
    argumentacji niestety nie znam, muszę poczekać aż dostanę to na piśmie, ale
    chyba jednak się i tak ovatuję. Być może stanęli na stanowisku, że art. 14
    ust. 8 owszem, ale niestety bez 50% KUP.

    Pozdrawiam,
    Darek

  • 4. Data: 2004-10-29 08:29:19
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <clsqk2$kq6$1@inews.gazeta.pl>,
    "Sigurg[wroc]" <t...@W...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    >
    > czyli po naszemu:
    >
    > Jeśli KUP=50%, to nie jest to działalność wykonywana osobiście.

    Czekaj, ja to prawie cztery lata temu ćwiczyłem i wyszło mi lekko na
    odwrót. Znaczy - jeśli jako DG, to nie ma 50% KUP, są, jeśli osobiście
    albo w pracy (to ostatnie na odpowiedzialność firmowej księgowości).
    Klik, scroll... no i jasne. Pomyliłeś. Wykonywana osobiście jest w art.
    13.

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 5. Data: 2004-10-29 08:44:28
    Od: "Sigurg[wroc]" <t...@W...gazeta.pl>

    Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl> napisał(a):

    > Klik, scroll... no i jasne. Pomyliłeś. Wykonywana osobiście jest w art.
    > 13.

    ups, rzeczywiście, piękne dzięki, już mi się miesza to wszystko

    to może jednak się niewatować...

  • 6. Data: 2004-10-29 10:10:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Oct 2004, Sigurg[wroc] wrote:

> [...]
    >+
    >+ Za 2003 w przychodach z praw majątkowych i pokrewnych, czy jak to tam jest.

    I słusznie.

    >+ Przyznaję jednak, że zawsze to na "czuja" robiłem,

    Wątpię. Robiłeś "przepisowo" :) (nawet jak "na czuja" to NIE przez
    samodzielną klasyfikację, ale:)

    >+ poza tym muszę sprawdzić,
    >+ co moi dziełodawcy wpisywali w PIT-8

    ...właśnie. Przepisywałeś z *właściwej* rubtyki do *właściwej*
    rybryki.

> [...]
    >+ czyli po naszemu:
    >+
    >+ Jeśli KUP=50%, to nie jest to działalność wykonywana osobiście.

    Błąd. Art. 14 to jest przychód z działalności gospodarczej :)

    Jakby art. 14 to była "działalność osobista" to przepis by znaczył że
    przekazanie praw autorskich w ramach umowy o dzieło NIE pozwala
    na uznanie 50% KUP :)
    Ponieważ takiego zastrzeżenia nie ma - to podatnik może *mimo* iż
    realizuje "osobistą umowę" uznać że podstawą opodatkowania są "prawa
    autorskie".
    Od czasu do czasu przypominam że moim zdaniem należy pilnować aby
    w "umowie autorskiej" NIE znalazły się przypadkiem zobowiązania
    do "prostych czynności inżynierskich" - takich jak np. wdrożenie
    czy instalacja, bo one NA PEWNO "prawami majątkowymi" nie są
    i IMHO można wtedy rozważać odrzucenie 50% KUP. Przynajmniej
    dla części wykazanej kwoty.

> [...]
    >+ argumentacji niestety nie znam, muszę poczekać aż dostanę to na piśmie

    Acha :)

    >+ ale
    >+ chyba jednak się i tak ovatuję. Być może stanęli na stanowisku, że art. 14
    >+ ust. 8 owszem, ale niestety bez 50% KUP.

    No ciekawe będzie.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-10-29 11:02:25
    Od: "Sigurg[wroc]" <t...@W...gazeta.pl>

    Szczegółó

    > Acha :)

    14

    > No ciekawe będzie.

    Oczywiście wszędzie powyżej powinien być art 13. Przepraszam za
    zamieszanie....

    D.