  • 1. Data: 2012-02-01 11:41:30
    Temat: VAT - stawki
    Od: Viviendo <w...@w...tecka.cz>

    Witam,
    właśnie przeczytałem artykuł
    http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/589843,vat_n
    a_zywnosc_do_naprawy.htm
    i jako *straszny laik* zastanawiam się - czym powodowana jest właśnie ta
    różnorodność stawek (zwłaszcza bez takiego sensu) i dlaczego nie stosuje się
    na wszystko jednej?

    może ktoś jak 'chłopu na miedzy'?

  • 2. Data: 2012-02-01 15:08:06
    Temat: Re: VAT - stawki
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    "Viviendo" <w...@w...tecka.cz> wrote in message
> [...]
    > i jako *straszny laik* zastanawiam się - czym powodowana jest właśnie ta
    > różnorodność stawek (zwłaszcza bez takiego sensu) i dlaczego nie stosuje

    Istotą podatku VAT jest jedna stawka na wszystko i brak wyjątków.
    VAT z wieloma stawkami to IMO idiotyzm niszczący wszelkie zalety tego
    podatku.
    "Lepszość" VAT-u nad podatkiem obrotowym w teorii jest taka, że nie powoduje
    wzrostu cen towarów spowodowanych jedynie wielokrotnym obrotem.
    Jedna stawka nie doprowadza do histerii urzedników skarbowych, którym
    brakuje w kasie pieniędzy do zwrotu dla producenta styropianu (styren
    st.podstawowa -> spieniony polistyren st. obnizona ;-).
    Połowa z wyżej wspomnianych jest niepotrzebna (maleje inflacja == ludzie nie
    biorą pieniędzy za przekładanie papierów).
    Pierwsze przymiarki i symulacje przed wprowadzeniem VAT w naszym Kraju dały
    wynik:
    10% VAT zapewni większe wpływy do budżetu niż dotychczasowy obrotowy.
    Tak się nie stało...
    Pytanie dlaczego pozostaje otwarte.

    --
    Włodek

  • 3. Data: 2012-02-01 21:09:53
    Od: W <w...@w...pl>

    Włodzimierz Wojtiuk wystukał, co następuje:

> [...]
    > dały wynik:
    > 10% VAT zapewni większe wpływy do budżetu niż dotychczasowy obrotowy.

    No właśnie tak na chłopski rozum mi wyszło, że jakby było jedna-prosta-
    stawka to zwyczajnie byłoby prościej i nie trzeba by stawać na głowie i
    cudować.

    Pytanie dodatkowe -- czy ktoś z GTW na wiejskiej w ogóle przebąkiwał o
    możliwości ujednolicenia wszystkiego czy raczej wolą brnąć w drugą stronę
    dodając kolejne if() do ustawy?

  • 4. Data: 2012-02-02 12:42:11
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    "W" <w...@w...pl> wrote in message news:Xns9FECDBE4E8B97wuathome@at.home...
    (ciap)

    > No właśnie tak na chłopski rozum mi wyszło, że jakby było jedna-prosta-
    > stawka to zwyczajnie byłoby prościej i nie trzeba by stawać na głowie i
    > cudować.

    Jasne!
    Efektem ubocznym jest pewnosć siebie podatnika / obywatela,
    wie, że wszystko policzył tak jak trzeba, zapłacił ile trzeba i można mu ...
    Uczciwy i pweny swego Obywatel==Podatnik no poprostu zgroza, nie do
    pomyslenia.

    > Pytanie dodatkowe -- czy ktoś z GTW na wiejskiej w ogóle przebąkiwał o
    > możliwości ujednolicenia wszystkiego czy raczej wolą brnąć w drugą stronę
    > dodając kolejne if() do ustawy?

    Jest taki co bąkał, 3x15 ale to przed wyborami.
    Tradycja przyklejania sobie liberalnej naklejki trwa od czasów KLD, z tym ze
    jest to naklejka i nic wiecej.

    --
    Włodek