  • 1. Data: 2002-06-06 22:32:00
    Temat: VAT od telefonu (czyli usługi ciągłe)
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    Przespalem mala "korekte" w przepisach, ale czytajac Rzepe wlasnie ja
    zauwazylem.

    Nie dalej jak okolo 13 marca br. dyskutowalismy w podobnym watku (nie poraz
    pierwszy zreszta) o tym kiedy mozna odliczac VAT naliczony z faktur m.in. za
    uslugi telekomunikacyjne. Po tym co przeczytalem w Rzepie, wychodzi na to,
    ze kilku dyskutantow (m.in. Radosław - pozdrowienia) mialo racje, ze § 42
    rozporzadzenia jest interpretowany rozszerzajaco. MF doprecyzowalo to co
    wczesniej spartolilo (Gotfryd, moze nastepnym razem zlikwiduja te
    nieszczesne oswiadczenia/upowaznienia :-)

    Krotki cytat za Rzepa:

    "Przed 26 marca w związku z nieprecyzyjną redakcją przepisów rozporządzenia
    wykonawczego do ustawy o VAT podatnicy mieli wątpliwości, czy ten szczególny
    moment otrzymania faktury dotyczy wszystkich faktur dokumentujących zakupy
    wymienionych wyżej usług, czy tylko tych, które zostały wystawione wcześniej
    niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego i zawierają informację,
    jakiego okresu rozliczeniowego dotyczą.

    Literalne brzmienie §42 ust. 4 rozporządzenia wskazywało, że odnosi się on
    tylko do tych ostatnich faktur !!! (Wykrzykniki moje - Karol).

    Jednak organy podatkowe interpretowały ten przepis rozszerzająco,
    przyjmując, że w przypadku wszystkich faktur potwierdzających wykonanie
    wymienionych usług ciągłych należy przyjmować fikcyjny moment otrzymania
    faktury.

    Nie respektując tej interpretacji podatnicy narażali się na zarzut
    przedwczesnego odliczenia podatku. Kwestia ta została jednoznacznie
    uregulowana w rozporządzeniu ministra finansów z 22 marca 2000 r. (§40 ust.
    4). Od chwili wejścia w życie tego rozporządzenia (a zatem od 26 marca br.)
    nie ulega już wątpliwości, że jednolity sposób rozliczenia stosuje się do
    wszystkich faktur dokumentujących nabycie wymienionych wyżej usług, bez
    względu na termin ich wystawienia przez sprzedawcę. A zatem w przypadku
    wszystkich tych faktur VAT naliczony może być potrącony od należnego nie
    wcześniej niż w rozliczeniu za miesiąc, w którym przypada termin płatności
    określony na fakturze i nie później niż w rozliczeniu za miesiąc następny."

    Calosc pod adresem:
    http://www.rp.pl/dodatki/firma_z_020606/firma_z_a_7.
    html#1

    Pozdrawiam dociekliwych, ktorzy sie nie poddawali.

    Karol

  • 2. Data: 2002-06-06 23:04:33
    Temat: Re: VAT od telefonu (czyli usługi ciągłe)
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    wcześniej
    > niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego i zawierają informację,

    A teraz dla rozjasnienia krotkie porownanie tych przepisow (ust. 3 i 4),
    ktore tyle namieszaly:

    stare:
    "3. Przepis ust. 2 nie dotyczy wystawiania faktur w zakresie dostaw energii
    elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i
    radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 84-86 załącznika nr 3 do
    ustawy, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego
    dotyczy.
    4. W przypadku określonym w ust. 3 za miesiąc, w którym podatnik otrzymał
    fakturę, uważa się miesiąc, w którym przypada termin płatności określony w
    tej fakturze."

    nowe:
[...]
    4. W przypadku nabycia towarów i usług wymienionych w ust. 3 za miesiąc, w
    którym podatnik otrzymał fakturę, uważa się miesiąc, w którym przypada
    termin płatności określony w tej fakturze."

    Pozdrawiam,

    Karol

  • 3. Data: 2002-06-07 11:44:15
    Temat: Re: VAT od telefonu (czyli usługi ci?głe)
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Fri, 7 Jun 2002 01:04:33 +0200, w <adopqd$12ih$1@pingwin.acn.pl>,
    "Karol" <a...@p...onet.pl> napisał(-a):
    [...]

    Nawiasem chyba lepiej byłoby ustalić, że wystawiający ma uiścić
    podatek w miesiącu wystawienia faktury, ale to chyba byłoby zbyt
    proste i oczywiste...

  • 4. Data: 2002-06-07 17:50:29
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Radosław Popławski" <r...@a...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Nawiasem chyba lepiej byłoby ustalić, że wystawiający ma uiścić
    > podatek w miesiącu wystawienia faktury, ale to chyba byłoby zbyt

    Obawiam sie, ze lobby telekomunikacyjne jest silniejsze :-)

    Karol